برنامه اتحادیه اروپا برای نجات دادن توافق غلات با روسیه-راهبرد معاصر

برنامه اتحادیه اروپا برای نجات دادن توافق غلات با روسیه

اتحادیه اروپا برای نجات دادن توافق غلات با روسیه پیشنهاد معافیت یکی از بانک‌های روسیه از تحریم‌های سوئیفت را بررسی می‌کند.
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۲ - ۱۲ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 03
کد خبر: ۱۹۲۵۵۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ اتحادیه اروپا در راستای تلاش برای نجات دادن توافق غلات با روسیه در حال بررسی طرحی برای وصل کردن مجدد یک بانک تحریم‌شده روسیه‌ای به شبکه جهانی سوئیفت است.

روزنامه فایننشال‌تایمز با استناد به منابع نزدیک به این رایزنی‌ها گزارش داد مطابق این طرح بانک کشاورزی روسیه (Rosselkhozbank) می‌تواند یک شرکت تابعه ایجاد و آن را به سوئیفت وصل کند تا از طریق آن بتواند مبادلات مالی مربوط به صادرات غلات را دریافت کند. این طرح ظاهراً پیشنهادی است که روسیه مطرح کرده است.

بانک کشاورزی روسیه پس از تحریم‌های غرب علیه روسیه از سامانه سوئیفت قطع شد. اتصال مجدد این بانک به سوئیفت یکی از شرایط مطرح‌شده از سوی روسیه برای تمدید توافق مربوط به صادرات غلات روسیه و اوکراین بوده است.

توافق غلات که نام رسمی آن «ابتکار غلات دریای سیاه» است در جولای ۲۰۲۲ با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل مورد امضا قرار گرفت. این توافق حدود ۱۵ روز دیگر منقضی می‌شود.

از زمان اجرایی شدن این توافق مسکو بار‌ها خاطرنشان کرده که تعهدات دیگر کشور‌ها به روسیه ذیل این توافق انجام نشده است.

فایننشال‌تایمز نوشته طرح روسیه در خصوص بانک کشاورزی این کشور در جلسه سران اتحادیه اروپا در بروکسل در هفته جاری مورد بحث قرر گرفت. فایننشال‌تایمز مدعی شده کشور‌های اروپایی از این طرح به عنوان «گزینه‌ای بد» که نقاط منفی کمتری نسبت به بقیه گزینه‌های بد دارد برای تمدید توافق غلات نام برده‌اند. منابع آگاه گفته‌اند مسائل قانونی و امکان‌پذیری این طرح در حال حاضر توسط مقام‌های اتحادیه اروپا در دست بررسی است. / فارس

تحلیل های برگزیده