جزئیات توافق همکاری جدید چین و جزایر سلیمان-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

جزئیات توافق همکاری جدید چین و جزایر سلیمان

مقام‌های چین و جزایر سلیمان یک توافق همکاری جدید را که به پکن امکان گسترش و تقویت حضورش در حوزه اقیانوس آرام را می‌دهد، امضا کردند.
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۵ - ۱۹ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 10
کد خبر: ۱۹۳۷۴۴

به گزارش راهبرد معاصر؛  چین و جزایر سلیمان چهار سال پس از آنکه این جزیره حوزه اقیانوس آرام روابطش را با تایوان قطع و روابط رسمی با پکن برقرار کرد، امروز (دوشنبه) یک توافقنامه جدید برای همکاری‌های پلیسی امضا کردند.

مقام‌های چین و جزایر سلیمان روز دوشنبه بعد از مذاکرات ماناسه سوگاواره، نخست وزیر جزایر سلیمان و لی چیانگ، نخست وزیر چین در محل تالار بزرگ خلق در شهر پکن، یک "طرح اجرایی" همکاری‌های پلیسی را به همراه هشت سند دیگر امضا کردند.

لی چیانگ در جریان این دیدار خاطرنشان کرد، توسعه روابط چین با جزایر سلیمان در چهار سال گذشته "بسیار ثمربخش" بوده است.

او اضافه کرد، تصمیم دولت جزایر سلیمان برای به رسمیت شناختن روابط دیپلماتیک با پکن "انتخابی درست مطابق روند زمانه بوده است. "

سوگاواره نیز خطاب به این مقام چینی بیان داشت، کشورش "خیلی چیز‌ها را از تجربه توسعه چین می‌تواند یاد بگیرد.

دو کشور همچنین سندی تحت عنوان "پروژه کمک‌های فنی ورزشی" در ارتباط با رویداد ورزشی بازی‌های پاسیفیک در سال جاری میلادی در شهر هونیارا، پایتخت جزایر سلیمان امضا کردند. پکن سازنده استادیوم میزبان این بازی‌ها است.

سوگاواره تا روز شنبه در چین خواهد بود و افتتاح رسمی سفارت کشورش در پکن هم در دستور کار این سفر او است. او در این سفر به استان‌های جیانگسو و گوانگدونگ نیز خواهد رفت.

چین و جزایر سلیمان در سال ۲۰۱۹ به صورت رسمی روابط دیپلماتیک خود را بعد از اقدام این کشور کوچک حوزه اقیانوس آرام در قطع روابطش با تایوان خودمختار برقرار کردند. / ایسنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار