ظرفیت ناب هیئات مذهبی برای جهاد تبیین-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

ظرفیت ناب هیئات مذهبی برای جهاد تبیین

کارکردهای ویژه هیئت سبب قوی شدن روحیه دینی، ایجاد وحدت و همدلی میان جامعه می‌شود. باید گفت، کارکردهای سیاسی هیئات نیز مهم است؛ چنانچه ایجاد بصیرت و تبیین موضوعات مختلف همچنین پاسخ به شبهاتی که علیه ولایت و نظام، اعتقادات، دین و منجی، مکتب شهادت و مدافعان حرم مطرح می‌شوند، نقش مهمی در باز شدن گره‌های ذهنی مردم، خنثی‌سازی تبلیغات، جنگ شناختی و نقش بر آب کردن نقشه‌های دشمن دارد.
ملیحه زرین پور؛ کارشناس مسائل اجتماعی
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۲۸ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 19
کد خبر: ۱۹۵۰۲۷

ظرفیت ناب هیئات مذهبی برای جهاد تبیین

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ این روزها بیش از هر زمان دیگری درگیر تبلیغات سوء دشمن و سوءاستفاده آنها از ناآگاهی های ناشی از جنگ ترکیبی، شناختی و فرافکنی های مختلف هم دستانشان در جامعه اسلامی هستیم. از ایجاد شبهات مختلف در لایه های مختلف اعتقادی و دینی قشر مذهبی کشور مانند شایعات دروغین در زمینه حادثه کربلا گرفته تا بازی با غیرت مسلمانان و ایجاد بدبینی نسبت به برادران دینی در کشورهای همسایه یا حتی شبهه افکنی در واقعیت های موجود جامعه، همگی نشان از آن دارد که هدف دشمن طبقه بندی کردن اولویت ها و  کم ارزش جلوه دادن اعتقادات و باورهای دینی مردم است.


تلاش دشمن برای ضربه به انقلاب

در روزگاری هستیم که دشمن لائیک غربی از تمام ابزار و امکانات خود در راستای ضربه زدن و هجمه به موجودیت و ارکان نظام و انقلاب اسلامی استفاده می کند تا بلکه به اهداف شوم خود، یعنی گسترش بی دینی و احاطه بر گوشه گوشه دنیا به ویژه تسلط بر مسلمانان دست یابد.

امروز تقابل میان دو جبهه است؛ این دو جبهه را بشناسیم، تشخیص خواهیم داد آن پدیده‌ای که در مواجهه با ما قد علم کرده، خودش مستقل یا وابسته به جبهه‌ مقابل است


در چنین شرایطی وظایف گروه ها و مجالس مذهبی از هیئات مذهبی گرفته تا مساجد و دانشگاه ها و قشر متدین جامعه سخت شده و لازم است به سلاح تبلیغ، روشنگری و جهاد تبیین مسلح شوند تا در کارزار عصر جدید مغلوب نشوند.

 


رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی) نیز با دغدغه همین موضوع در جمع طلاب حوزه های علمیه سراسر کشور نسبت به اهمیت تبلیغ تأکید کردند و فرمودند: دوره تطور علمی است، انواع و اقسام شیوه‌های پراکندن پیام امروز وجود دارد که در گذشته حتی فکرش را هم نمی کردند. از تلویزیون و ماهواره بگیرید تا اینترنت، پسا اینترنت، هوش مصنوعی و ... . با  چنین وضعیتی که دست دشمن شمشیرهای آخته برّان وجود دارد، چه کار می خواهیم کنیم، تبلیغ اینجا اهمیت مضاعف پیدا می کند.


ایشان افزودند: امروز تقابل میان دو جبهه است؛ این دو جبهه را بشناسیم، تشخیص خواهیم داد آن پدیده‌ای که در مواجهه با ما قد علم کرده، خودش مستقل یا وابسته به جبهه‌ مقابل است. این دو جبهه کدامند؟ جبهه نظام اسلامی و دیگری جبهه دروغگویی که خود را لیبرال دموکراسی نامگذاری کرده است، در حالی که لیبرال و دموکرات نیست.


با توجه به اینکه رهبر انقلاب اسلامی پیش تر نیز در دیدار با مداحان سراسر کشور یکی از کارکردهای مهم هیئات مذهبی را حضور فعال و اثرگذار در موضوع جهاد تبیین و روشنگری توصیف کردند، شاید بهتر باشد به برخی کارکردهای هیئات مذهبی بپردازیم تا به نقش آنها در جنگ شناختی دشمن و وظیفه جهاد تبیین برسیم.


هیئات مذهبی در تاریخ همواره منشأ آثار و برکات فراوان در زمینه معرفت افزایی، بصیرت دهی و تبیین آرمان ها و اهداف اهل بیت(علیهم السلام) و در ادامه، انقلاب و نظام اسلامی بودند و دانشگاهی برای تربیت انسان های تراز مکتب اهل بیت، قرارگاهی برای اجتماع، همدلی و هم افزایی یاران اهل بیت و محل تربیت منتظران و اصحاب واقعی امام زمان(عج) بوده است.


تربیت و اصلاح جامعه

آموزش احکام دین و تحلیل و تبیین مسائل مربوط به جامعه در قالب سخنرانی، موعظه و مداحی های پرشور یکی از کارکردهای اصلی هیئات به شمار می رود و سخنرانان و مداحان هیئات مذهبی همواره با تلفیق مطالب علمی و اخلاقی، اعتقادی و احکام همراه با چاشنی احساسات و شور کلام مداحی  تلاش کرده اند بر رفتار، گفتار، عواطف و احساسات مخاطبانشان اثر بگذارند؛ لذا هیئت منشأ اثرگذاری تربیتی و محل قابل اعتمادی برای اصلاح  جامعه است.


تقویت روحیه حماسی، جهادی و شهادت طلبی و ایجاد انگیزه به ویژه در دوران انقلاب، هشت سال دفاع مقدس، محل اصلی بسیج عمومی و سازماندهی مردم و ایجاد شبکه مردمی برای دفاع از دیگر کارکردهای هیئات مذهبی بوده و هست.

هیئات مذهبی در تاریخ همواره منشأ آثار و برکات فراوان در زمینه معرفت افزایی، بصیرت دهی و تبیین آرمان ها و اهداف اهل بیت(علیهم السلام) و در ادامه، انقلاب و نظام اسلامی بودند


هیئات کارکردهای مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و سیاسی در سال های گذشته و تاریخ اسلام در میان شیعیان داشته اند. یکی از این کارکردهای ویژه خدمات رسانی به محرومان و فعالیت های خدماتی بوده است؛ کارکردی که امروز در قالب گروه های جهادی به کمک سیل زدگان، زلزله زدگان، ساخت مسکن برای محرومان، فعالیت های متنوع جهادی در دوران شیوع کرونا، فعالیت های خیریه و کمک رسانی به خانواده های محروم و ایتام، گاهی نیز ایجاد صندوق های قرض الحسنه، گره گشایی از مشکلات مردم، تهیه جهیزیه و کمک به ازدواج ایتام و مستضعفین رفته است.


جهاد تبیین

کارکردهای ویژه هیئت سبب قوی شدن روحیه  دینی، ایجاد وحدت و همدلی میان جامعه می شود. باید گفت، کارکردهای سیاسی هیئات نیز مهم است؛ چنانچه ایجاد بصیرت و تبیین موضوعات مختلف همچنین پاسخ به شبهاتی که علیه ولایت و نظام، اعتقادات، دین و منجی، مکتب شهادت و مدافعان حرم مطرح می شوند، نقش مهمی در باز شدن گره های ذهنی مردم، خنثی سازی تبلیغات، جنگ شناختی و نقش بر آب کردن نقشه های دشمن دارد.


هیئت و مجالس اهل بیت بهترین فضا برای جهاد تبیین و روشنگری برای آرمان های اسلام، انقلاب اسلامی و پاسخ به شبهات مطرح شده دشمن و بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی و بهترین مکان برای تربیت جوانان بوده است و خواهد بود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده