تأثیر ارتقای روابط ایران و آفریقای جنوبی بر معادلات منطقه و جهان-راهبرد معاصر
جعفر قنادباشی، کارشناس ارشد مسائل آفریقا در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

تأثیر ارتقای روابط ایران و آفریقای جنوبی بر معادلات منطقه و جهان

جعفر قنادباشی، کارشناس ارشد مسائل آفریقا با بیان اینکه جایگاه آفریقای جنوبی و ایران می‌تواند روابط دیپلماتیک دو کشور را پراهمیت کند، گفت: در شرایط امروز که معادلات سیاسی و اقتصادی جهان دستخوش تغییرات است، همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی در چرخش تاریخی جهان می‌تواند مثمر ثمر باشد و نقش تازه‌ای برای ایران و آفریقای جنوبی در معادلات دنیا باز کند.
جعفر قنادباشی؛ کارشناس ارشد مسائل آفریقا
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 14
کد خبر: ۱۹۸۸۲۶

تأثیر ارتقای روابط ایران و آفریقای جنوبی بر معادلات منطقه و جهان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان برای دیدار با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی و برگزاری پانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور وارد این کشور شد. بررسی راه‌های توسعه همکاری‌های دو کشور و همچنین نهایی کردن اسناد و تفاهم نامه‌های تبادل شده میان دو طرف برای امضا در جریان سفر آتی دوجانبه و رسمی رئیس جمهور ایران به آفریقای جنوبی در پاییز سال جاری در دستور کار نشست قرار دارد.


آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان  تیر ماه سال جاری به سه کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمباوه سفر کرد که در آن 21 سند همکاری امضا شد. سفرهای آفریقایی مقام های ایرانی در ماه های اخیر صرفاً محدود به روابط دوجانبه نبوده است. امیرعبداللهیان خرداد سال جاری برای شرکت در نشست دوستان بریکس به کیپ تاون سفر کرد.


علاوه بر وزیر امور خارجه، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز اوایل مرداد سال جاری به ژوهانسبورگ رفت تا در نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای عضو و دوست بریکس شرکت کند. به گفته امیرعبداللهیان، قرار است آیت الله رئیسی دوم شهریور به دعوت رئیس جمهور آفریقای جنوبی در نشست سران بریکس و بریکس پلاس شرکت کند.

آفریقای جنوبی از سویی عضو «گروه 20» است که از منظر اقتصادی امنیت بالایی برای تعاملات اقتصادی با این کشور وجود دارد و از سوی دیگر از اعضای «بریکس» به شمار می رود


جعفر قنادباشی، کارشناس ارشد مسائل آفریقا درباره اهداف سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان به آفریقای جنوبی به «راهبرد معاصر» گفت: سفر وزیر امور خارجه ایران به آفریقای جنوبی به دلیل اهمیت جایگاه آفریقای جنوبی در مجموعه کشورهای آفریقایی و مجموعه جنبش غیر متعهدها (عدم تعهد) و نیز سوابق خوب دو کشور درعرصه های سیاسی و اقتصادی از جهات مختلف بسیار حائز اهمیت است. این سفر می تواند دستاوردهای بسیار زیادی برای تعاملات خارجی و اقتصادی داشته باشد.


وی افزود: امیرعبداللهیان در پانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری های ایران و آفریقای جنوبی ( که بعد از سه سال به دلیل شیوع بیماری کرونا متوقف مانده بود) شرکت می کند و حضور در این کمیسیون حائز اهمیت است، زیرا با توجه به راهبردهای جمهوری اسلامی ایران درعرصه اقتصادی و نیز شیوه جدید رابطه با کشورهای آفریقایی برای رونق روابط ایران و آفریقا، سفر اخیر می تواند زمینه ساز تنوع روابط تهران با پایتخت های مختلف آفریقایی و سرفصل تازه ای برای همکاری های گسترده میان ایران و آفریقای جنوبی باشد.

ایران و آفریقای جنوبی با همکاری مشترک در عرصه سازمان های بین المللی می توانند در برابر سیاست های یک جانبه ای که به کشورهای جهان تحمیل می شود، ایستادگی کنند


کارشناس ارشد مسائل آفریقا معتقد است: آفریقای جنوبی از سویی عضو «گروه 20» است که از منظر اقتصادی امنیت بالایی برای تعاملات اقتصادی با این کشور وجود دارد و از سوی دیگر از اعضای «بریکس» به شمار می رود. جایگاه این کشور و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در مجموعه کشورهای غرب آسیا به عنوان یکی از کشورهای شاخص و تأثیرگذار منطقه می تواند هرگونه روابط دیپلماتیک دو کشور را در معادلات منطقه و جهان پراهمیت و تأثیرگذار کند.


قنادباشی گفت: در شرایط امروز که جهان و معادلات سیاسی و اقتصادی آن دستخوش تغییرات است و جهان تک قطبی به سمت چند قطبی شدن حرکت می کند، همکاری های ایران و آفریقای جنوبی در این چرخش تاریخی می تواند مثمر ثمر باشد و نقش تازه ای برای ایران و آفریقای جنوبی در معادلات دنیا باز کند. ایران و آفریقای جنوبی با همکاری مشترک در عرصه سازمان های بین المللی می توانند در برابر سیاست های یک جانبه ای که به کشورهای جهان تحمیل می شود، ایستادگی کنند.


کارشناس ارشد مسائل آفریقا تصریح کرد: سفر امیرعبداللهیان می تواند قوام بخش روابط ما با سایر کشورهای آفریقایی باشد، زیرا هرگونه ارتباط با کشورهای مختلف آفریقایی از جهات اقتصادی و سیاست خارجی به نفع ماست. با توجه به اینکه آفریقای جنوبی نیز شرط حضور خود درغرب آسیا را گسترش روابط با ایران می داند، لذا آنچه در سفر امیرعبداللهیان می گذرد، نشان می دهد سفری معمولی نیست، بلکه سفری پر اهمیت است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده