گام مهم ایران در ورود به بازار آفریقا-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
جلیل جلالی‌فر، عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

گام مهم ایران در ورود به بازار آفریقا

جلیل جلالی‌فر، عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه در صورت افزایش صادرات به آفریقا شاهد بهبود وضعیت اشتغال، تولید و معیشت مردم خواهیم بود، گفت: دولت سیزدهم بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی گام‌های مؤثر، اساسی و زیربنایی در راستای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای آفریقایی برداشته است و کشورهای آفریقایی نیز مایل به توسعه روابط تجاری خود با ایران هستند.
جلیل جلالی‌فر؛ عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 August 23
کد خبر: ۲۰۰۸۳۴

گام مهم توسعه محور ایران در ورود به بازار آفریقا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ آفریقای جنوبی از سویی عضو «گروه 20» است که از منظر اقتصادی امنیت بالایی برای تعاملات اقتصادی با این کشور وجود دارد و از سوی دیگر از اعضای سازمان همکاری های اقتصادی «بریکس» به شمار می رود. جایگاه این کشور و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در مجموعه کشورهای غرب آسیا به عنوان یکی از کشورهای شاخص و تأثیرگذار منطقه می تواند هرگونه روابط دیپلماتیک دو کشور را در معادلات منطقه و جهان پراهمیت و تأثیرگذار کند.


در شرایط امروز که جهان و معادلات سیاسی و اقتصادی آن دستخوش تغییرات است و جهان تک قطبی به سمت چند قطبی شدن حرکت می کند، همکاری های ایران و کشورهای آفریقایی می تواند مثمر ثمر باشد. در این میان ایران و آفریقای جنوبی با همکاری مشترک در عرصه سازمان های بین المللی می توانند در برابر سیاست های یک جانبه ای که به کشورهای جهان تحمیل می شود، ایستادگی کنند.

بعید نیست یکی از مهم ترین دلایل عصبانیت و تنش آفرینی آمریکا با روسیه این موضوع مهم باشد که غرب از توسعه روابط تجاری روسیه با آفریقا خرسند نیست


جلیل جلالی‌فر، عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه درباره ظرفیت های عضویت ایران در سازمان «بریکس» و دعوت از آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان برای سفر به آفریقای جنوبی و حضور در اجلاس سران بریکس به «راهبرد معاصر» گفت: آمریکا و کشورهای اروپایی در موضوعاتی که روی افزایش قدرت اقتصادی تأثیرگذار است، تلاش کرده اند کشورهای غیر همسو با خود را از مقاصد مهم تجاری و اقتصادی دور کنند.

 
وی افزود: دولت های گذشته در زمینه همکاری با سازمان های اقتصادی منطقه ای و فرا منطقه ای مانند بریکس کم کاری و تعلل کردند و ایران می بایست سال ها پیش تعاملات اقتصادی گسترده ای را با آفریقا آغاز می کرد.


عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه عنوان کرد: روسیه از سال 2008 میلادی به بعد راهبرد اساسی توسعه روابط اقتصادی و ژپوپلیتیک را با کشورهای آفریقایی آغاز کرد و با قدرت قابل توجهی دنبال می کند. بعید نیست یکی از مهم ترین دلایل عصبانیت و تنش آفرینی آمریکا با روسیه این موضوع مهم باشد که غرب از توسعه روابط تجاری روسیه با آفریقا خرسند نیست.


جلالی فر درباره اهمیت عضویت ایران در سازمان بریکس و توسعه روابط تجاری با کشورهای آفریقایی به ویژه کشورهای جنوب آفریقا گفت: آفریقا سرشار از منابع ارزشمند فلزات گرانبهایی ازجمله طلا، نقره و روی است که در تجارت خارجی می تواند پشتوانه اقتصادی بسیار مهمی برای ایران باشد. موضوع حائز اهمیت برای توسعه اقتصادی با کشورهای آفریقایی که باید مدنظر مسئولان ایرانی باشد، این است که مؤلفه اصلی توسعه روابط اقتصادی و تجاری تنظیم درست چیدمان ورود به کشور مقصد است.


عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه تصریح کرد: دولت سیزدهم بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی گام های مؤثر، اساسی و زیربنایی در راستای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای آفریقایی برداشته است و کشورهای آفریقایی نیز مایل به توسعه روابط تجاری خود با ایران هستند.


جلالی فر گفت: ایران در کنار قطب های اقتصادی دیگر مانند چین، هند و روسیه می تواند تجارت با آفریقا را توسعه دهد. اگر دولتمردان شرایط ورود فعالان اقتصادی را به کشورهای آفریقایی فراهم کنند و اتاق بازرگانی که وظایفش در حوزه دسترسی به بازار است، تولید کنندگان و فعالان اقتصادی را برای حضور در بازارهای آفریقا آماده و ساماندهی کند، شاهد فعالیت مثبت و مثمرثمری در حوزه عملکرد توسعه صادرات کشور خواهیم بود.

دولت سیزدهم بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی گام های مؤثر، اساسی و زیربنایی در راستای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای آفریقایی برداشته است


وی با بیان اینکه در صورت افزایش صادرات به آفریقا شاهد بهبود وضعیت اشتغال، تولید و معیشت مردم خواهیم بود، عنوان کرد: در صورت تداوم همکاری ها با آفریقا رشد تولید ناخالص داخلی دیگر به صورت نقطه ای نخواهد بود، بلکه همه اجزا و عناصر «جی.دی.پی» رشد و افزایش قابل توجهی خواهند داشت.

 


عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه درباره مزیت های ایران در صادرات مواد اولیه و کالا به کشورهای آفریقایی و بالعکس گفت: ایران در حوزه های مختلفی مانند محصولات پتروشیمی، مصالح ساختمانی و مواد غذایی می تواند کالا و مواد مختلفی را به آفریقا صادر و از سوی مقابل مواد معدنی و فلزات گرانبها وارد کند.


این فعال اقتصادی تأکید کرد: تقویت روابط اقتصادی با کشورهای آفریقایی به این دلیل حائز اهمیت است که می تواند به افزایش ذخیره  طلای کشور با واردات طلا از آفریقا کمک کند، زیرا امروز بسیاری از کشورها مانند عربستان در ازای کالای صادراتی به آفریقا، طلا وارد می کنند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده