محسنی اژه‌ای: نمی‌توانیم نگاه یکسانی به فساد یک فرد عادی و یک فرد شاغل در یک دستگاه مهم حکومتی داشته باشیم-راهبرد معاصر

محسنی اژه‌ای: نمی‌توانیم نگاه یکسانی به فساد یک فرد عادی و یک فرد شاغل در یک دستگاه مهم حکومتی داشته باشیم

رئیس قوه قضاییه گفت: گاهی درخصوص جرایم و تخلفات مختلف از جمله دستگیری افراد، پرونده‌ای در جامعه مطرح می‌شود، اما از سرانجام آن جرم و احکامی که صادر می‌شود، مردم بی‌اطلاع می‌مانند؛ همین موضوع ممکن است ذهن مشغولی‌هایی را برای هموطنان ایجاد کند، بنابراین باید در چهارچوب قانون در اطلاع‌رسانی این قبیل موارد و تسریع در رسیدگی به آن‌ها اهتمام شود. نمی‌توانیم نگاه یکسانی به فساد یک فرد عادی و یک فرد شاغل در یک دستگاه مهم حکومتی نظیر قوه قضاییه داشته باشیم، چرا که فساد چنین فردی دارای تالی‌فاسد و اثرات سوء بسیاری است و ممکن است زمینه سلب اعتماد مردم به دستگاه قضایی را فراهم آورد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 10
کد خبر: ۱۹۸۸۳۱


به گزارش راهبرد معاصر؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست با مسوولان و کارکنان مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه در سراسر کشور که به صورت وبیناری به مناسبت روز حفاظت و اطلاعات برگزار شد، در سخنانی از مجاهدت‌ها و زحمات کارکنان و مسوولان این مرکز به ویژه حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی در خنثی‌سازی توطئه‌ها و پیشگیری از لغزش‌ها و برخورد با متخلفان و مجرمان، تقدیر کرد و اظهار داشت: قوه قضاییه در جامعه از جایگاه و مسوولیت رفیع و مهمی برخوردار است؛ به همان میزان، مرکز حفاظت و اطلاعات قوه نیز به سبب نقش و کارکردش در پیشگیری از تخلفات و سالم نگه داشتن دستگاه، دارای جایگاه و مسئولیت مهم و خطیری است.

وی به اهمیت به روزرسانی امور در مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه تاکید کرد و افزود: مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه باید روش‌ها، تجهیزات و دانسته‌هایش را به طور مداوم و مستمر به‌روزرسانی کند و در ایفای مسوولیت‌های خود از فناوری‌های نوین بهره بگیرد؛ ما نمی‌توانیم به داده‌ها و تجهیزات قبلی و قدیمی بسنده کنیم چرا که ترفند‌های دشمنان و شیطان‌صفتان نوبه‌نو در حال تغییر است و ما نیز باید متناسب با این امر حرکت کنیم.

رئیس قوه قضاییه به پیامد‌ها و تبعاتی که از فساد یک فرد شاغل در یک دستگاه مهم حکومتی نشأت می‌گیرد، اشاره کرد و تصریح کرد: بدون تردید همانطور که بار‌ها تاکید شده است اتخاذ شیوه‌های مختلف صیانتی، پیشگیرانه، ارشاد گونه و انذاری برای جلوگیری از هرگونه تخلف و فساد همکاران قضایی، موضوعی مهم و اولویت‌دار است، اما باید توجه داشته باشیم که ما نمی‌توانیم نگاه یکسانی به فساد یک فرد عادی و یک فرد شاغل در یک دستگاه مهم حکومتی نظیر قوه قضاییه داشته باشیم، چرا که فساد چنین فردی دارای تالی‌فاسد و اثرات سوء بسیاری است و ممکن است زمینه سلب اعتماد مردم به دستگاه قضایی را فراهم آورد.

محسنی اژه‌ای در ادامه ضمن تاکید بر اتخاذ شیوه‌های مختلف و متکثر صیانتی در جهت سالم نگه داشتن مجموعه قضایی کشور، به تبیین و تشریح مقوله مهم بازنگری در روش‌های صیانتی پرداخت و گفت: قطعاً در مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، دستورالعمل‌ها و باید‌ها و نباید‌های تعریف شده‌ای در راستای امر صیانت از مجموعه قضایی کشور وجود دارد؛ این امر فی‌نفسه، نافع و کارآمد است، اما با عنایت به مقتضیات زمان و تطوراتی که حادث می‌شود، نیاز به روزآمد کردن و بازنگری در روش‌ها و شیوه‌های صیانتی احساس می‌شود، تا ضریب وقوع تخلف و فساد در میان همکارن قضایی به کمترین حد ممکن برسد.

وی ادامه داد: لازم است در جهت نیل به مطلوب‌ترین و اثربخش‌ترین شیوه‌های صیانتی به یک اجماع نظر دست پیدا کنیم و در جهت عملیاتی‌سازی آن شیوه‌ها، اقدامات مقتضی را ترتیب دهیم.

قاضی‌القضات سرعت‌عمل در رسیدگی به برخی پرونده‌ها و موضوعات را در عین جامع‌نگری و مداقه، از ملزومات کار در حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه دانست و گفت: ضرورت دارد پیرامون برخی مسایل و پرونده‌ها که در بین مسئولان یا افکار عمومی مطرح می‌شوند، ضمن لحاظ جامع‌نگری و دقت نظر، نهایت سرعت‌عمل را در پیگیری‌ها و رسیدگی‌ها به خرج داد تا دغدغه و نگرانی‌هایی که از حیث آن پرونده‌ها و موضوعات ایجاد می‌شود، رفع شود.

رئیس دستگاه قضا افزود: گاهی درخصوص جرایم و تخلفات مختلف از جمله دستگیری افراد جاعل، موضوع و پرونده‌ای در جامعه مطرح می‌شود، اما از سرانجام آن جرم و احکامی که درخصوص آن صادر می‌شود، مردم بی‌اطلاع می‌مانند؛ همین امر ممکن است ذهن مشغولی‌هایی را برای مردم ایجاد کند، لذا باید در چارچوب مقدورات قانونی در اطلاع‌رسانی این قبیل موارد و همچنین تسریع در رسیدگی به آن‌ها اهتمام به خرج داد.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: افرادی که جعل عنوان می‌کنند و از این طریق به اخاذی از مردم روی می‌آورند، ضرر و زیان زیادی را به مجموعه تحمیل می‌کنند، بنابراین برخورد قانونی صورت گرفته با این افراد باید به شیوه مناسب و اثرگذار، علنی و رسانه‌ای شود تا دغدغه و نگرانی‌های مردم و مراجعان به دستگاه قضایی مرتفع شود.

وی یادآور شد: بسیاری از ذهنیت‌های ناصواب پیرامون قوه قضاییه، نشات گرفته از همین جعل عناوین و اخاذی‌های بعد از آن است؛ بنابراین نباید در اعلام و بیان برخورد قانونی صورت گرفته با مجرمانی که جعل عنوان و اخاذی می‌کنند، به یک خبر صرف بسنده کرد.

رئیس دستگاه قضا با یادآوری مقوله مهم صیانت از خودِ در مجموعه حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه گفت: همانطور که به سبب شأن قوه قضاییه چنانچه تنها یک لکه بر لوح آن بنشیند، آثار سوئی عارض می‌شود، طبعاً این امر در مورد مرکز حفاظت و اطلاعات به سبب شأن صیانتی و مراقبتی آن، صادق است و خدایی‌ناکرده کوچکترین آسیبی در این مجموعه، سبب مخدوش شدن اعتماد به کل دستگاه می‌شود.

محسنی اژه‌ای در ادامه به مسوولان مرکز حفاظت و اطلاعات توصیه کرد که نسبت به اثرگذاری هر چه بیشتر شیوه‌های ارشادات، تذکرات و انذار‌های خود در جهت پیشگیری از وقوع تخلفات و جرایم در دستگاه قضایی، اهتمام جدی داشته باشند و در موارد مقتضی در این راستا روش‌های متنوعی را به کار گیرند و حتی در صورت نیاز برای جلوگیری از لغزش همکاران، بصورت فردی، تذکراتی را به آن‌ها ارائه دهند.

وی در ادامه به مقوله ضرورت نظارت مستمر مدیران بر زیرمجموعه‌های خود اشاره کرد و گفت: نظارت دائمی مدیران بر زیرمجموعه‌های‌شان واجد اثرات صیانتی بالایی می‌باشد و از وقوع بسیاری از آسیب‌ها و لغزش‌ها جلوگیری می‌کند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه توصیه‌هایی مهم و کاربردی درخصوص مقوله مهم حفظ اسرار دستگاه و مردم و شیوه‌های طبقه‌بندی آن‌ها را خطاب به مسوولان و کارکنان مرکز حفاظت و اطلاعات این قوه مطرح کرد.

محسنی اژه‌ای اظهار داشت: شما در مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه باید در عمل و زبان به مجموعه کارکنان دستگاه قضایی ثابت کنید که خیرخواه آن‌ها هستید و چنانچه در مواردی به حکم قانون و ضرورت، مبادرت به مؤاخذه آن‌ها نیز می‌کنید، این امر در جهت منافع خود کارکنان است.

وی مسوولان و کارکنان مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه را به شیوه‌های مختلف نفوذ دشمنان و شیاطین توجه داد و خطاب به آن‌ها تاکید کرد که برای پیشگیری از لغزش همکاران قضایی، روش‌های مختلف نفوذ دشمنان و عناصر شیطان صفت را برای آن‌ها و خانواده‌های‌شان تبیین و تشریح کنید.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: گاهی لازم است به همکار قضایی درخصوص رفت‌وآمد‌ها و نشست و برخاست‌هایی که دارد و ممکن است بواسطه این قبیل امور خدایی‌ناکرده دچار لغزش شود، هشدار و انذار داد.

محسنی اژه‌ای ضمن تشریح برخی بستر‌های شکل‌گیری مفاسد، گفت: از جمله بستر‌های شکل‌گیری فساد، بی‌انضباطی است؛ وقتی بی‌انضباطی حاکم شد، احتمال وقوع فساد نیز بالا می‌رود؛ لذا مجموع مدیران قوه قضاییه در همراهی با مرکز حفاظت و اطلاعات، هر کجا بی‌انضباطی مشاهده کردند باید تذکرات لازم را برای رفع آن ارائه دهند؛ حال این بی‌انضباطی می‌تواند در تنظیم قرارداد‌ها و برنامه‌ها و رفت‌وآمد‌ها باشد، یا در مقولاتی نظیر نحوه ضبط وسایل متهمان، گردآوری اوراق پرونده و یا شئون دیگر باشد.

وی خطاب به مسوولان و کارکنان مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه دستور داد تا سازوکاری را برای اعمال جنبه‌های حمایتی و صیانتی بیشتر در قبال نیرو‌های بازنشسته دستگاه قضا، تدوین و عملیاتی سازند.

براساس روز پنجشنبه گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجت‌الاسلام و المسلمین عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه اظهار داشت: «پیگیری مساله محور امور حفاظتی»، «صیانت و نگهبانی از داده‌های اطلاعاتی دستگاه قضا» و «پیشگیری از شکل گیری بستر‌های فسادزا»، از رویکرد‌های اصلی مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه طی ۲ سال گذشته بوده است.

وی با یادآوری برگزاری بیش از ۸۰ درصد از جلسات دادرسی به صورت الکترونیک در سال گذشته، گفت: حسب رصد نظارتی از جمله منافع بر گزاری جلسات دادرسی الکترونیک می‌توان به مواردی نظیر «پیشگیری از آلوده شدن خانواده‌های مرتبط با اصحاب دعوی به مفاسد مالی، اقتصادی و اخلاقی»، «جلوگیری ازاعمال نفوذ مفسدان، دلال‌ها و کارچاق کن‌ها»، «جلوگیری ازهدررفت هزاران میلیارد تومان ازبودجه بیت‌المال» و «پیشگیری از فرار‌ها و برخورد‌های فیزیکی در خیابان» اشاره کرد.

این مقام عالی قضایی ضمن تأکید بررویکرد این مرکز مبنی بر صیانت و پیشگیری از بروز هر گونه فساد در درون دستگاه قضا افزود: در سال گذشته اقدامات مؤثر صیانتی برای کارکنان این قوه و مرتبطین شامل وکلاء، کارشناسان، هیئت‌های داوری و ... صورت گرفته که بسیار قابل توجه است ودراین بین نیز با کارکنان و مرتبطان متخلف و کارچاق کن‌ها به صورت جدی برخورد و ضمن تشکیل پرونده در مراجع ذی الصلاح جهت رسیدگی به تخلفات انتظامی و غیر انتظامی آن‌ها اقدام شده است.

عبداللهی ضرورت تکریم ارباب رجوع را یکی از راهبرد‌های اصلی این مرکز عنوان کرد و افزود: همکاران مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۰ هزار مورد از مراجعات حضوری مردمی در اقصی نقاط کشور را پاسخگو بودند./ ایرنا 

تحلیل های برگزیده