لبنان؛ محل اثبات ضعف پهپادی صهیونیست‌ها-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
در حاشیه سقوط دو پهپاد اسرائیلی در جنوب بیروت

لبنان؛ محل اثبات ضعف پهپادی صهیونیست‌ها

رژیم صهیونیستی چند سالی است که با سرمایه گذاری روی صنعت پهپاد، توانسته خود را به عنوان یکی از قدرت های اصلی جهان در این حوزه جا بزند در حالیکه تجربه عملیات های پهپادی این رژیم در لبنان، نکاتی خلاف ادعای مذکور را اثبات می کند.
حسن مرادی؛ کارشناس مسائل لبنان
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 25
کد خبر: ۲۰۱۸۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ رژیم صهیونیستی در طبقه بندی ارتش های جهان در موسسه Global Fire Power، رتبه هفدهم را به خود اختصاص داده که با توجه به وسعت و جمعیت کم آن، می توان آن را یک موفقیت نامید. تل آویو هزینه های هنگفتی را صرف تکنولوژی نظامی کرده تا بتواند با سبقت در فناوری تسلیحاتی خود، کمبود نیروی انسانی اش را در منطقه جبران کند. از همین رو، ارتش اسرائیل جزو اولین ها در جهان بود که یگان پهپادی مختص خود را ایجاد کرد و مبالغ زیادی برای ساخت این گونه از جنگ افزار کنار گذاشت. اکنون یکی از دلایل فخر فروشی رژیم صهیونیستی بر کشورهای جهان، پهپادهای تولیدی این بازیگر است.

 

قدرت پهپادی رژیم صهیونیستی

روزنامه جروزالم پست، در گزارشی که سال جاری میلادی منتشر کرد، اسرائیل را "ابر قدرت" و "پیشرو" پهپادی جهان خواند. آماری که این روزنامه از فعالیت های صورت گرفته توسط ارتش رژیم صهیونیستی در بخش پهپاد ارائه می دهد، در نوع خود جالب توجه است. 70% زمان پروازی انجام شده در هل آویر (نیروی هوایی رژیم صهیونیستی) در سال 2018، با پهپاد بوده است. از سال 2005 رژیم صهیونیستی به مرحله صادرات این محصول رسیده و ظرف یک سال گذشته با درگیر کردن 50 استارتاپ در این صنعت، 167 پهپاد ساخته است. نزدیک به 100 گونه از پهپاد توسط صهیونیست ها ساخته شده و در سال 2013، اسرائیل بزرگترین صادرکننده این جنگ افزار شده است.

 

در میان خریداران هواپیمای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی، طیفی از کشورها (از ترکیه و هند گرفته تا آلمان و انگلیس و حتی امریکا) به چشم می خورند.60% صادرات این محصول از 1985 تا امروز، از سوی رژیم صهیونیستی انجام شده و از سال 2005 تا 2012، بیش از 6 میلیارد دلار برای تل آویو درآمد به ارمغان آورده است.

 

افسانه قدرت پهپادی رژیم صهیونیستی

با اتکا بر همین میزان تولیدات و صادرات، صهیونیست ها بزرگنمایی زیادی برای معرفی خود به عنوان قدرت پهپادی اول جهان کرده اند. اما آزمون های عملی پهپادهای اسرائیلی چندان رضایت بخش نیست. امروزه محور مقاومت نشان داده که با روش های مختلف، از هک گرفته تا اسقاط با موشک، توان مقابله با پهپادهای اسرائیلی را دارد. یمن، سوریه، لبنان، فلسطین و ایران، همگی تاکنون حداقل یکبار پهپادهای این رژیم را سرنگون ساخته اند که در این میان، سهم لبنان بیش از همه است.

 

لبنان؛ محل اثبات ضعف پهپادی رژیم صهیونیستی

بررسی منابع رسانه ای نشان می دهد که حداقل از سال 2014، حزب الله لبنان وارد میدان مبارزه با پهپادهای رژیم صهیونیستی شده است. از آن سال تاکنون حداقل 6 پهپاد اسرائیلی در لبنان ساقط شده: سال م94 در آبهای طرابلس؛ سال 95 در منطقه علی الشعب؛ سال 96در جنوب؛ سال 97 در برعشیت و سال 98، دو پهپاد در ضاحیه جنوبی بیروت. به عبارتی در 4 سال گذشته، هر سال حداقل یک بار پهپادهای صهیونیستی در قلمرو لبنان ساقط شده اند. به علاوه در سال 2010، سید حسن نصرالله، در کنفرانسی زنده، تصاویر پهپاد اسرائیلی که هک شده بود را منتشر کرد.

 

هرچند صهیونیست ها در تمامی این سقوط ها، ادعای نقص فنی را مطرح کردند و در مورد آخر حتی "حاج محمد عفیف"، مسئول امور رسانه ای حزب الله در مصاحبه با خبرگزاری رسمی لبنان اقدام حزب الله برای سرنگونی پهپاد را رد کرد، اما این پهپادها چه با موشک، چه با هک و چه با نقص فنی به زمین خورده باشند، در هر حال ناکارآمدی فناوری اسرائیلی در این بخش را به نمایش می گذارند.  ضعف رژیم صهیونیستی در این حوزه وقتی مشخص تر می شود که بدانیم فاصله مرزهای این رژیم تا مناطقی که هواپیماهای بدون سرنشین سقوط کرده اند، کمتر از 70 کیلومتر است. در واقع صهیونیست ها در عملیات های پهپادی به فاصله کمتر از 70 کیلومتری خود، طی 5 سال گذشته، 6 بار شکست خورده اند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار