استفاده عراق از هوش مصنوعی در مراسم اربعین-راهبرد معاصر

استفاده عراق از هوش مصنوعی در مراسم اربعین

تولیت آستان مقدس امام حسین (ع) اعلام کرد که از هوش مصنوعی برای شمارش جمعیت زائران، تامین امنیت و یافتن گم شدگان استفاده می‌کند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 August 29
کد خبر: ۲۰۱۹۸۶

به گزارش راهبرد معاصر. روزنامه الصباح عراق در گزارشی به بیان امکانات و خدمات فراهم شده از سوی نهادها و سازمان‌های مختلف عراقی برای زیارت اربعین حسینی (ع) پرداخت.

 

طبق این گزارش، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان کربلا اعلام کرده است که تمامی نیاز استان و موکب‌ها از جمله نفت سفید، بنزین و کپسول‌های گاز را در ایام زیارت اربعین فراهم می‌کند؛ وزارت بازسازی و مسکن عراق نیز ۱۲۳ تانکر برای خدمات‌دهی به زوار تدارک دیده است.

 

اما تولیت آستان مقدس امام حسین (ع) نیز گفته است که برای اولین بار از فناوری هوش مصنوعی در شمارش جمعیت زائران، تامین امنیت و یافتن گم شدگان در مراسم میلیونی زیارت اربعین، استفاده می‌کند.

 

«نصیر عبدالامیر»، مسئول بخش کنترل الکترونیک آستان حسینی در یک بیانیه‌ مطبوعاتی گفت: «در مراسم زیارت اربعین امسال برای نخستین بار به طور عملی از هوش مصنوعی استفاده می‌شود. در سال‌های گذشته از طریق شمارش افراد، جمعیت زائران احصا می‌شد اما امسال با استفاده از پردازش چهره این کار صورت خواهد گرفت».

 

عبدالامیر تأکید کرد که درصد خطا در این فناوری نزدیک به صفر و نتیجه آن غالبا دقیق است.

 

این مقام تولیت امام حسین (ع) افزود: «هوش مصنوعی همچنین به مسئولان در موضوع تامین امنیت مراسم اربعین از طریق شناسایی مظنونان در زمان حضورشان در اماکن دارای دوربین کمک می‌کند».

 

او همچنین یکی دیگر از کارکردهای این هوش مصنوعی را یافتن گم‌شدگان در ایام زیارت اربعین دانست.

 

«علی عبداللطیف الموسوی» مدیر پخش فراورده‌های نفتی تولیت امام حسین (ع) نیز اعلام کرد که از ابتدای ماه صفر تاکنون 14 میلیون لیتر بنزین و 13 میلیون لیتر گازوئیل و چهار میلیون لیتر نفت سفید در اختیار موکب‌ها قرار داده است.

 

مهندس نبیل الصفار، سخنگوی رسمی وزارت ساخت و ساز، مسکن و شهرداری‌های عراق نیز به روزنامه الصباح گفت که این وزارتخانه سه پل شناور و موقت را در استان‌های بغداد، واسط و دیوانیه در جهت تسهیل عبور و مرور زائران و جلوگیری از ترافیک نصب می‌کند.

 

«حیدر رحیم» مسئول اطلاع رسانی آستان مقدس امام علی (ع) نیز چندی پیش به روزنامه الصباح عراق گفت که کمیته عالی سازماندهی و احیای مناسبات دینی در عتبه علوی برنامه ریزی‌های لازم را برای ارائه انواع خدمات به زائران انجام داده است.

 

او گفت: «در این برنامه ریزی بر یک اصل مهم، یعنی پذیرایی از زائران تمرکز شده است و در این راستا ۱۶ سالن در داخل و خارج نجف اشرف و همچنین صحن فاطمة الزهرا (س) که گنجانیش ۳۰ هزار زائر را دارد آماده‌سازی شده است. همچنین ۱۵ هزار متر مربع در پروژه توسعه حرم مطهر علوی وجود دارد که برای اسکان موقت زائرین آماده و مسقف شده است؛ این محوطه فاز اول توسعه حرم علوی را تشکیل می‌دهد که امید می‌رود تا از چهار ضلع حرم مطهر به ۷۵۰۰۰ متر مربع برسد».

 

به گفته مسئول اطلاع‌رسانی حرم حضرت علی (ع)، مهمانسرای حرم ۱۲ مرکز برای توزیع غذا در داخل و خارج حرم در نظر گرفته است که هر مرکز روزانه ۲۵ هزار وعده غذایی میان زائران توزیع خواهد کرد.

 

در بخش بهداشت و درمان نیز، به گفته «حیدر رحیم»، ۱۰ مرکز پزشکی با کادری متخصص و امکانات عالی فراهم شده است و علاوه بر این داوطلبانی از خارج عراق هستند که با اداره بهداشت آستان علوی همکاری می‌کنند.

 

گروه مهندسی و پروژه‌های آستان مقدس امام حسین (ع)، بخش‌های وسیعی از صحن عقیله زینب (س) و امام حسن (علیه السلام) را در بخش قدیمی کربلا به طور موقت برای میزبانی از زائران در نظر گرفته است. مهندس «علی عدنان» مسئول آماده‌سازی صحن «عقیله زینب» در این باره به روزنامه الصباح گفت: «تولیت حسینی اماکنی را برای استراحت زائران در قالب پروژه صحن عقیله زینب (س) در نظر گرفته است که گنجایش ۶۰۰ هزار زائر را دارد»

 

انتظار می‌رود بالای ۲۰ میلیون زائر امسال وارد کربلا شوند. سال گذشته طبق آمار دبیرخانه آستان عباسی در شهر کربلا ۲۱ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۶۴۰ نفر تا روز اربعین وارد این شهر شده بودند.

 

در این میان به گفته «سید کمال هادیانفر» رئیس پلیس راهور فراجا، پیش‌بینی‌ می‌شود که امسال بیش از چهار میلیون زائر ایرانی برای حضور در اربعین امام حسین (ع) راهی کربلای معلی شوند./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده