خبر جدید از اصلاح آیین نامه رتبه بندی معلمان و فرهنگیان-راهبرد معاصر

خبر جدید از اصلاح آیین نامه رتبه بندی معلمان و فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که آیین‌نامه رتبه‌بندی باید اصلاح شود و درخواست شده تا تمام معلمان بر مولفه‌های آیین‌نامه اظهارنظر کنند.
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۳ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 August 31
کد خبر: ۲۰۲۳۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر؛ رضامراد صحرایی در برنامه «صبحانه ایرانی» شبکه ۲ سیما با اشاره به اینکه طرحی به نام «طرح شهید‌محمودوند» در وزارت آموزش و پرورش اجرا شد، با تاکید بر اینکه امیدواریم تمامی کودکان بازمانده از تحصیل شناسایی شوند، اظهار کرد: ۱۶۱ هزار نفر از کودکان بازمانده از تحصیل به مدارس بازگردانده شدند و تلاش می‌کنیم تا مابقی هم به مدارس بازگردانده شوند.

وزیر آموزش و پرورش یادآوری کرد: در بحث کنکور ۸۳ درصد رتبه‌های برتر کشور یعنی ۴۰ نفر اول از مدارس دولتی بودند و ۱۷ درصد غیردولتی بودند و اشکال وارده اینجاست که برخی افراد مدارس سمپاد، شاهد و نمونه دولتی را غیردولتی تلقی می‌کنند در حالی که این مدارس ۱۰۰ درصد دولتی هستند.

وی با تاکید بر این‌که شخصاً موافق تنوع مدارس دولتی نیستم و این مدارس باید به یک نظم یکسانی برسند، افزود: ۸۳ درصد از رتبه‌های برتر از مدارس دولتی بودند و از شهر‌هایی مثل اسفراین، پل‌دختر و... رتبه‌های برتر داشتیم که سابقه رتبه برتر کنکور نداشتند.

صحرایی به ۴۰ درصد ضریب تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور اشاره و بیان کرد: بر‌اساس مطالعه دقیقی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده و نظرسنجی آموزش و پرورش در شاد که ۵ میلیون نفر در آن شرکت کردند به ۴۰ درصد تاثیر ضریب قطعی کنکور در امتحانات نهایی رسیدند.

وی ادامه داد: این تاثیر برای گسترش عدالت آموزشی و دادن فرصت به بچه‌های مناطق محروم، اثربخش است. چون موضوع امتحان نهایی به طور کلی و مطلقا از کتاب درسی است یعنی کتاب درسی و معلمان مدارس ما از سراسر کشور طراحان سوال هستند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با سرعت باید نظام طبقاتی که بین مدارس ایجاد شده را جبران کنیم، گفت: ۲ عنصر معلم و مدرسه ابتدایی را باید متفاوت دید. دانش‌آموز ابتدایی، آینده کشور را می‌سازد و باید به طور ویژه‌تر به وی خدمت کرد.

وی افزود: باید در صدور مجوز مدارس ابتدایی غیردولتی تا می‌توانیم سختگیری بیشتری شود، جایی که مدرسه دولتی داریم نباید مجوز غیردولتی بدهیم.

صحرایی ادامه داد: مدارس غیردولتی به این معنا است که کسانی که دغدغه تعلیم و تربیت دارند در این مسیر کمک کنند، اما در حال حاضر شغل شده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در این دولت در صدور مجوز‌ها به قانون تعارض منافع بسیار توجه شده است و وقتی بنده به این موضوع ورود کردم، گفته شد که در کل کشور صرفا ۳ نفر هستند که به آن‌ها نیز ابلاغ شد یا استعفا بدهند یا مجوزشان ابطال شود.

صحرایی تاکید کرد: به مدیران توصیه کردم که فرزندان خود را به مدارس دولتی ببرند و بطور جد این موضوع را پیگیری می‌کنم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود ۱۸۵۰۰مدرسه غیردولتی داریم، خاطرنشان کرد: کمتر از یک درصد مدارس غیردولتی، هزینه بالای ۴۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند که البته هزینه بالاتر از نرخ مصوب ما دریافت نمی‌کنند، خدمات دیگری ارائه می‌کنند و خانواده‌ها آن خدمات را مثل آموزش‌های دیگری، سرویس مدرسه، غذا و... دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه هیچ‌گاه منفعت مردم را بر منفعت افراد خاصی ترجیح نداده‌ایم، گفت: نظارت جدی و سختی برای مدارس غیردولتی وجود دارد. نظارت‌های دوره‌ای و برنامه‌ریزی‌شده داریم و البته خانواده‌ها نیز می‌توانند مسائل را به ما منعکس کنند تا بررسی شوند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۴ درصد مدارس غیردولتی هستند، گفت: در این دولت خودمان را معتقد و ملتزم به تقویت مدرسه دولتی می‌دانیم و بنده معتقدم هر چه مدرسه غیردولتی کمتر باشد بهتر است.

صحرایی با تاکید بر اینکه باید شاخص‌های ملی برای سنجش داشته باشیم، اذعان کرد: کنکور به سمت مدرسه آمده است و در سال جاری ۴۰ درصد، سال‌آینده ۵۰ درصد و در سال سوم ۶۰ درصد سوابق تحصیلی در آزمون ورودی دانشگاه تاثیر خواهند داشت.

وی یکی از اتفاقات مهم در دولت سیزدهم را اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان دانست و خاطرنشان کرد: این قانون با ۸ هزار میلیارد در دولت قبل اجرا نشد، اما در این دولت با ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد اجرا شد. بنده وقتی مسئولیت را قبول کردم به این جمع‌بندی رسیدم که راه اعتراض را برای همه همکاران‌مان باز کنیم و در حال حاضر اعتراضات بررسی شده و اعمال رتبه‌های جدید هم شروع شده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معلمانی که فاقد رتبه بودند به رتبه‌های یک و ۲ افزایش و احکام در مسیر اجرا قرار گرفته است و رتبه‌های سه، چهار و پنج در هیات‌های ممیزی ستادی بررسی شدند و برای آن‌هایی که اعتراض وارد بوده است، فرآیند اِعمال رتبه جدید به‌زودی آغاز خواهد شد.

صحرایی با تاکید بر اینکه رتبه‌بندی ۳ هدف داشت که سومی آن معیشت معلمان بود، گفت: آیین‌نامه رتبه‌بندی باید اصلاح شود و درخواست کردیم که تمام معلمان بر مولفه‌های آیین‌نامه اظهار نظر کنند. / روز نو

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
0
0
اگر میخواستند معیشت معلم ،،،کادر اداری ،مستخدم درست شود
فوق العاده ویژه
فوق العاده خاص
را به کارکنان اموزش پرورش میدادند
این ارزش بسیار بیشتری برای شان معلم و کارکنان اموزش پرورش داشت

وام های دویست میایونی سالانه سود کم کارکنان ،که در نود درصد وزارت خانه ها به جز وزارت اموزش پرورش و وزارت بهداشت مرسوم هست

مزایاهای مناسبتی که در نود درصد وزارت خانه ها به جز اموزش پرورش و بهداشت مرسوم هست
بن خدید کالاهای خوراکی مثل بن کارکنان وزارت اقتصاد وزارت دفاع
سهمیه بن خرید لوازم خانگی با پیش قسط کم و سود کم فروشگاهای اتکا

برای معیشت معلم میدادند

که رتبه بندی فقط فقط به افزودن بار علمی پزوهش و تجربه و کارایی کلاس معلم ربط داده میشد اینطور رتبه بندی واقعی واقعی بود

مثل نیروهای وزارت دفاع که همه این موارد میگیرند و اگر خدمت خاص کنند و تجربه و کارایی درجه میگیرند و برحقوق انها هم تاثیر دارد

افسوس که تصمیم گیرندگان معیشت و علم و پزوهش با رتبه بندی درگیر کردند
اینطوری اینقدر رتبه بندی بیارزش شده که کادر اداری و مستخدمان هم توقع رتبه دارند به دلیل معیشتی

باید گرفتن رتبه برای معلمان رتبه یک دو سه فتح الفتحوح کلاس داری میشد چهار و پنج که جای خودش
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار