پزشکانی که کار پزشکی نمی‌کنند!-راهبرد معاصر

پزشکانی که کار پزشکی نمی‌کنند!

معاون پارلمانی وزارت بهداشت از وجود ۴۰ هزار پزشکی یاد کرد که به کاری غیر از پزشکی مشغولند.
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۹ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 27
کد خبر: ۲۰۴۸۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ نصب دستگاه کارتخوان در مراکز بهداشتی و مطب‌های پزشکان در طول روزهای اخیر به یکی از جنجال‌های رسانه‌ای بدل شده است.

 

دکتر کریم همتی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت بهداشت در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در وزارت بهداشت برگزار شد در این باره گفت: بحث کارتخوان برای پزشکان در جامعه بسیار برجسته شده است. البته ما به همه همکاران اعلام می‌کنیم که از کارتخوان استفاده کنند. در عین حال قرار نیست به هیچ کس هم از بابت این کارتخوان مالیات بیشتری اخذ شود. بنابراین از آنجایی که رفاه حال مردم بر هر چیز مقدم است توصیه می‌کنیم که همکاران‌مان کارتخوان داشته باشند. در عین حال اجبار کردن بیماران به پرداخت نقدی دستمزد پزشک و یا دریافت وجهی خارج از تعرفه تخلف است و اگر در این باره گزارشی دریافت کنیم با آن برخورد خواهیم کرد.

 

همتی در پاسخ به سوالی درباره پوشش بیمه‌ای بیماران نادر نیز گفت: پوشش کامل بیماری‌های نادر ، بار مالی بالایی دارد. البته در طرح تحول برای برخی بیماری‌های صعب‌العلاج پوشش‌هایی داده شد که به دلیل مشکلات مقداری از این پوشش‌ها کاهش یافت. البته به صورت موردی هم به این بیماران کمک می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۵ هزار دانشجوی پزشکی در حال تحصیل در کشور داریم، ادامه داد: همچنین ۱۰ هزار نفر هم در خارج از کشور در حال تحصیل هستند که اگر فارغ‌التحصیل شوند و بازگردند مشکلات‌مان هم حل می‌شود و به ۱۷۰ هزار پزشک موجود کشور اضافه خواهند شد.

 

همتی با بیان اینکه مشکل ما توزیع نامناسب نیروی انسانی است، گفت: باید توجه کرد که برای هر دانشجوی پزشکی در طول هفت سال تحصیلش بین ۴۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان هزینه می‌شود. در عین حال در حال حاضر ۴۰ هزار پزشک داریم که از آن‌ها هیچ نسخه‌ای در هیچ جایی ثبت نشده و کار پزشکی انجام نمی‌دهند. از طرفی تعداد تخت‌های بیمارستانی که در طرح تحول نظام سلامت به سیستم بهداشت و درمان اضافه شدند هنوز مشکلاتمان را حل نکرده است. البته روزگاری با ۴۰۰ میلیون می‌شد یک تخت بیمارستانی راه‌اندازی کرد اما در حال حاضر برای ایجاد یک تخت باید یک میلیارد تومان هزینه پرداخت کرد.

 

وی درباره سرانجام طرح پذیرش دوبرابری دانشجو در رشته‌های مختلف پزشکی نیز گفت: خوشبختانه با درایت آقای وزیر و صحبت‌هایی که انجام شد ارائه این طرح در صحن علنی مجلس به تعویق افتاد. باید توجه کرد که طرح دو فوریتی این موضوع در شرایط فعلی اصلا به صلاح نیست چرا که در برخی موارد دانشجویان ما حتی به حداقل‌های آموزشی هم دسترسی ندارند و ممکن است حتی نتوانند عمل جراحی را ببینند. در عین حال در حال حاضر ۲۰۰۰ استاد کمبود داریم و فضاهای آموزشی ما اصلا کافی نیستند.

 

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت بهداشت با بیان اینکه برخی می‌گویند مطب‌ها شلوغ است و نوبت‌دهی‌ها طولانی است،‌ گفت:‌ در عین حال می‌توان مواردی را مثال زد که یک فوق تخصص در روز دو یا سه بیمار هم ندارد. بنابراین ما نباید سلامت مردم را در معرض خطر قرار دهیم. با افزایش کمیت بدون کار کارشناسی، کیفیت هم کاهش می‌یابد. در عین حال ما ۴۰۰ خوابگاه دانشجویی در سال گذشته کمبود داشتیم که قرار بود امسال آن‌ها را بسازیم اما تأمین اعتبار نشد. این مسائل باعث دغدغه‌های وزارت بهداشت در حوزه پذیرش دانشجو است.


وی درباره وضعیت سربازی و ادامه تحصیل این افراد و حق‌شان برای تأسیس مطب و یا داروخانه نیز گفت: اگر فردی بیش از ۵۰ درصد تعهداتش را بگذراند می‌تواند برای ادامه تحصیل اقدام کند. درباره سربازی نیز افراد بعد از اتمام تحصیل‌شان در مناطق پزشکی به سربازی می‌روند و سپس تعهداتشان را آغاز می‌کنند. درباره تأسیس مطب و یا داروخانه نیز در محیط تصمیم‌گیری می‌شود به این صورت که اگر فردی ۵۰ درصد از مدت تعهدش را بگذراند به صلاحدید روسای دانشگاه‌ها به او اجازه تأسیس مطب و یا داروخانه داده می‌شود.

 

همتی با بیان اینکه وزارت بهداشت دارای ۳۰ هزار ملک است که ۱۵ هزار ملک آن در سامانه ثبت املاک ثبت شده است، درباره تخلفات طب سنتی نیز گفت:‌ طب سنتی یا طب مکمل یکی از علوم کاملا پذیرفته شده است اما به هیچ عنوان جایگزین فعالیت‌های فعلی پزشکی نیست و اگر موارد تخلفی در آن انجام شود وزارت بهداشت و دستگاه قضایی ورود کرده و برخورد می‌کنند. اخیرا نیز به برخی موارد تخلف ورود کردیم و مراکز و تجهیزات افراد متخلف پلمپ شد.

 

وی درباره بروز برخی پرخاشگری‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی گفت: آسیب زدن به پرسنل و اموال دولتی جرم است و برخورد قانونی خاص خود را دارد. توصیه ما این است که مردم در مراجعه به اورژانس‌ها آرامش داشته باشند تا کادر پزشکی هم بتواند کارش را انجام دهد.

 

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت بهداشت با اشاره به استخدام ۱۰ هزار نیرو در سال جاری برای وزارت بهداشت نیز گفت:‌ بودجه استخدامی‌ها دیده شده است و آزمون‌ها به صورت رقابتی و با اعلام قبلی انجام خواهد شد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده