روایت‌های متناقض در مورد برج حاشیه‌ساز سعادت آباد-راهبرد معاصر

روایت‌های متناقض در مورد برج حاشیه‌ساز سعادت آباد

در حالی که دادگاه تجدیدنظر استان تهران تغییر کاربری و احداث بنای هفت طبقه در زمینی که از ابتدا قرار بوده حسینیه شود را غیرقانونی دانسته است، رسانه‌های خبری از فعالیت کارگران در آن خبر داده‌اند. با این حال شهرداری منطقه ۲ با ارسال اطلاعیه‌ای هرگونه فعالیت ساختمانی در برج سعادت‌آباد را رد کرده است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 29
کد خبر: ۲۰۶۸۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ ساخت برج بر زمینی که بنا بوده به حسینیه بدل شود، این روزها به یکی از اخبار داغ رسانه‌ها تبدیل شده است. امروز صبح شماری از رسانه‌ها در خبری که به نقل از ایسنا درج شده بود آورده‌اند که با وجود رای دادگاه تجدیدنظر استان تهران، گویا هم‌اکنون فعالیت کارگران در این ساختمان ادامه دارد.

 

گزارش «بساز و بفروشی​ در زمینی که قرار بود حسینیه شود» خرداد سال گذشته در ایسنا ارسال شد. این پرونده با شکایت معاون قضایی وقت دادستان کل کشور علیه واگذارشوندگان وابسته به یک هیات مذهبی در دادسرای زمین‌خواری مطرح و در آن زمان فعالیت ساختمانی متوقف شد؛ اما سازندگان بدون توجه به دعاوی مطروحه به ساخت و ساز ادامه داده و در نتیجه هم‌اکنون ساختمان به مرحله نازک‌کاری رسیده است.

 

چهاردهم مردادماه سال جاری، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره تغییر کاربری زمین حسینیه سعادت‌آباد به یکی از خبرگزاری‌ها گفته بود: «این خبر تنها سبب تشویش اذهان عمومی شده است، چراکه وزارت مسکن و شهرسازی در سال ۱۳۷۰ زمینی را به یک حسینیه می‌دهد و آن‌ها به اختیار خودشان زمین را می‌فروشند. قرار بود این زمین به حسینیه تبدیل شود. افرادی که این زمین را خریداری کرده بودند، آن را در همان سال به نرخ روز فروختند و با پول آن حسینیه‌ای را بین خیابان انقلاب و آذربایجان احداث کردند».

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فردی که این زمین را می‌سازد، خلاف قانونی نکرده است، گفت: «این فرد طبق قانون مجوز و پروانه ساخت دارد و حق و حقوق شهرداری و همچنین پول زمین را پرداخت کرده است».

 

با این وجود دادگاه تجدیدنظر استان تهران تصمیم نهایی را درخصوص یک قطعه از سه قطعه زمین ۳۰۰۰ متری سعادت‌آباد با کاربری تجهیزات شهری که در سال ۱۳۸۶ برای احداث بنا مطابق طرح مصوب به تعدادی از نمایندگان مجلس واگذار شده و قرار بوده در آن‌جا حسینیه احداث شود، اما نمایندگان به اختیار خودشان زمین را فروخته و خریدار با گرفتن مجوز، اقدام به احداث بنای هفت طبقه کرده بود را اتخاذ کرد.

 

دادگاه تجدیدنظر استان تهران بنا بر شش دلیل، تغییر کاربری و احداث بنای هفت طبقه در زمینی که از ابتدا قرار بوده حسینیه شود را غیرقانونی دانسته است. مطابق رای این شعبه، ابطال سند رسمی انتقال شماره ۲۲۶۱۰ مورخ ۸۷/۵/۲، ابطال قرارداد شماره ۴۲۶۶۳ مورخ ۸۶/۳/۳۰، ابطال سند رسمی شماره ۱۰۱۱۷۸ مورخ ۹۶/۶/۲۱ دفترخانه ۳ تهران، خلع ید و اعاده مالکیت قطعه مزبور به دولت، ابطال سند رسمی انتقال شماره ۹۹۲۰ مورخ ۱۳۸۶ دفترخانه شماره ۴۹۵ تهران بین اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و موسسه خیریه حسینیه قائم و قلع و قمع مستحدثات بنا به جهات و مبانی قانونی شایسته نقض است.

 

خبر فعالیت کارگران بر سر برج سعادت آباد به چند ساعت نرسید که شهرداری تهران آن را تکذیب کرده است. روابط عمومی شهرداری منطقه ۲ با ارسال اطلاعیه‌ای ضمن رد هرگونه فعالیت ساختمانی در برج سعادت‌آباد اعلام کرد که ساخت‌ و ساز در این ملک از تیرماه بنا به دستور مقام قضایی متوقف شده است.

 

در این اطلاعیه آمده است: «زمین مذکور دارای سند مالکیت بوده و شهرداری نیز با رعایت قوانین مجوزی را برای مالکان صادر کرده است این در حالیست که هر یک از این سه  قطعه زمین قید شده، ۹۹۶ متر مساحت داشتند که مجموعا این سه قطعه زمین مساحتی برابر با حدود ۳۰۰۰ متر دارند که پس از اصلاحی نقشه می‌بایست عقب‌نشینی کرده و مجموعا مساحت هر قطعه زمین ۷۸۲ متر خواهد بود.»

 

این اطلاعیه می‌افزاید: « براساس مجوز صادره از سوی شهرداری از سال ۱۳۹۶ برای این زمین‌ها، دو زیرزمین، یک طبقه همکف و پنج طبقه با کاربری مسکونی صادر شده است که البته در تیرماه امسال دستوری از سوی بازپرس شعبه ۲ ناحیه ۳۷ مبنی بر توقف ساخت‌ و ساز در این سه قطعه زمین به شهرداری منطقه ۲ ابلاغ شد که در این دستور اعلام شده ضمن توقف ساخت‌ و ساز، پرونده این ملک به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال شود.»

 

بنابراطلاعیه شهرداری منطقه ۲، ماموران ناحیه از همان روز مانع ساخت‌ و ساز در این ساختمان‌ها شدند که دو ملک در مرحله سفت‌کاری و یک ملک در مرحله ساخت سقف طبقه همکف متوقف شد.»

 

شهرداری منطقه ۲ در اطلاعیه خود اعلام کرد:« از همان روز ساخت‌ و ساز در ملک متوقف شده است و ماموران شهربان نیز نسبت به کنترل این ملک که در مجاورت خیابان اصلی قرار دارد، اقدام می‌کند و متاسفانه اخبار منتشره مبنی بر فعالیت ساخت‌وساز این ملک نادرست است.»

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده