مأموریت ویژه امیرعبداللهیان، از بغداد تا دمشق-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

مأموریت ویژه امیرعبداللهیان، از بغداد تا دمشق

اگر کابینه اضطراری رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی به نوار غزه به تصمیم نهایی رسیده باشد، احتمال پاسخ متقابل از سوی نیروهای مقاومت و باز شدن جبهه شمال شدت خواهد گرفت. بر همین اساس به نظر می‌آید سفر وزیر امور خارجه کشورمان در راستای افزایش هماهنگی میان محور مقاومت برای پاسخ احتمالی به تجاوز صهیونیست‌ها باشد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - 2023 October 15
کد خبر: ۲۰۸۳۱۲

مأموریت ویژه امیرعبداللهیان، از بغداد تا دمشق

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ کشورهای عضو محور مقاومت مقصد دور جدید سفرهای منطقه‌ای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در منطقه غرب آسیاست. در حالی که قریب به یک هفته از تشدید جنگ میان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم صهیونیستی می‌گذرد و دامنه درگیری‌ها در جبهه شمالی افرایش یافته، حضور امیرعبداللهیان در بغداد، بیروت و دمشق حامل پیام‌های مهمی برای متحدان تهران و دشمنان مقاومت در منطقه است.


کارشناسان معتقدند روزها و هفته‌های آینده تأثیر مهمی  بر سرنوشت منطقه خواهد گذاشت. به عبارت دیگر، تحولات جاری در فلسطین اشغالی می‌تواند پاسخ بسیاری از معماهای ژئواستراتژیک و امنیتی منطقه را مشخص کند.

برخی رسانه‌های عراقی از حضور فرماندهان حشد الشعبی در جنوب لبنان برای تشکیل اتاق عملیات مشترک با حزب‌الله و حماس خبر می‌دهند


تأکید بر حمایت جهان اسلام از فلسطین در ایستگاه بغداد

بغداد نخستین مقصد سفر امیرعبداللهیان بود. وزیر امور خارجه در فرودگاه بغداد با استقبال قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق مواجه شد و سپس با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر این کشور درباره آخرین تحولات جاری در فلسطین و لزوم حمایت جهان اسلام از مقاومت غزه گفت و گو کرد.


طبق اخبار منتشر شده در رسانه‌ها، توافقات امنیتی میان تهران و بغداد دیگر موضوع رایزنی دو طرف بود. در میان محور محور مقاومت، گروه‌های مجاهد عراقی مانند حشد الشعبی، گردان های حزب‌الله و ... از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردارند، زیرا هم می توانند عامل بازدارنده در برابر اقدامات احتمالی آمریکا در عراق و حوزه خلیج فارس باشند و هم اینکه می توانند با توجه به قدرت عملیاتی- اطلاعاتی، در صورت نیاز سرزمین‌های اشغالی را به صورت مستقیم هدف قرار دهند.


در این میان برخی رسانه‌های عراقی از حضور فرماندهان حشد الشعبی در جنوب لبنان برای تشکیل اتاق عملیات مشترک با حزب‌الله و حماس خبر می‌دهند. نور جولان، روزنامه نگار سوری نیز در توئیتی نوشت: گروه‌های وابسته به حشدالشعبی عراق با حمایت ایران از مسیر سوریه وارد لبنان می‌شوند.


پیام ایران برای مقاومت لبنان

لبنان، دومین مقصد سفر وزیر امور خارجه کشورمان بود. این کشور مدیترانه‌ای از آن جهت حائز اهمیت است که مقاومت اسلامی لبنان در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی مستقر است و هر لحظه می‌تواند با آغاز عملیات گسترده موشکی- پهپادی علیه اهداف رژیم، معادلات جنگ را کاملاً تغییر دهد. تجربه بحران سوریه این موضوع را اثبات کرد در هنگام خطر حزب الله لبنان به عنوان بازیگر «موازنه ساز» می‌تواند وارد بحران شود و جلوی اجرای نقشه‌های تحمیل شده از سوی قدرت‌های غربی و رژیم صهیونیستی را بگیرد.


شاید به همین دلیل تل‌آویو به واسطه فرانسه مقاومت لبنان را تهدید کرده است. وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به فرودگاه بیروت اعلام کرد، ایران علاوه بر محکوم کردن جنایت های صهیونیست‌ها، با قدرت از مقاومت حمایت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به فرودگاه بیروت اعلام کرد، ایران علاوه بر محکوم کردن جنایت های صهیونیست‌ها، با قدرت از مقاومت حمایت خواهد کرد


شاید مهم‌ترین بخش این سفر منطقه‌ای دیدار نماینده عالی دستگاه دیپلماسی ایران با نخست وزیر لبنان و سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌ الله بود. در روزهای اخیر مقام های آمریکایی و اروپایی از کانال‌های مختلف سعی کردند جلوی ورود گسترده حزب الله به میدان نبرد را بگیرند. با وجود این، مقاومت با صراحت اعلام کرده است ورود زمینی رژیم صهیونیستی به نوار غزه و تلاش برای از بین بردن پایه‌های مقاومت حماس در منطقه با پاسخ محکم مواجه خواهد شد.


کارشناسان معتقدند، پاسخ مقاومت می‌تواند باز شدن جبهه جدید نبرد در مرزهای شمال فلسطین اشغالی (جنوب لبنان و جولان اشغالی) باشد.


ورود مقتدرانه امیرعبداللهیان به سوریه

ارتش رژیم صهیونیستی با بمباران فرودگاه دمشق و حلب قصد داشت جلوی ورود وزیر امور خارجه کشورمان را به سوریه بگیرد و به نوعی برای محور مقاومت خط‍‌ نشان بکشد؛ اما امیرعبداللهیان از مرز زمینی وارد سوریه شد و با بشار اسد، رئیس جمهور این کشور دیدار و درباره آخرین تحولات جاری در فلسطین اشغالی رایزنی کرد.


پس از سال 2018 میلادی که دولت قانونی اسد با کمک متحدانش موفق شد خطر میدانی تروریست‌های سلفی- تکفیری را تا حد زیادی کاهش دهد، رژیم صهیونیستی بمباران پایگاه‌ها و اهداف نظامی مقاومت را در دستور کار قرار داد. برخی کارشناسان معتقدند، جنگ فعلی در فلسطین اشغالی می‌تواند فرصت مناسبی برای ضربه به صهیونیست‌ها در جولان اشغالی و مشغول کردن بخشی از استعداد نظامی آنها در منطقه باشد. با وجود این، به نظر می‌آید با توجه به شرایط میدانی سوریه، احتمال باز شدن جبهه شمالی در لبنان بسیار بیشتر از جولان اشغالی است.


بهره سخن

ترسیم خطوط قرمز و حضور میدانی متحدان رژیم صهیونیستی از سویی و آماده‌باش گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه از سوی دیگر حاکی از برقراری نوعی وضعیت موازنه در جبهه‌های مختلف است. با وجود این، نوع آرایش نظامی رژیم صهیونیستی در مرز نوار غزه و هشدار تل‌آویو به سازمان ملل متحد برای تخلیه شمال این باریکه، از افرایش احتمال آغاز عملیات زمینی صهیونیست‌ها در منطقه خبر می‌دهد.


 اگر کابینه اضطراری رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی به نوار غزه به تصمیم نهایی رسیده باشد، آنگاه احتمال پاسخ متقابل از سوی نیروهای مقاومت و باز شدن جبهه شمال شدت خواهد گرفت. برهمین اساس به نظر می‌آید سفر امیرعبداللهیان در راستای افزایش هماهنگی میان اعضای محور مقاومت برای پاسخ احتمالی به تجاوز صهیونیست‌ها باشد. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده