بر باد رفتن رؤیای عادی‌سازی روابط برای صهیونیست‌ها-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

بر باد رفتن رؤیای عادی‌سازی روابط برای صهیونیست‌ها

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه شرایط عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی برای حکام سعودی آسان نیست، گفت: افکار عمومی جهان اسلام و دنیای عرب در شرایطی نیست که هیچ نوع مماشاتی با صهیونیست‌ها داشته باشد.
پیرمحمد ملازهی؛ کارشناس مسائل منطقه
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - 2023 October 16
کد خبر: ۲۰۸۳۴۵

بر باد رفتن رؤیای عادی‌سازی روابط برای صهیونیست‌ها

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبرى در بيروت در پاسخ به این سؤال که آیا عملیات «طوفان الاقصی» می‌تواند جلوی توافقات‌ عادی سازی روابط را بگیرد، گفت: با شرایط جدید منطقه آنچه رسانه‌ها از آن با عنوان عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی صحبت می‌کنند، به طور کامل از روی میز کنار رفته است.


وی افزود: یکی از مقام های عالی رتبه کشوری اروپایی به من گفت، عملیات «طوفان الاقصی» نشان داد موضوع فلسطین زنده است و کسی نمی‌تواند آن را در غرب آسیا خاموش کند.

شاهزاده سعودی بر این باور است برای حفظ منافع کشورش در منطقه و عرصه بین الملل باید به دنبال متوازن سازی ارتباطات باشد که به زعم آنها، رژیم صهیونیستی بخشی از این روند به شمار می رود


پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل منطقه درباره اخبار منتشر شده مبنی بر به تأخیر افتادن عادی سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی در وضعیت کنونی جنگ میان جبهه مقاومت و صهیونیست ها به «راهبرد معاصر» گفت: با توجه به حوادث اخیر در اراضی اشغالی، آمریکا همچنان به دنبال یافتن روزنه امیدی برای توافق ابراهیم و کلید زدن پروژه عادی سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی است. این موضوع باعث می شود کمتر تحت تأثیر شرایط جدیدی که برای حماس و فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی پیش آمده است، قرار گیرد.


وی افزود: واقعیت این است، عربستان راهی جز تجدید نظر در بررسی ابعاد عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی ندارد، زیرا در شرایط  کنونی جنگ میان حماس و صهیونیست ها نمی تواند همچنان مذاکرات را ادامه دهد و این موضوع عملی نیست.


کارشناس مسائل منطقه معتقد است: عربستان مذاکراتی که ماه ها برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در جریان بود، متوقف کرد، اما به این معنا نیست بعد از عادی شدن اوضاع سرزمین های اشغالی همچنان به دنبال تقویت ارتباطات خود نباشند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با ادعای ایجاد توازن در منطقه احساس می کند باید این پروژه را محقق کند.


ملازهی گفت: شاهزاده سعودی بر این باور است برای حفظ منافع کشورش در منطقه و عرصه بین الملل باید به دنبال متوازن سازی ارتباطات باشد که به زعم آنها، رژیم صهیونیستی بخشی از این روند به شمار می رود؛ چه اینکه پای رقابت با آمریکا نیز در میان است.


کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: با توجه به اینکه پروژه هند-عرب-اروپا در مقابل پروژه یک کمربند- یک جاده مطرح شده و مسیر جدیدی را از هندوستان تا سرزمین های اشغالی و برخی کشورهای عربی همچون عربستان، امارات و اردن دربر می‌گیرد و وارد دریای مدیترانه می شود تا اروپا را به کشورهای آسیایی متصل کند، عربستان تلاش می کند  در این پروژه شرکت کند؛ هر چند برای مدتی روند عادی سازی متوقف شود.


ملازهی درباره تأثیر افکار عمومی جهان اسلام  و جهان عرب بر جلوگیری از عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی گفت: شرایط عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی برای حکام سعودی آسان نیست، زیرا افکار عمومی جهان اسلام و دنیای عرب در شرایطی نیست که هیچ نوع مماشاتی با صهیونیست ها داشته باشد.


وی تأکید کرد: سران سعودی نمی توانند نسنجیده عمل کنند، زیرا باید پاسخگوی جهان اسلام و ملت های عرب باشند، اما شاهد تقلای آمریکا برای تحقق این موضوع هستیم که نمونه آن سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به ریاض در بحبوحه جنگ میان جبهه مقاومت و رژیم صهیونیستی برای تحریک عربستان به ادامه مذاکرات با صهیونیست هاست. سعودی ها به خوبی می دانند این موضوع در شرایط فعلی به هیچ وجه عملی نمی شود.

سران سعودی نمی توانند نسنجیده عمل کنند، زیرا باید پاسخگوی جهان اسلام و ملت های عرب باشند، اما شاهد تقلای آمریکا برای تحقق این موضوع هستیم


کارشناس مسائل منطقه درباره نگرانی آمریکا از تحولات منطقه و حمایت جهان عرب از موضوع فلسطین و غزه نیز گفت: آمریکا به شدت نگران گسترش جنگ در منطقه است، زیرا شاهد تحولات دنیای عرب و توجه افکار عمومی به جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه هستند که کشورهایی مانند مصر و اردن را تحت تأثیر قرار داده و ملت ها را بیدار و مقاومتر از قبل کرده است.


ملازهی عنوان کرد: آمریکا نگران تحولات آتی در منطقه است و گمان می کند امکان دارد ملت های مسلمان حکومت ها را به مقابله با رژیم صهیونیستی مجبور کنند یا اینکه تحولات کنونی به دگرگونی در حکومت ها منجر شود. تحولات اخیر به قدری حائز اهمیت است که موجب سفر وزیر امور خارجه آمریکا به کشورهای عربی ازجمله عربستان سعودی شده است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده