چه عواملی موجب ابتلا بیماری زونا می شوند ؟-راهبرد معاصر

چه عواملی موجب ابتلا بیماری زونا می شوند ؟

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - 2023 October 15
کد خبر: ۲۰۸۵۳۵

بیماری زونا  یک عفونت ناشی از ویروس واریسلا زوستر ، همان ویروس عامل ابتلا به آبله‌ مرغان است. این ویروس می ‌تواند پس از پایان عفونت آبله‌ مرغان سال‌ ها در سیستم عصبی شما زنده بماند و دوباره به صورت مریضی زونا فعال شود . همچنین لازم به ذکر است که بیماری زونا واگیردار است و می تواند از طریق تماس با بیمار به افراد دیگر منتقل شود . اگر شما هم کنجکاو شده‌ اید بیشتر در مورد مریضی زونا بدانید ، در این مطلب همراه ما باشید تا بررسی کنیم بیماری زونا چیست ایا واگیر دارد یا خیر؟

چه عواملی موجب ابتلا بیماری زونا می شوند ؟

اگر به هر دلیلی شرایط مراجعه به مراکز درمانی را ندارید یا جا به جایی بیمار برایتان دشوار است ، می توانید از خدمات درمانی در منزل که شامل ارائه همه خدمات پزشکی و پرستاری توسط کادر مجرب می شود بهرمند شوید .

 

زونا چیست؟

زونا یک بیماری ویروسی است که با ضایعات پوستی دردناک و تاول خودش را نشان می دهد. زونا در هر قسمتی از بدن می تواند ظاهر شود اما معمولا ضایعات بیماری زونا به صورت تاول ‌هایی در یک ردیف خطی در یک سمت تنه ایجاد می شوند .

بیماری زونا و آبله مرغان هر دو توسط یک نوع  ویروس به نام واریسلا زوستر ایجاد می شوند. آبله مرغان فاز اولیه و حاد بیماری ویروسی است. 

بعد از بهبود آبله مرغان ویروس در ریشه ‌های عصبی نخاع به صورت نهفته باقی می ‌ماند تا زمانی که برخی عوامل مثل اختلال در سیستم ایمنی بدن شرایط را برای بروز دوباره ویروس فراهم می‌ کند ؛ که در این صورت به شکل بیماری زونا ظاهر می‌ شود. 

 

علائم بیماری زونا

اولین علائم زونا معمولا ایجاد درد و سوزش ، معمولا در یک سمت بدن و در نواحی خاصی از پوست به نام درماتوم است. پس از آن جوش های قرمز رنگ ظاهر می ‌شوند. با این حال بسته به رنگ پوست ممکن است جوش های زونا به رنگ صورتی تیره ، قهوه ‌ای تیره یا بنفش رنگ باشد.

: ویژگی ‌های علائم ظاهری جوش های زونا عبارتند از 

جوش ‌هایی هستند که در یک سمت بدن معمولا قفسه سینه ، شکم ، کمر یا صورت تشکیل می ‌شوند ؛

جوش هایی که خارش شدیدی دارند ؛

معمولا پر از مایع چرکی هستند و به راحتی پاره می ‌شوند ؛

احساس سوزش شدید ایجاد می ‌کنند

بیماری زونا در برخی افراد علائمی فراتر از بروز درد و جوش دارد ، این علائم شامل :

تب

لرز

سردرد

خستگی

ضعف عضلانی

هستند. در برخی مواقع نیز عوارض نادر بیماری زونا عبارتند از: 

درد یا جوش هایی که یکی از چشم‌ ها را نیز درگیر می‌ کند و برای جلوگیری از آسیب دائمی به چشم باید فورا درمان شود ؛

از دست دادن شنوایی یا بروز درد شدید در یکی از گوش‌ ها ، سرگیجه یا از دست حس چشایی زبان که از علائم سندرم رامسی هانت نیز هست ؛

بروز عفونت باکتریایی شدید پوست که همراه با قرمز شدن ، تورم و گرمی زیاد پوست در ناحیه مدنظر است

 

چه درمان هایی برای بیماری زونا وجود دارد ؟

جدیدترین و موثرترین داروی موجود در بازار والاسیکلوویر نام دارد و به شکل قرص در بسته‌های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلی ‌گرمی در داروخانه ‌ها عرضه می‌ شود. والاسیکلوویر در واقع یک پیش داروست که در بدن به آسیکلوویر تبدیل می ‌شود. داروی آسیکلوویر و پمادهای ضد ویروس گیاهی مانند : میرتوپلکس ، آفتوپلکس و ملیسان نیز در تسکین علایم بسیار کمک ‌کننده هستند. در تمامی این داروها رعایت یک نکته ضروری است و آن هم اینکه با مشاهده اولین علایم سوزش یا خارش و گزگز شدن پوست بایستی درمان را آغاز کرد تا نتایج سریع تر و بهتری مشاهده شود. هدف از درمان ، کاهش شدت و دوره بیماری ، کاهش درد، تسریع در بهبود ضایعات پوستی و پیشگیری از عوارض درازمدت بیماری به ویژه درد عصبی به دنبال زونا می ‌باشد. درمان در بیماران با ضعف سیستم ایمنی با هدف جلوگیری از گسترش پوستی و احشایی آن قابل توجه‌ است  .

معالجه زونا شامل داروی مسکن برای کنترل درد است. همچنین روی تاول ‌ها گرد تالک می ‌مالند. ممکن است پس از بهبودی اثرات تاول ‌ها و زخم ‌ها باقی بماند..

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده