ماجرای کاخ روی آب در دامغان-راهبرد معاصر

ماجرای کاخ روی آب در دامغان

می‌گویند فتحعلی‌شاه قاجار در یکی از سفرهایش به خراسان، دستور داد در کنار چشمه‌ای باصفا در نزدیکی شهر زادگاهش، باغ و عمارتی بنا کنند و گه‌گاه که قصد وطن می‌کند، چند روزی مهمانش شود.
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۰ - ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - 2023 October 29
کد خبر: ۲۱۰۷۷۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ هرچند که قبل‌تر از او این چشمه پرآب، دل عمویش «آقامحمدخان» را هم ربوده بود و او زودتر عمارتی در کنار این چشمه برپا کرده بود. این مجموعه زمانی برای خود فخر و افتخاری داشت و غیر از این دو عمارت آقامحمدخانی و فتحعلی‌شاهی و استخرش، مسجد، گرمابه، سازه‌های دیگر و همین طور آثاری به‌جا مانده از دوره صفویه هم داشت، اما امروز از روز‌های پرشکوهش همین دو عمارت به جا مانده و مسافران باید به همین‌ها دل خوش کنند.

«چشمه‌علی» دامغان این روز‌ها به خاطر چشمه پرآب و سرسبزی‌های اطرافش یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین مجموعه‌های تاریخی ایران به شمار می‌رود. اگرچه گردشگران بی‌مبالات و بی‌توجهی مسئولان باعث شده که بخشی از زیبایی‌های تاریخی و درختان چنار اطراف آن از بین برود، اما هنوز آنقدر زیباست که هر مسافری را شیفته خود کند.

قلعه کوه پیروز
در نزدیکی چشمه، قلعه‌ای بازمانده از دوران سلجوقی به نام قلعه «منصورکوه» وجود دارد. این قلعه در جاده دامغان به چشمه علی در نزدیکی روستای منصورکوه واقع است. برج و باروی تماشایی و یک چشمه آب از دیدنی‌های آن هستند. اگر از چشمه علی حدود ۳ کیلومتر به سمت دامغان برگردید، تابلوی ورود به جاده خاکی قلعه را می‌بینید.

در میانه شمال
خودروی شخصی: اگر از سمت مرکز یا غرب ایران می‌آیید، باید وارد جاده تهران مشهد و بعد دامغان شوید. در ورودی شهر به سمت جاده کمربندی بپیچید و از میدان امام حسین (ع) به طرف میدان دانشگاه بروید تا وارد جاده شمالی یا همان جاده چشمه علی شوید که با تابلو مشخص شده است، پس از حدود ۲۸ کیلومتر به مقصد می‌رسید. اگر هم در استان مازندران هستید، یک راه، پیچاندن فرمان به سمت جاده ساری سمنان است. پس از گذشتن از کیاسر به یک دوراهی می‌رسید که با تابلو جاده دامغان را نشان می‌دهد؛ از ساری تا چشمه علی حدود ۱۵۰ کیلومتر پیش‌رو دارید. راه دیگر آن است که به گلوگاه و از آنجا به دیباج بروید تا بعد از حدود ۳۵ کیلومتر به چشمه علی برسید.

وسایل نقلیه عمومی: می‌توانید با اتوبوس‌های بین شهری از تهران و با تاکسی‌های خطی به دامغان برسید. از آنجا سوار تاکسی‌هایی خطی شوید که در میدان دانشگاه می‌ایستند یا اینکه سوار مینی‌بوس‌های دیباج و گلوگاه شده و در نزدیکی چشمه علی پیاده شوید.

چشمه وعمارت‌هایش
ساختمان شمالی: وقتی که از شمال وارد مجموعه شوید، در ابتدا ساختمانی زیبا می‌بینید که در میان یک استخر بزرگ قرار گرفته. یک ساختمان دو طبقه با ایوانی زیبا و محصور در آب که فتحعلی‌شاه قاجار دستور ساختش را داده بود. هر دو طبقه از دو طرف باز است و هرکس در آن بنشیند، دو سمت استخر زیر پایش است. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید، این بنا چطور بیش از ۲۰۰ سال را داخل آب دوام آورده، ملات ساروج باعث حیات این اثر تاریخی زیباست.

ساختمان جنوبی: ساختمان این مجموعه چشمه‌علی به دستور آقامحمدخان قاجار ساخته شده است. این ساختمان هم دو طبقه است و روبه‌روی استخر دوم بنا شده. دراین بنا طاق نما‌های جناغی و مقرنس‌کاری آجری خواهید دید و بخشی از ایوان‌ها و راهرو‌ها هم با گچ پوشیده شده‌اند. می‌توانید پس از هماهنگی با نگهبانان، وارد عمارت‌های زیبای قاجاری شوید و چند عکس یادگاری بیندازید، هرچند که به خاطر بی‌توجهی‌های سال‌های اخیر بخشی از زیبایی‌های داخل این بنا‌ها هم تخریب شده‌است.

استخر: آب استخر این مجموعه از آب چشمه علی تأمین می‌شود که حسابی پرآب است. عمق این استخر وسیع در اطراف حدود نیم تا یک و نیم متر است و در وسط به ۶ تا ۷ متر هم می‌رسد. گفته می‌شود از زمان‌های قدیم آب چشمه این مجموعه وقف امام زمان (عج) شده است. /سرزمین من

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده