وحشت تل‌آویو از فرسایشی شدن جنگ غزه-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
یادداشت سیدعلی نجات، کارشناس مسائل غرب آسیا؛

وحشت تل‌آویو از فرسایشی شدن جنگ غزه

سناریوی فرسایشی شدن جنگ به‌شدت نگرانی و وحشت تل‌آویو را به دنبال داشته است. درواقع، جنگ زمینی در غزه کابوس واقعی صهیونیست‌هاست، به‌ویژه اینکه چنین عملیاتی ناگزیر خسارت‌های سنگینی به دنبال خواهد داشت و در صورت محقق نشدن اهداف اعلام‌شده ارتش، همان‌گونه که در نبردهای قبلی اتفاق افتاد، می‌تواند به‌شدت وجهه رژیم صهیونیستی را خدشه‌دار کند.
سیدعلی نجات؛ کارشناس مسائل غرب آسیا
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۵ - ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 14
کد خبر: ۲۱۳۱۲۷

وحشت تل‌آویو از فرسایشی شدن جنگ غزه

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در روزهای گذشته صهیونیست‌ها از نبردی سخن می‌گویند که ممکن است ماه‌ها طول بکشد. این گزاره‌ها حاکی از آن است صهیونیست‌ها به پاک‌سازی شهرک‌های اطراف نوار غزه از حضور نیروهای مقاومت فلسطینی اکتفا نخواهند کرد؛ بلکه در تلاش هستند این منطقه را اشغال کنند. با وجود این، مقام های آمریکایی و صهیونیستی درباره پیروزی در غزه آن هم در طولانی مدت تردید دارند.


یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سخنانی اعتراف کرد، جنگ غزه با آن چیزی که آنها تصور می‌کردند خیلی متفاوت است و زمان بیشتری می‌برد. وی اواخر هفته گذشته نیز گفته بود، جنگ فعلی ممکن است یک سال یا سال‌ها به طول بینجامد.

ارتش رژیم صهیونیستی حتی در شمال نوار غزه که بیشتر ساکنان آن خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند و زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها نیز به طور کامل تخریب شده است، نتوانسته پیش‌روی عمده‌ای کند


رژیم صهیونیستی تنها به جنگ‌های کوتاه مدت عادت دارد؛ به عنوان نمونه جنگ 1967 میلادی تنها 6 روز طول کشید. جنگ اکتبر 1973 میلادی که در آن ارتش مصر توانست از خط دفاعی بارلو عبور کند، تنها 20 روز به طول انجامید. جنگ لبنان در سال 2006 میلادی نیز 33 روز طول کشید. درگیری‌هایی که میان ارتش صهیونیستی با جنبش حماس و جهاد اسلامی در سال‌های اخیر رخ داده است، هر بار کوتاه‌تر از قبل بوده و در نهایت به دلیل قدرت مقاومت، صهیونیست‌ها با تن دادن به شروط فلسطینیان مجبور به آتش‌بس می‌شدند.


در حقیقت تاکنون طولانی‌ترین جنگ میان رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت فلسطینی جنگ سال 2014 میلادی است که 51 روز طول کشید، اما جنگ کنونی غزه که تاکنون حدود 40 روز از آن می‌گذرد، احتمالاً طولانی‌ترین جنگ رژیم صهیونیستی خواهد بود.


سناریوی فرسایشی شدن جنگ به شدت نگرانی و وحشت تل‌آویو را به دنبال داشته است. در واقع، جنگ زمینی در غزه کابوس واقعی صهیونیست‌هاست، به ویژه اینکه چنین عملیاتی ناگزیر خسارت های سنگینی به دنبال خواهد داشت و در صورت محقق نشدن اهداف اعلام شده ارتش، همان‌گونه که در نبردهای قبلی اتفاق افتاد، می‌تواند به شدت وجهه رژیم صهیونیستی را خدشه‌دار کند.


ارتش رژیم صهیونیستی حتی در شمال نوار غزه که بیشتر ساکنان آن خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند و زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها نیز به طور کامل تخریب شده است، نتوانسته پیش‌روی عمده‌ای کند و با مقاومت گروه‌های فلسطینی تاکنون حدود 140 تانک و خودروی زرهی نابود و نزدیک به 40 نفر از سربازان صهیونیستی به هلاکت رسیده‌اند.


این در حالی است که مقام های نظامی رژیم صهیونیستی بارها نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده‌ بودند. اسحاق بریک، از فرماندهان میان رده ارتش پیش از آغاز عملیات زمینی در غزه در سخنانی در زمینه ورود نیروهای زمینی به غزه هشدار داد و گفت، ارتش آماده این عملیات نیست. بریک هشدار داد، نهادهای نظامی برای تقویت توانایی نیروهای زمینی برای مقابله با تهدیدات هیچ کاری نکرده‌اند.


وی گفت: برنامه‌های آموزشی ما برای نیروها در نبرد شهری کارایی ندارند.


یاکوف آمیدرور، فرمانده سابق ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعتراف کرد، مبارزه با حماس سخت خواهد بود. حماس تله‌های انفجاری و مواد منفجره دست‌ساز را در نقاط ورودی و در امتداد خیابان‌های باریک گذاشته است.


علاوه بر این، رژیم صهیونیستی برای ادامه دادن به جنگی طولانی مدت با محدودیت‌های بزرگی ازجمله توانمندی نظامی و محدودیت بکارگیری سربازان ذخیره مواجه است. ارتش رژیم صهیونیستی را عمدتاً غیرنظامیانی که در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و خدماتی کار می‌کنند، تشکیل می‌دهند که دوری طولانی مدت از کار، آسیب اقتصادی قابل توجهی به دنبال خواهد داشت. 


طبق گزارش مرکز مطالعات سیاسی قدس، نیروهای ذخیره ارتش صهیونیستی به طور میانگین حدود 65 درصد از کل پرسنل ارتش را تشکیل می‌دهد که نشان می‌دهد این نیروها ستون فقرات ارتش هستند.

یاکوف آمیدرور، فرمانده سابق ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعتراف کرد، مبارزه با حماس سخت خواهد بود


از زمان آغاز عملیات زمینی در غزه، رژیم صهیونیستی نه تنها دستاوردی کسب نکرده است، بلکه به گفته گردان‌های القسام، نزدیک به 100 تانک مرکاوا را هم از دست داده و در باتلاق غزه زمین‌گیر شده است. به دلیل حجم آتش و درگیری میان نیروهای صهیونیستی و گروه‌های مقاومت، نیروهای عملیاتی خط مقدم باید بلافاصله جایگزین شوند تا توانشان تحلیل نرود، اما ارتش رژیم صهیونیستی نیروی لازم برای این کار ندارد و مجبور است به همین نیروهای محدود اکتفا کند.


جدای از این، یک سوم ارتش به دلیل نگرانی از درگیری با حزب‌الله در مرزهای جنوب لبنان مستقر شده اند و ادامه جنگ در نوار غزه با حجم محدود کار بسیار دشواری است.


صهیونیست‌ها برای اینکه اهالی غزه را برای ورود نیروهای زمینی آماده کنند، چند هفته به طور متوالی این منطقه را بمباران کردند تا زیرساخت‌های آن نابود شود و به راحتی بتوانند وارد غزه شوند. اما در حالی که سران ارتش صهیونیستی بر روی برتری نیروی هوایی برای پیشروی حساب ویژه باز کرده‌اند، تحلیلگران نظامی معتقدند برتری هوایی بدون قدرت زمینی ارزشی ندارد.


دان حالوتس، فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در جریان جنگ دوم لبنان اعلام کرد، هواپیما می‌کشد، نابود می‌سازد، پشتیبانی آتش را فراهم می‌کند، اما قادر به برافراشتن پرچمی بالای تپه‌ای نیست. در حقیقت، پیروزی کامل در جنگ زمانی امکان‌پذیر است که نیروی زمینی بتواند کنترل منطقه‌ای را به دست بگیرد، ولی ارتش صهیونیستی با وجود برخورداری از تسلیحات پیشرفته، تاکنون در رسیدن به این هدف ناکام مانده است.


تهاجم زمینی به غزه یکی از دشوارترین عملیات‌هاست، زیرا حماس مهارت‌های خود را برای چنین رویارویی‌هایی با حفر شبکه عظیمی از تونل‌ها تقویت و زرادخانه تسلیحاتی خود را از گزند جنگنده‌های دشمن محافظت ‌کرده است.


گرچه آمار مشخصی از تعداد اعضای گردان‌های قسام وجود ندارد، اما برخی تخمین‌ها می‌گویند این تعداد از 20 هزار فرد مسلح فراتر رفته و ممکن است در صورت بسیج به 50 هزار نفر برسد. این ارقام توازن نداشتن میان نیروهای نظامی ارتش صهیونیستی و گردان‌های قسام را نشان می‌دهد، این علاوه بر تعداد تسلیحاتی است که تل‌آویو در عرصه هوایی و موشکی دارد. با وجود همه برتری ها، صهیونیست‌ها در برابر مبارزان فلسطینی در منطقه کوچک غزه آن هم زیر محاصره شدید تاکنون شکست خورده‌اند.


بدون شک تلاش ارتش رژیم صهیونیستی برای نفوذ به شهر و محله‌های غزه، هزینه‌های انسانی آن را افزایش می‌دهد و زمان جنگ را طولانی‌تر می‌کند؛ زیرا نیروهای حماس با تسلیحات ضدزره، مین‌ها و تله‌های انفجاری، پهپادهای انتحاری و تک‌تیراندازان در کمین سربازان و تانک‌ها و دیگر تجهیزات ارتش صهیونیستی نشسته‌اند. بنابراین برتری رژیم صهیونیستی در نبرد از راه دور به کسب پیروزی زمینی منتهی نخواهد شد.

حماس مهارت‌های خود را برای چنین رویارویی‌هایی با حفر شبکه عظیمی از تونل‌ها تقویت و زرادخانه تسلیحاتی خود را از گزند جنگنده‌های دشمن محافظت ‌کرده است


گروه‌های مقاومت فلسطینی با بکارگیری تاکتیک‌های پارتیزانی نسبت به ارتش‌های معمولی در جنگ شهری مقاوم‌تر هستند و این همان چیزی است که تل‌آویو را در پیشروی زمینی ناکام گذاشته است. تلفات صهیونیست‌ها در جنگ کنونی با همه جنگ‌های این رژیم در هفت دهه گذشته برابری می‌کند و در صورتی که جنگ برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، جان باختگانشان به مراتب گسترده‌تر خواهد بود.


از زمان آغاز عملیات «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر تاکنون شمار کل کشته شدگان ارتش رژیم صهیونیستی به 352 نفر رسیده است. از آنجایی که مقام های تل‌آویو مدعی هستند جنگ در غزه طولانی مدت خواهد بود؛ لذا تعداد کشته شدگان رژیم اشغالگر بیش از این نیز خواهد شد.


این موضوع علاوه بر هراس صهیونیست‌ها، موجبات نگرانی مقام های آمریکایی را فراهم کرده است. مقام های کاخ سفید از طولانی شدن جنگ نگران‌اند و تلاش می‌کنند هرچه سریع‌تر عملیات زمینی را به پایان برسانند؛ زیرا درگیری طولانی مدت به زیان صهیونیست‌ها و ممکن است پای آمریکا را نیز به نبرد باز کند.


تل‌آویو برنامه قبلی برای پایان جنگ در غزه تدوین نکرده است. در همین راستا ژنرال چارلز براون، رئیس ستاد ارتش آمریکا در روزهای اخیر علاوه بر هشدار نسبت به خطرات طولانی شدن جنگ در نوار غزه، خواستار حل و فصل سریع‌تر جنگ، پیش از پیوستن غیرنظامیان به صفوف مقاومت فلسطین شد. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار