رونمایی از سامانه‌های خودحفاظ گاما و آنالیز اتمی تابشی مایکروویو-راهبرد معاصر

رونمایی از سامانه‌های خودحفاظ گاما و آنالیز اتمی تابشی مایکروویو

مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها گفت: امروز دو سامانه خودحفاظ گاما و سامانه آنالیز اتمی تابشی مایکروویو رونمایی شد و مصمم هستیم تا برای بهره‌مندی مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های کشور و بخش صنعت هر چه سریع‌تر این دستگاه‌ها تجاری‌سازی شوند.
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۸ - ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - 2023 December 03
کد خبر: ۲۱۶۶۴۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ سیدپژمان شیرمردی در آیین رونمایی از دو محصول جدید این شرکت با اشاره به مزیت‌های این سامانه‌ها نسبت به نمونه‌های خارجی، اظهار کرد: درخصوص رونمایی از دستگاه خودحفاظ گاما برنامه این بود که با طراحی‌های بهینه بتوانیم دستگاه‌هایی با میزان بالاتر پرتودهی و در حجم کوچک‌تر تولید کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران افزود: تفاوت این دستگاه خودحفاظ با نمونه‌های قبلی آن در میزان پرتودهی بالاتر محصولات کشاورزی و بکارگیری مواد حفاظ سازی در مقادیر کمتر است. این مساله نشان می‌دهد که نگاه ما در مسیر بهینه‌سازی دستگاه‌های تازه تولید شده درست بوده و در زمینه قیمت تمام شده آن گام‌های مثبتی برداشته شده است.

وی درخصوص رونمایی از سامانه تابشی ماکروویو «آیریک طیف» گفت: در بحث آنالیز، روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از مهمترین روش‌ها استفاده از امواج مایکروویو است. سامانه آنالیز ساخته شده در این شرکت در دنیا منحصر به‌فرد است.

شیرمردی افزود: این دستگاه برای آنالیز عناصر مختلف استفاده می‌شود و می‌توان از آن در نمونه‌های مختلف از جمله تعیین فلزات موجود در خون و همچنین ناخالصی‌ها در محصولات کشاورزی استفاده کرد. در این زمینه نمونه جامد به نمونه گازی تبدیل شده و بعد از تزریق به دستگاه و انجام فرآیند‌های مدنظر با امواج مایکروویو، نوع عناصر موجود در نمونه مدنظر قابل تعیین است.

معاون سازمان انرژی اتمی در پایان گفت: در روند ساخت دو سامانه خودحفاظ گاما و سامانه تابشی مایکروویو برنامه‌ریزی شده بود تا برای بهره‌مندی مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های کشور، این دستگاه‌ها بسیار زود تجاری‌سازی شوند تا شاهد رفع شدن یکی از نیاز‌های کشور در این عرصه باشیم. / ایسنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار