واردات ۱۹ تن طلا طی ۹ ماه گذشته-راهبرد معاصر

واردات ۱۹ تن طلا طی ۹ ماه گذشته

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: در ۹ ماه امسال ۱۹ تن طلا وارد شده و این در حالی است که سال گذشته میزان واردات صفر بود.
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۹ - ۰۵ دی ۱۴۰۲ - 2023 December 26
کد خبر: ۲۲۰۴۶۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در نشست رفع موانع تولید و سرمایه گذاری با بیان اینکه امسال برای سومین سال نرخ رشد خوبی را تجربه کرده ایم که این اقدامات به همت کارآفرینان بوده است گفت: اگر اقتصاد ایران ایستاده است به همت کارآفرینان بوده است و بنا را در وزارت اقتصاد آن گونه گذاشته ایم که فشار بر دستگاه‌های اجرایی و خسته کننده وارد نشود افزود: فساد و افزایش هزینه‌های تولید باعث می‌شود که فضا برای رقبا ضعیف‌تر شود.

وی با بیان اینکه سیاست گذاران و تولید کنندگان همواره با تولیدات خود پرچم صادرات را بالا نگه داشته اند افزود: تخم طلای کشور تولید کنندگان هستند و باید در این بخش حمایت‌های لازم در تامین ارز مورد نیاز آن‌ها صورت گیرد.

خاندزوی تاکید کرد: موضوع تامین مالی و تامین ارز مشکل اصلی کارآفرینان و تولیدکنندگان است که در این زمینه به زودی جلساتی با حضور رئیس جمهور برگزار خواهیم کرد.

وزیر اقتصاد و دارایی بیان کرد: تامین مالی هم به صورت ریالی و ارزی مسئله اول کشور است واگر بخواهیم تولید جان بگیرد تنها از طریق تامین مالی است که جان تازه‌ای خواهد گرفت.

وی گفت: د ظرفیت کنونی برای تولید کنندگان بیش از این میزان است و اگر زنجیر موانع از پیش پای آن‌ها برداشته شود ظرفیت تولید آن‌ها به طور قطع افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: برای تامین مالی باید اوراق گام مصارف آن‌ها را افزایش دهیم که در این بخش هم با بانک مرکزی جلسه‌ای برگزار خواهیم کرد.

او بیان کرد: در مسئله رفع تعهد ارزی از روش‌های دیگر برای سرمایه گذاری استفاده خواهیم کرد در سال گذشته میزان واردات طلا صفر بود، اما طی ۹ ماه امسال ۱۹ تن طلا وارد کشور شده است.

او گفت: ثبت سفارش قیمت دستوری و مباحث دیگر اگر دولت و بخش خصوصی بتوانند به یک توافقی برسند اولویت برای سیاستگذار شما تولیدکنندگان هستید و اگر شما نوسانات قیمتی را رعایت کنید دولت و سیاستگذار هم در بخش قیمت گذاری دستور برنامه ریزی خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه در چهل سال گذشته عملکرد تولیدکنندگان و صادرکنندگان است که نشان می‌دهد تا چه اندازه به کشور متعهد هستند، گفت: دولت همواره باید با آغوش باز گلایه‌های تولید و صادرات را بشنود. کشور باید بتواند فارغ از دارایی‌های نفتی به توسعه ادامه دهد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه وفاقی بین سطوح بالای دولت و قوه قضاییه ایجاد شده است، تصریح کرد: این وفاق سبب شده بخش زیادی از بنگاه‌هایی که بانک‌ها در اختیار گرفتند، آزاد شوند و با قیمت بازار در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

خاندوزی با بیان اینکه تامین مالی ریالی و ارزی مسأله اول تولید کشور است، اظهار کرد: تولید کنونی حتما ظرفیت کامل تولید ما نیست.

وی با اشاره به مسائل ارزی گفت: در رفع تعهدات ارزی ملاحظات سیاستگذار و حکمران باید در نظر گرفته شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه بهای مهار تورم نباید سرکوب تولیدکننده باشد، عنوان کرد: سیاستگذار نرخ ارز، بانک مرکزی است. اکنون سیاست بانک مرکزی کاهش دامنه انواع قیمت نرخ ارز است. در این راستا، در تلاشیم از چند نرخی فاصله بگیریم./باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده