جایگاه انتخاباتی ضعیف «جو بایدن»-راهبرد معاصر

جایگاه انتخاباتی ضعیف «جو بایدن»

نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد، رای دهندگان جوان سیاه‌پوست و اسپانیایی‌تبارها همزمان با آغاز سال انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا جو بایدن را رها می‌کنند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۱۲ دی ۱۴۰۲ - 2024 January 02
کد خبر: ۲۲۱۶۰۸

به گزارش راهبرد معاصر، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در حالی وارد سال انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود که هشدارهایی را از جانب حامیان ثابت دموکرات‌ها مبنی بر عدم حمایت از وی دریافت کرده و میزان محبوبیت رقیب انتخاباتی‌اش، «دونالد ترامپ»رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز در بین رای‌دهندگان اسپانیایی و جوانان سیاه پوست بیشتر می‌شود.

 

به گزارش «یو‌اس‌ای تودی» بر خلاف سال ۲۰۲۰ که اکثریت جامعه رای‌دهندگان سیاه‌پوشت در آمریکا از حامیان سرسخت بایدن محسوب می‌شدند، اکنون از هر ۵ رای‌دهنده سیاه‌پوست در این کشور، یک نفر می‌گوید در ماه نوامبر از نامزد شخص ثالث دیگری به غیر از بایدن و ترامپ حمایت می‌کند.

 

طبق نتایج به‌دست آمده از این نظرسنجی‌ها، میزان حمایت رای‌دهندگان سیاه‌پوست از بایدن از ۸۷ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۶۳ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کرده است و احتمال آنکه این رقم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با کاهش بیشتری همراه باشد، بیشتر است.

 

علاوه بر این، در میان رای‌دهندگان زیر ۳۵ سال که تا حد زیادی با جمهوری‌خواهان در مورد مسائلی مانند دسترسی به حقوق سقط جنین و تغییرات آب و هوایی مخالف هستند، اکنون ترامپ پیشتاز است. این در حالی است که اکثریت قاطع این گروه از رای‌دهندگان جوان در سال ۲۰۲۰ از بایدن حمایت کردند.

 

خبر خوب احتمالی برای رئیس‌جمهور آمریکا این است که بسیاری از حامیانش که از وی رو برگردانده‌اند به سمت جناح رقیب کشیده نشده‌اند بلکه عنوان می‌کنند که از نامزدهای حزب ثالث در انتخابات ریاست‌جمهور حمایت خواهند کرد. بر این اساس ۲۰ درصد از رای‌دهندگان اسپانیایی و سیاه‌پوست و ۲۱ درصد از رای‌دهندگان جوان آمریکایی عنوان می‌کنند، از شخصی به غیر از ترامپ و بایدن حمایت خواهند کرد.

 

در مقابل طبق نتایج نظرسنجی‌ها، ترامپ اکنون از حمایت ۶۲ درصدی از رای‌دهندگان احتمالی جمهوری‌خواه در آمریکا برخوردار است، رقمی که برای وی در بین تمام نظرسنجی‌ها بالاترین رکورد محسوب می‌شود و نشان دهنده موقعیت برتر وی نسبت به بایدن است.

 

در این بین اگرچه ترامپ به دلیل اتهامات کیفری و پرونده‌های قضایی که دارد هنوز به طور قطع به عنوان نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه معرفی نشده است با این حال در سمت دموکرات‌ها بایدن برای نامزدی اصلی حزب دموکرات با چالش خاصی مواجه نبوده و ۷۴ درصد از رای‌دهندگان حزب دموکرات وی را به عنوان نامزد اصلی این حزب قبول دارند.

 

با این حال، طبق بررسی‌های انجام گرفته شده ۳۹ درصد موقعیت شغلی بایدن را در سمت رئیس‌جمهور آمریکا تایید می‌کنند، ۵۸ درصد مخالف موقعیت وی هستند. از این میان هم ۴۳ درصد «به شدت» مخالف حضور دوباره وی بر قدرت هستند و ۱۳ درصد «شدیدا» از وی حمایت می‌کنند./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده