از دیدار روحانی با اردوغان تا مذاکرات مقامات نظامی دو کشور-راهبرد معاصر
جزئیات دیدارهای هیات ایرانی در ترکیه؛

از دیدار روحانی با اردوغان تا مذاکرات مقامات نظامی دو کشور

رئیس جمهور و هیات همراه امروز در آنکارا با رجب طیب اردوغان دیدار کرده و در رابطه با مناسبات فی مابین به گفتگو پرداختند. وزرای دفاع دو کشور نیز جداگانه به تحولات نظامی و امنیتی منطقه رسیدگی کردند.
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۵ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 16
کد خبر: ۲۲۴۸۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه امروز در آنکارا گردهم آمده اند تا ضمن گفتگو در مورد آینده سوریه به بررسی روابط فی مابین بپردازند. در همین باره و پیش آغاز گفتگوهای سه جانبه، روحانی به دیدن اردوغان رئیس جمهور ترکیه رفته و به مذاکره دو جانبه پرداختند.

 

بر اساس گزارش های دریافتی، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی که به دعوت رسمی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای حضور و سخنرانی در پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه به‌آنکارا سفر کرده است، با رجب طیب اردوغان دیدار و گفت و گو کرد.

 

پنجمین دور اجلاس سران سه جانبه ایران روسیه و ترکیه در ادامه رایزنی‌های سه کشور ضامن روند آستانه برای حل بحران سوریه برگزار می شود.

 

سران سه کشور ایران روسیه و ترکیه در این دور از اجلاس که  امروز برگزار می شود، برای ادامه و توسعه همکاری های سه جانبه در حوزه های مختلف اقتصادی و همچنین ارتباطات منطقه ای نیز گفت و گو خواهند کرد.

 

روحانی همچنین در حاشیه اجلاس آنکارا، با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه هم دیدار خواهد کرد.

 

محمد جوادظریف وزیر امور خارجه، رضا اردکانیان وزیر نیرو،   امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی روحانی را در این سفر همراهی می‌کنند.

 

دیدار وزیر دفاع با خلوصی آکار

امیر حاتمی که به همراه حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران شب گذشته برای شرکت در نشست رهبران سه کشور ایران ،ترکیه و روسیه وارد آنکارا شده است، ساعاتی پیش در محل وزارت دفاع ترکیه با آکار دیدار کرد.

 

سرتیپ حاتمی در بدو ورود به وزارت دفاع ترکیه از سوی همتای ترک خود مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

 

دیدار وزیران دفاع دو کشور در پشت درهای بسته انجام شد و به گفته ناظران آگاه در این دیدار مسایل امنیتی و دفاعی منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت .

 

مباحث مطروحه احتمالی در آنکارا

به گزارش رسانه ها، علاوه بر موضوعات مربوط به سوریه دیدارهایی دوجانبه نیز در آنکارا برنامه ریزی شده است از جمله ملاقات روحانی و پوتین که انتظار می رود اصلی ترین محور آن به سرنوشت توافق هسته ای و تحریم های ضدایرانی اختصاص یابد.

 

همکاری های نظامی و هسته ای و خریدهای تسلیحاتی نیز موضوعاتی است که به احتمال زیاد روی میز مذاکره اردوغان و پوتین قرار می گیرد.

 

دو موضوعی که در جریان رایزنی ها بیش از همه بحث‌برانگیز تلقی می شود، تحولات میدانی در ادلب است؛ منطقه ای که طی هفته های گذشته صحنه درگیری‌های شدیدی بین نیروی‌های ارتش و معارضان دولت دمشق بود اما در روزهای منتهی به نشست آنکارا از حجم منازعات در آن کاسته شد. البته امروز برخی منابع ترک و اروپایی از آتشباری قوای دولتی بر مواضع مخالفان خبر دادند.

 

آنچه مشخص است اینکه ایران، روسیه و دولت «بشار اسد» پایان مطلقِ جنگ در سوریه و پاکسازی کانون های استقرار نیروهای معارض و تشکیلات تروریستی را خواستارند. در حال حاضر بخش هایی از ادلب در کنترل نیروهای «جبهه النصره» قرار دارد که نام «هیات تحریر الشام» را بر خود نهاده اند. از سوی دیگر گروه های تحت حمایت کشورهایی چون آمریکا، ترکیه و عربستان چالش هایی را برای حاکمیت مطلق دمشق بر قلمرو سوریه به وجود آورده اند.

 

در جریان تحولات میدانی ادلب، ترکیه توقف حملات را خواستار شده و مقامات آنکارا می گویند تداوم درگیری ها باعث سرازیر شدن آوارگان به سوی این کشور خواهد شد و این در حالی است که هم اکنون حدود ۳.۵ میلیون آواره سوری در ترکیه به سر می برند.

 

مساله دوم به تلاش مشترک ترکیه و آمریکا برای ایجاد منطقه امن یا به عبارتی نوار امنیتی در شمال سوریه برمی گردد که بر اساس توافق آنکارا و واشنگتن جهت حمایت از گروه های تحت حمایت این دو بازیگر و تامین منافع آنان در حال و آینده سوریه صورت گرفته است. این اقدام بر خلاف توافقات ادوار پیشین مقامات ترکیه با دو کشور دیگر حاضر در روند آستانه و در تناقض با اصل تمامیت ارضی سوریه است.

 

ترک ها البته در سوریه منافع متعارضی نیز با آمریکایی ها دارند از جمله حمایت واشنگتن از برخی گروه های کُردی و «نیروهای دموکراتیک سوریه» که اعتراضات شدید و مکرر آنکارا را برانگیخته و سبب نزدیکی بیشتر ترک ها به تهران و مسکو شده است.

 

در همین پیوند، برخی رسانه ها از اقدام آمریکایی ها برای ارسال ۱۵۰ کامیون تسلیحات به سوریه و به قصد استفاده نیروهای دموکراتیک سوریه خبر داده اند که ناخرسندی شدید آنکارا را برانگیخته است.

 

در کنار این مسائل بحث برانگیز، باید به بازسازی سوریه و نحوه ایجاد زمینه های آن اشاره کرد که البته به دلیل جنس سیاسی- اقتصادی آن و برخلاف بسیاری از اختلافات و ملاحظات استراتژیک و نظامی می تواند سبب همگرایی بیشتر میان سه کشور ضامن صلح سوریه و نیز بازیگران دیگر حاضر در تحولات این کشور شود.

 

رایزنی های مربوط به تدوین قانون اساسی سوریه هم که بر مبنای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل صورت می گیرد، محوری دیگری است که سران ایران، روسیه و ترکیه آن را روی میز بحث و بررسی قرار خواهند داد. یکی از مهمترین موانع پیشرفت فرایندهای سیاسی سوریه و به طور ویژه تدوین قانون اساسی جدید، شکاف های بسیار میان دولت «بشار اسد» و مخالفان متعدد و متنوع است که پویایی بیشتر سه کشور را طلب می کند.

 

فرمان عفو عمومی که دیروز رئیس جمهوری سوریه صادر کرد از دید برخی ناظران اقدامی است که می تواند پیامدهای خود را در جلب نظر مخالفان برای حضور در رایزنی با نمایندگان دولت جهت دستیابی به توافقات اولیه نشان دهد.

 

با این حال و به رغم نزدیک شدن به مرحله تکمیل حاکمیت دمشق بر قلمرو سوریه، همچنان راه درازی تا بازگشت سوریه به اوضاع عادی و بازسازی این کشور در پیش است و این واقعیت ضرورت همگرایی و توافق بازیگرانی چون جمهوری اسلامی ایران، روسیه، ترکیه و دیگر همسایگان سوریه را بیش از پیش به تصویر می کشد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده