افزایش چشمگیر اخراج پناهجویان از اتحادیه اروپا-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

افزایش چشمگیر اخراج پناهجویان از اتحادیه اروپا

کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا از افزایش چشمگیر شمار اخراج‌های پناهندگان به کشور‌های مبدأ در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن خبر داد.
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۶ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 04
کد خبر: ۲۳۱۲۳۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ روزنامه "دی ولت "آلمان گزارش داد: در مقایسه با سال ۲۰۲۲، کشور‌های اتحادیه اروپا مهاجران بیشتری را در سال ۲۰۲۳ به کشور‌های خود اخراج کردند. به گفته یوهانسون، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا، این تعداد ۱۵ درصد افزایش یافته است. وی دلیل آن را همکاری بهتر بین کشور‌های عضو ارزیابی کرد.

به نوشته این روزنامه آلمانی کشور‌های اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ مهاجران بیشتری را نسبت به سال قبل به کشور‌های خود اخراج کردند. "ایلوا یوهانسون"، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا روز دوشنبه قبل از نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که تعداد اخراج‌ها ۱۵ درصد افزایش یافته است. طبق اطلاعات اداره آمار اروپا اتحادیه اروپا، در سال ۲۰۲۲ حدود ۹۶۸۰۰ نفر به کشوری خارج از اتحادیه اروپا بازگردانده شدند.

یوهانسون توضیح داد که اصولاً نشانه‌هایی از همکاری بهتر بین کشور‌های عضو در مورد بازگشت وجود دارد. به گفته وی کشور‌ها تصمیمات اخراج خود را بیشتر در سیستم اطلاعاتی شینگن وارد می‌کنند.

هدف از این سیستم این است که اخراج در همه کشور‌های عضو اجرا شود. بر این اساس اگر پناهجویی در آلمان رد شود، اما در فرانسه پیدا شود، می‌تواند مستقیماً از آنجا به کشور مبدأ خود نیز فرستاده شود. سیستم اطلاعات شینگن از مارس ۲۰۲۳ مورد استفاده قرار گرفته است.

آمار‌های رسمی نشان می‌دهد که شمار اخراج‌های پناهندگان از آلمان هم در سال ۲۰۲۳ به شدت افزایش پیدا کرده و این در حالی است که دولت این کشور همچنان بر لزوم تسریع روند اخراج‌ها تاکید دارد.

سخنگوی وزارت کشور فدرال آلمان اخیرا اعلام کرد که این کشور در سال گذشته به طور قابل توجهی بیشتر از سال ۲۰۲۲ پناهجویان رد شده را اخراج کرده است. این رقم نسبت به سال قبل ۳۴۸۵ مورد افزایش یافته است.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان هم در پاییز خواستار اخراج پناهجویان رد شده «در مقیاس وسیع» شد. دلیل این درخواست افزایش شدید تعداد پناهندگان و فشار بیش از حد شهرداری‌ها در پذیرش و مراقبت از پناهندگان بود.

با این وجود مهاجرت همچنان بحرانی حل نشده در اتحادیه اروپا باقی مانده است و اتحادیه اروپا برای حل این بحران و کاهش قربانیان پناهجو به جای ایجاد راه‌های قانونی برای ورود مهاجران همچنان اهرم فشار بر این قشر مظلوم را افزایش داده و سیاست‌های سختگیرانه تری را در قبال آن‌ها در دستور کار قرار می‌دهد.

پس از سال‌ها بحث و گفتگو نمایندگان کشور‌های اتحادیه اروپا و پارلمان در اواخر سال گذشته میلادی درباره اصلاحات اساسی در سیستم پناهندگی و تشدید سختگیری‌ها علیه پناهندگان به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق در آینده باید رویه‌های مرزی یکسانی در مرز‌های خارجی اتحادیه اروپا وجود داشته باشد. به‌ویژه، برنامه‌هایی برای برخورد بسیار سخت‌تر با مردم کشور‌هایی که نسبتاً امن تلقی می‌شوند، وجود دارد. بر این اساس تا زمان تصمیم گیری در مورد درخواست پناهندگی، این افراد باید بتوانند در کمپ‌های بازداشت تحت شرایطی مانند زندان اسکان داده شوند.

بر اساس این طرح، توزیع پناهجویانی که به دنبال حمایت در میان کشور‌های اتحادیه اروپا هستند با استفاده از یک "مکانیسم همبستگی" سازماندهی مجدد خواهد شد. کشور‌هایی که نمی‌خواهند پناهندگان را بپذیرند باید حمایت‌های دیگری را ارائه دهند، به عنوان مثال در قالب پرداخت‌های نقدی. بر این اساس همچنین پناهجویان رد شده نیز باید در آینده به راحتی به کشور‌های امن ثالث اخراج شوند.

از طرف دیگر کشور‌های اروپایی به صورت مجزا هم بر تشدید سیاست‌های سختگیرانه خود در قبال پناهجویان ادامه می‌دهند. / تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار