بورس وارد اصلاح زمانی شده است؟-راهبرد معاصر

بورس وارد اصلاح زمانی شده است؟

امروز همه شاخص‌های بورس منفی شد تا رکورد ۶ روز بورس در زمینه ورود پول حقیقی نیز شکسته شود و به نظر می‌رسد سهامداران امروز ذخیره سود کرده باشند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۸ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۲۳۸۳۱۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار توان و قدرت رشد را ندارد، از طرفی هم کاسه منفی شدن و افت خود را لبریز کرده است.
در صورتی که امروز ورود سرمایه تداوم پیدا می‌کرد، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که سهامداران انتظار بیشتر رشد شاخص را دارند. اما با روند امروز به نظر می‌رسد شاخص‌های بورس به اصلاح زمانی وارد شده‌اند.
امروز با این که انتظار می‌رفت اخبار مثبت مانند معافیت بورس از مالیات بر عایدی سرمایه و همچنین رشد دلار نیمایی موجب رشد بیشتری در بازار شود، اما کاهش ۲ هزار تومانی نرخ ارز در بازار غیررسمی منجر به ریزش شاخص‌های بورس شد.
 قادر معصومی مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس می‌گوید تا زمانی که شرایط بازار سرمایه مساعد نشود عرضه‌ای صورت نخواهد گرفت. این در حالی است که کمی قبل تر از پایان سال۱۴۰۲ عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه متوقف شده است. البته بازهم فعالان بازار انتظار داشتند که این عرضه‌ها از ابتدای سال۱۴۰۲ متوقف شود اما با اصرار رییس سازمان بورس هفته یک عرضه در سال گذشته به بازار وارد شد و این موضوع مورد انتقاد خیلی از فعالان این حوزه بوده است.
قادر معصومی در این خصوص این مطلب را اضافه کرده است که باید بازار کشش کافی برای عرضه‌ها اولیه را داشته باشد و نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شود تا IPOها از سر گرفته شوند.
 از منظر تکنیکالی همچنان سایه سنگین سقف کانال صعودی شاخص کل بورس بر سر شاخص کل سنگینی می‌کند و اجازه رشد به شاخص کل داده نمی‌شود؛ اما اهالی بازار همچنان معتقد هستند که بازار می‌تواند به اعداد بالاتری برسد، چرا که قیمت دلار در بازار آزاد کمی عقب نشسته است و این موضوع را نشانه‌ای برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای می‌بینند.
با این وجود، سطح تراز دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی شاخص کل که آخرین بار در ششم خرداد ماه سال۱۴۰۲ تجربه شده بود؛ پس از ۲۲۰ روز معاملاتی در هفته قبل بار دیگر فتح شد. افزایش تراز ناگهانی و قابل توجه شاخص کل بورس تهران در هفته قبل چنان شدید بوده است که پس از فتح این تراز، نوسانات شاخص کل به شدت کاهش یافته و بیشترین تغییر با ۵۷ صدم درصد افت تراز در سه‌شنبه هفته قبل به ثبت رسیده است.
 در پایان معاملات روز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، شاخص کل بورس ۲۰ هزار و ۱۴۵ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۸۳۴ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۸۷ صدم درصد بوده است.
شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش ۷ هزار و ۵۳۴ واحدی در رقم ۷۵۷ هزار و ۵۰۹ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص منفی ۹۸ صدم درصد بوده است.
شاخص کل فرابورس با افت ۲۳۰ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۲۸۹ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش ۲ هزار و ۱۳۲ واحد به سطح ۱۳۸ هزار و ۷۶۶ واحد رسید.
 روز یکشنبه پس از ۶ روز معاملاتی متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۱۱۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.
امروز نماد خودرو (ایران خودرو) ، فملی (ملی صنایع مس ایران) و فولاد (فولاد مبارکه) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.
در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای واعتبار (سرمایه گذاری اعتبار ایران) ، توسن (توسعه سامانه نرم افزاری نگین) فنر (پارس فنر) ، تعلق داشت.
 امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۸ هزار و ۸۸ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۵۵۵ میلیارد تومان بود که ۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.
ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۱۷ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۸۸۷ میلیارد تومان رسید.
 در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت ۱۳۹ نماد و تعداد نمادهای منفی ۶۷۲ نماد بوده است. حدود ۸۳ درصد نمادها قرمز بودند
در معاملات یکشنبه، ۵۹ نماد صف خرید داشتند و ۷۱ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۳۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۲۷ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۳ درصدی به ۱۷۲ میلیارد تومان رسید.
راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت:بازار سهام معمولاً پس از رشد تراز قابل توجه شاخص‌های سهامی با اصلاح زمانی کوتاه مدتی مواجه می‌شوند.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: روند تاریخی شاخص کل از ابتدای سال۱۴۰۲ نشان می‌دهد که سطح تراز ۲ میلیون واحدی و سطح تراز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی از اهمیت بیشتری به نسبت دیگر سطوح رند این محدوده برخوردار است.
وی افزود: کاهش تکانه‌های شاخص‌های اصلی بازار سهام در حالی به ثبت رسیده است که در شش روز معاملاتی اخیر شاهد افزایش متداوم مالکیت حقیقی در بازار سهام بودیم. البتهدتمرپز این روند متوقف شد و به نظر می‌رسد زمان اصلاح زمانی رسیده است.
آرمند تاکید کرد: حال با رسیدن شاخص کل بورس تهران به نقطه‌ای ایمن و استراحت در این تراز، فعالان بازار سهام در حال تغییر سبد‌های سرمایه‌گذاری خود هستند تا در امواج صعودی بعدی شاخص کل بتوانند بازدهی بالاتری داشته باشند./فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده