رهاورد آیت الله رئیسی از سفر پاکستان-راهبرد معاصر
گزارش اندیشکده «مدرن دیپلماسی»؛

رهاورد آیت الله رئیسی از سفر پاکستان

سفر رئیس جمهور کشورمان به پاکستان زمینه را برای تقویت همکاری‌ها و روابط اقتصادی میان دو کشور فراهم کرده است. همکاری دوجانبه در روزهای آینده مزایای قابل توجهی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک به همراه دارد و این سفر تأثیر مثبت گسترده‌ای بر منطقه خواهد داشت.
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 April 2024

رهاورد آیت الله رئیسی از سفر پاکستان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به همراه هیئتی بلندپایه متشکل از وزیر امور خارجه و سایر اعضای کابینه، مقام های ارشد و همچنین هیئت بزرگ تجاری ۲۲ لغایت ۲۴ آوریل به طور رسمی به پاکستان سفر کرد.

رئیس جمهور ایران در نشست خبری مشترک با شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان در اسلام آباد گفت، تصمیم مهمی در راستای افزایش حجم تجارت دوجانبه به ۱۰ میلیارد دلار گرفته شده است


وی در این سفر با همتای پاکستانی، نخست وزیر، رئیس مجلس سنا، رئیس مجلس ملی و مقام های ارشد ملی و لشکری ​​دیدار کرد و در لاهور و کراچی با مقام های این ایالات به مذاکره پرداخت. به گزارش رسانه‌های ایرانی، سفر رسمی آیت الله رئیسی به پاکستان با استقبال گرم مقام ها و نخبگان سیاسی پاکستانی همراه بود، به طوری که اسلام آباد با پرچم‌های دو کشور، گل‌ و نقوش بسیار زیبا تزئین شده بود.


با توجه به اینکه پاکستان نخستین مقصد خارجی آیت الله رئیسی در سال 2024 و نیز نخستین سفرش به عنوان رئیس جمهور به این کشور بود، مورد توجه رسانه‌های ایرانی و پاکستانی قرار گرفت.


هدفگذاری تجارت ۱۰ میلیارد دلاری

رئیس جمهور ایران در نشست خبری مشترک با شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان در اسلام آباد گفت، تصمیم مهمی در راستای افزایش حجم تجارت دوجانبه به ۱۰ میلیارد دلار گرفته شده است. در جلسه مشترک تصمیم گرفته شد تا حد امکان روابط دوجانبه از جمله در حوزه های سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و ... ارتقا یابد.


وی افزود: احتمالاً برخی افراد از گسترش روابط دوجانبه استقبال نمی‌کنند، اما این موضوع مهم نیست. معتقدیم گسترش روابط میان دو کشور مهم است، از همین روی تصمیم گرفتیم در نخستین گام حجم تجارت میان دو کشور را به ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.


در حال حاضر حجم تجارت ایران و پاکستان بیش از ۲ میلیارد دلار است. پیش تر دو کشور در نشست‌های مختلف در زمینه تلاش‌های مشترک برای ریشه‌کن کردن تروریسم توافق کرده بودند.


رادیو پاکستان به نقل از نخست‌وزیر این کشور گزارش کرد: ملت پاکستان از سفر رئیس‌جمهور ایران استقبال می‌کنند. دو طرف در این دیدار درباره موضوعات مذهبی، امنیتی و تاریخی گفت و گو کردند. امروز فرصتی است تا روابط را به دوستی موفق تبدیل کنیم. هر دو کشور در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و جهانی مواضع یکسانی دارند.


امضای هشت توافقنامه

در دیداری دیگر، رئیس جمهور ایران با عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان درباره ثبات منطقه و امنیت مرزها گفت وگو کرد. هر دو طرف بر ضرورت تقویت همکاری‌های دوجانبه و تلاش مشترک برای ثبات منطقه‌ای و شکوفایی اقتصادی توافق کردند. همچنین منیر بر لزوم بهبود هماهنگی در امتداد مرزها برای جلوگیری از به خطر انداختن روابط طولانی مدت میان دو کشور همسایه به وسیله تروریست‌ها تأکید کرد.


پاکستان و ایران هشت توافقنامه در راستای تقویت همکاری در زمینه‌های مختلف ازجمله تجارت، فناوری، کشاورزی، بهداشت، فرهنگ و موضوعات قضایی امضا کردند. رسانه‌های پاکستانی در این باره نوشتند، دو طرف دستور کار گسترده‌ای برای تقویت بیشتر روابط و گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف ازجمله تجارت، ارتباطات، انرژی، کشاورزی و روابط اجتماعی داشتند و درباره تحولات منطقه‌ای و جهانی و همکاری‌های دوجانبه برای مبارزه با تهدید مشترک تروریسم گفت وگو کردند.

رئیس جمهور ایران با عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان درباره ثبات منطقه و امنیت مرزها گفت وگو کرد


دیدار آیت الله رئیسی همچنین شامل توقف‌هایی در لاهور و کراچی بود که در آن با مقام های این ایالات درباره توسعه بیشتر روابط گفت‌وگو، در لاهور از مکان های تاریخی بازدید و بر ارتباطات عمیق فرهنگی ایران و پاکستان تأکید کرد. در کراچی، رایزنی‌ها بر محور فرصت‌های اقتصادی و همکاری‌های متقابل متمرکز شد و آیت الله رئیسی دکترای افتخاری خود را از دانشگاه این شهر دریافت کرد.


نتیجه برد-برد

در میان این تعاملات دیپلماتیک، ایالات متحده هشدارهایی درباره تحریم‌های احتمالی برای کشورهای طرف تجاری با ایران صادر کرد. این موضوع بر پیامدهای ژئوپلیتیکی سفر آیت الله رئیسی و موازنه ظریف پاکستان در روابط بین‌الملل تأکید می‌کند.


در مجموع، سفر آیت الله رئیسی به پاکستان زمینه را برای تقویت همکاری‌ها و روابط اقتصادی میان دو کشور فراهم کرده است، زیرا دو کشور چالش‌ها و فرصت‌های مشترکی دنبال می‌کنند. همکاری پاکستان و ایران در روزهای آینده مزایای قابل توجهی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک به همراه خواهد داشت. این سفر تأثیر مثبت گسترده‌ای بر منطقه خواهد داشت و به توسعه و شکوفایی آن کمک خواهد کرد.

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» تشریح کرد: / ۲ روز پیش

حملات مقاومت، عامل شکست پروژه «آیمک»