سرقت از خطوط لوله نفت ایران کاهش یافت-راهبرد معاصر

سرقت از خطوط لوله نفت ایران کاهش یافت

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت گفت: میزان سرقت از خطوط لوله نفت ایران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۲۳۸۹۳۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ ارسلان رحیمی مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت گفت: در طراحی، مهندسی و اجرای خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده خودکفایی کامل داریم و در سال گذشته بالغ بر ۹۸ درصد تجهیزات مورد استفاده در پروژه‌ها از ساخت داخل بوده است.

رحیمی با بیان اینکه انتقال ۱۳۷ میلیارد لیتر نفت و فرآورده با خطوط لوله معادل تردد ۵.۵ میلیون نفتکش ۲۵ هزار لیتری است، گفت: در صورت تردد این تعداد نفتکش، سالانه ۲.۵ میلیارد لیتر گازوئیل صرف سوخت این تفتکش‌ها خواهد شد، که در مقایسه با مصرف ۸۰۰ میلیون لیتری سوخت در جابه‌جایی با خطوط لوله، سالانه ۱.۷ میلیارد لیتر به ارزش یک میلیارد دلار صرفه جویی در مصرف گازوئیل رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: خط لوله صادراتی نفت خام گوره به جاسک قرار است توسط شرکت ملی نفت ایران تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت از تکمیل خط دوم ۲۶ اینچ بندرعباس به رفسنجان تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: با یک خطی که در این مسیر داریم، تجمع فرآورده را در بندرعباس داریم که با بهره‌برداری از خط دوم، این مشکل برطرف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت گفت: خط لوله تابش و خط لوله پارس هنوز وارد فاز اجرایی نشده‌اند، بلکه در مرحله طراحی هستند و به دلیل بزرگ بودن این پروژه‌ها، اینطور نیست که تا دو سال آینده انتظار بهره برداری از آنها را داشته باشیم.

رحیمی میانگین طول عمر خطوط انتقال نفت و فرآورده در جهان را ۲۵ تا ۳۰ سال اعلام کرد و گفت: عمر متوسط خطوط انتقال نفت خام ایران ۳۳ سال و میانگین عمر خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی کشور ۳۷ سال است، اما با رسیدگی به‌موقع و بهره برداری درست، خطوط را در مدار بهره‌برداری داریم و اگر خطی با فرسودگی مواجه شود، طرح احداث خطوط لوله جایگزین تعریف و اجرایی می‌شود.

رحیمی در ادامه مبنی بر اینکه آیا ترانزیتی با کشور‌های همسایه در نفت خام خصوص وجود دارد، گفت: برای همسایگان خط لوله‌ای برای انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی وجود ندارد و زمانی که انتقال فرآورده‌های نفتی صورت می‌گرفت به وسیله نفت کش بوده است.

او درباره اینکه چه میزان صرفه جویی از طریق انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی به خطوط لوله صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: میزان هزینه صرفه جویی یک‌میلیارد دلار است که تقریباً ۹.۵ برابر است، زیرا عددی که انتقال می‌دهیم بسیار ناچیز و ۷۰ تومان است که این انتقال با نفت کش ۹ تا ۱۰ برابر می‌شود.

به گفته این مقام مسؤول از مجموع این انتقالات ۷۱ میلیارد لیتر مربوط به نفت خام و ۶۶ میلیارد لیتر مربوط به انتقال انواع فرآورده نفتی است./باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده