رژیم صهیونیستی از ترکیه شکایت کرد-راهبرد معاصر

رژیم صهیونیستی از ترکیه شکایت کرد

با انتشار برآوردها از ضربه سنگین قطع روابط تجاری ترکیه به اقتصاد رژیم صهیونیستی، این رژیم از آنکارا به سازمان همکاری اقتصادی و توسعه شکایت کرده است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۳ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
کد خبر: ۲۳۹۳۳۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ به دنبال تصمیم آنکارا مبنی بر توقف روابط تجاری با تل‌آویو، رژیم صهیونیستی از ترکیه به سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) شکایت کرده است.


نهاد رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نیر برکات، وزیر اقتصاد این رژیم در جریان ملاقات آخر هفته گذشته خود با ماتیاس کورمان، دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، شکایت این رژیم از ترکیه را به وی تحویل داده است.


این نهاد رسمی رژیم صهیونیستی به نقل از برکات، رئیس جمهور ترکیه را به یهودی‌ستیزی متهم کرد و گفت: «رجب طیب اردوغان یک ظالم ضد یهود است که تمام اروپا را تحت تأثیر قرار می‌دهد».


تلویزیون اسرائیل اعلام کرد که در پی تصمیم ترکیه برای تعلیق تجارت با اسرائیل، وزارت امور خارجه اسرائیل شب گذشته تصمیم گرفت روابط اقتصادی بین ترکیه با تشکیلات خودگردان فلسطین و نوار غزه را کاهش دهد و اسرائیل همچنین به دنبال ایجاد جایگزین‌های گسترده برای بخش‌های اقتصادی متضرر از اقدام ترکیه است و به آنها کمک خواهد کرد.


حجم واردات رژیم صهیونیستی از ترکیه 5 درصد از کل واردات این رژیم است و حجم مبادلات تجاری دو طرف در سال گذشته به 7 میلیارد دلار رسیده است.


تحلیلگران اقتصادی در رژیم صهیونیستی به اتفاق آرا تاکید کردند که توقف همه اشکال روابط تجاری ترکیه با تل‌آویو آسیب جدی به صنعت و تجارت در سرزمین‌های اشغالی وارد می‌کند، در حالی که حجم واردات مواد خام و کالای ترکیه به رژیم صهیونیستی سالانه به حدود 5 میلیارد دلار می‌رسد.


ترکیه در تصمیمی البته دیرهنگام از پنجشنبه گذشته روابط تجاری خود با رژیم صهیونیستی را تا زمان توقف تجاوز نظامی این رژیم به نوار غزه متوقف کرده است.


اردوغان روز جمعه گفت که ترکیه «درها را به روی تجارت با اسرائیل بسته است و حجم تجارت دوجانبه 9.5 میلیارد دلاری را ناموجود می‌داند».

 

برآوردها نشان می‌دهد که موضوع، مربوط به توقف واردات فلزات، ماشین‌آلات، خودرو، محصولات انرژی، لاستیک، پلاستیک، محصولات بهداشتی و کشاورزی از ترکیه به سرزمین‌های اشغالی است، افزون بر اینکه ترکیه با آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه در پانزدهم مهر ماه گذشته صادرات مصالح ساختمانی به رژیم صهیونیستی را نیز متوقف کرده بود.


همچنین پیش بینی می‌شود که ده ها کارخانه اسرائیلی صادرات سالانه 1.5 میلیارد دلاری محصولات خود به ترکیه را متوقف کنند. بر اساس تازه ترین آمار منتشر شده توسط اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی مجموع صادرات کالاهای این رژیم به ترکیه به 2.6 درصد می‌رسد که برای بازرگانان اسرائیلی نیز این قطع روابط تجاری زیان‌آور است./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار