علائم تب کریمه کنگو چیست؟-راهبرد معاصر

علائم تب کریمه کنگو چیست؟

CCHF علائم بارزی ندارد و در ابتدا شبیه یک سرماخوردگی ساده است. ممکن است بیمار با تب، لرز و بدن درد مراجعه کند،، اما به تدریج با تشدید بیماری، خونریزی از نقاط مختلف رخ می‌دهد.
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۶ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 07
کد خبر: ۲۳۹۸۰۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ سازمان دامپزشکی کشور از ابتلای ۴ نفر به تب کریمه گنگو و فوت یک نفر از این افراد در سال جاری خبر داده است.

تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. این بیماری علائمی از جمله سردرد، سرگیجه، تب شدید، درد کمر یا گردن، درد مفاصل و درد‌های عضلانی، دل درد، استفراغ، اسهال، چشم‌های قرمز یا دردناک دارد. پزشکان از تب کریمه کنگو به عنوان بیماری شغلی هم نام می‌برد و می‌گویند شیوع آن در کشاورزان، دامداران، قصاب‌ها و افرادی که در بسته‌بندی مواد غذایی فعالیت دارند بیشتر است.

البته بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی کشور این آمار ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر است، اما به گفته دکتر محمدرضا ناظر، متخصص بیماری‌های عفونی و فلوشیپ آموزش پزشکی به همشهری آنلاین به دلیل نزدیک شدن به فصل گرما احتمال ابتلا به تب کریمه کنگو هم افزایش خواهد یافت.

ناظر درباره این که آیا باید نگران شیوع این بیماری در کلانشهر‌ها هم باشیم، بیان می‌کند: فرقی نمی‌کند و اگر دام آلوده وجود داشته باشد یا کشتار دام به شکل بهداشتی انجام نشود، احتمال شیوع بیماری در هر منطقه‌ای وجود دارد. البته در شهر‌ها تماس با کنه وجود ندارد و تماس با گوشت آلوده اصلی‌ترین عامل انتقال است. اما ساکنان روستا‌ها باید به شدت مراقبت تماس با کنه باشند.

این متخصص عفونی با بیان این که گوشت‌های با مبدا کشتار نامشخص اصلی‌ترین عامل بروز این بیماری هستند، عنوان می‌کند: ممکن است که مردم خودشان اقدام به ذبح دام کنند و اگر دام آلوده باشد می‌تواند منجر به انتقال آلودگی باشد. به ایام حج هم رسیده‌ایم و اقدام حاجیان برای قربانی کردم دام‌ها هم می‌تواند این خطر را داشته باشد.

او درباره درمان‌پذیری تب کریمه کنگو هم بیان می‌کند: بیماری تب کنگو در کشور قابل درمان و دارو‌های مورد نیاز آن هم موجود است. البته ۵ تا ۳۰ درصد مبتلایان به این بیماری ممکن است دچار مرگ شوند، اما اگر ابتلا به سرعت تشخیص داده شوند، منجر به درمان است. یعنی باید پیش از بروز خونریزی شدید در بیماری و کاهش پلاکت خون درمان آغاز شود. دوره کمون بیماری بعد از تماس با منبع آلودگی دو هفته است که می‌تواند زودتر هم باشد.

ناظر درباره علائم اولیه هم می‌گوید: CCHF علائم بارزی ندارد و در ابتدا شبیه یک سرماخوردگی ساده است. ممکن است بیمار با تب، لرز و بدن درد مراجعه کند. اما به تدریج با تشدید بیماری، خونریزی از نقاط مختلف رخ می‌دهد، از جمله خونریزی گوارشی، بینی، لثه و دهان، معده، روده و حتی در برخی موارد خونریزی چشمی. در زمان رگ‌گیری هم فرد با قطع نشدن خونریزی مواجه می‌شود.

چند نکته مهم

* ویروس تب کریمه کنگو در برابر حرارت حساس است و پختن گوشت باعث از بین رفتن آن می‌شود.

* توصیه می‌شود که تولیدکنندگان و افرادی که در کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی کار می‌کنند، در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و با بروز علائم بیماری، در کوتاه‌ترین زمان به مراکز بهداشتی - درمانی مراجعه کنند.

* عفونت ناشی از نیش کنه، طی یک تا ٣ روز بروز می‌کند و در برخی بیماران هم احتمال بروز نکردن علائم تا ٩ روز وجود دارد. پس از تماس با خون یا بافت‌های آلوده هم دوره کمون حدود ۵ تا ۶ روز است و گاهی می‌تواند تا ١٣ روز هم طول بکشد.

* شروع بیماری تب کنگو با تب، سردرد، تهوع، بروز دانه‌های روی بدن، گاهی اسهال و بعد از آن خونریزی بروز می‌کند و گسترش پیدا می‌کند که منجر به شوک خونریزی‌دهنده است؛ یعنی همه جای بدن دچار خونریزی می‌شود.

* وقتی گوشت حیوانی سر بریده شده ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود دیگر جای نگرانی نیست و ویروس در گوشت آلوده از بین می‌رود. /همشهری آنلاین

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده