فوت یک شهروند مشهدی در اثر ابتلا به هاری!-راهبرد معاصر

فوت یک شهروند مشهدی در اثر ابتلا به هاری!

رییس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مراجعه دیر هنگام یک شهروند مشهدی که ۲ ماه قبل توسط سگ مجروح شده بود موجب ابتلا به هاری و مرگ وی شد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
کد خبر: ۲۳۹۹۵۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ زهرا نهبندانی اظهار کرد: این مرد ۴۱ ساله که حدود ۲ ماه قبل توسط سگ مجروح شده بود به هیچ یک از مراکز درمان هاری مراجعه نکرده بود که این امر سبب ابتلای وی به هاری و در نهایت فوت او شد.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بیماری هاری یک بیماری ویروسی دستگاه عصبی مرکزی است که ابتلای به آن صد درصد مرگ را به دنبال دارد، اما در صورت مراجعه به موقع موارد حیوان گزیدگی و انجام درمان، به سادگی قابل پیشگیری است.

وی گفت: مهمترین راه انتقال بیماری هاری از طریق گازگرفتگی و خراش توسط حیوانات است و افراد در صورت زخمی شدن توسط حیوانات بایستی بلافاصله محل زخم را با آب فراوان و صابون شست و شو داد و به نزدیک‌ترین مرکز پیشگیری و درمان هاری برای تزریق واکسن و سرم هاری مراجعه کرد.

نهبندانی با بیان این که سال گذشته حدود ۲۱ هزار مورد حیوان گزیدگی در مناطق تحت پوشش این دانشگاه ثبت و گزارش شده است افزود: سال گذشته ۱۴ هزار و ۳۱۶ مورد معادل ۷۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها توسط سگ‌ها و پنج هزار و ۴۱۱ مورد معادل ۲۶ درصد حیوان گزیدگی‌ها توسط گربه‌ها بوده است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در این مدت نیز آزمایش ۱۲۴ مورد هاری در سگ و ۱۳ مورد هاری در گربه مثبت شده است.

وی با بیان این که در ایران بیش از ٩۰ درصد گزش‌ها توسط سگ انجام می‌شود گفت: باید به عموم مردم اطلاع رسانی شود که از تحریک کردن حیوانات به خصوص سگ‌ها خودداری کنند و هنگام درگیری ۲ حیوان برای جداسازی آن‌ها اقدام نشود، زیرا احتمال ابتلای یکی از این حیوانات به هاری بسیار زیاد است. / همشهری

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار