کمپ الهول یا بمب ساعتی در آستانه انفجار-راهبرد معاصر

کمپ الهول یا بمب ساعتی در آستانه انفجار

نیروهای سوریه دموکراتیک نسبت به هرگونه حمله ی ترکیه به شرق رود فرات هشدار داده و قدرت گیری داعش در این منطقه را از پیامدهای این حمله دانسته است. هم اکنون هزاران اسیر داعشی در اردوگاه الهول آماده بهره گیری از فضای متشنج منطقه اند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۴ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 08
کد خبر: ۲۴۳۲۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ شبه نظامیان کُرد موسوم به یگان های مدافع خلق که در طول سال های گذشته نقش بسزایی در مبارزه با داعش ایفا نموده اند؛ اکنون و در آستانه حمله نظامی ترکیه به مناطق تحت سیطره شان، از احتمال قدرت گیری مجدد داعش در منطقه سخن به میان آورده اند.

 

هم اکنون هزاران داعشی با ملیت های مختلف تحت نظارت نیروهای کُرد در زندان به سر می برند. نیروهایی که ممکن است از فضای حمله ترکیه به منطقه بهره برده و با پشتیبانی همفکرانشان مجدد فعالیت شان در سوریه را از سر گیرند.

 

روزنامه نیویورک‌تایمز در تابستان گزارش داد که داعش هنوز در جای‌جای عراق و سوریه حدود ۱۸ هزار جنگجو دارد که یا به عنوان تیم‌های خفته یا به عنوان گروه‌هایی که مشغول آدم‌ربایی و کمین‌گذاری هستند حضور دارند.

 

مبارزه با این افراد و نگهداری از هزاران اسیر داعشی در اردوگاه‌های مختلف یکی از چالش‌های کردهای سوریه است.

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در توضیح تصمیم خود نوشته است که کردهای سوریه «چندین دهه است که با ترکیه می‌جنگند. من تقریباً ۳ سال جلوی این نبرد را گرفتم، اما زمان آن فرا رسیده است که ما از این جنگ‌های مسخره بی‌پایان، که بسیاری از آنها قبیله‌ای هستند، خارج شویم و سربازانمان را به خانه برگردانیم.»

 

این در حالی است که نیروهای سوریه دمکراتیک این اقدام آمریکا را محکوم کرده و از یورش قریب الوقوع نیروهای ترکیه در شمال سوریه هشدار داد.

 

مقام‌های کرد در شمال‌شرق سوریه می‌گویند تلاش نیروهای کرد برای دفاع از خود در برابر حمله احتمالی و قریب‌الوقوع ترکیه به این منطقه، باعث خواهد شد که این نیروها نتوانند به مبارزه خود علیه داعش ادامه دهند. بر اساس ارزیابی‌ها صدها هسته‌ مخفی داعش در شمال و شرق سوریه وجود دارند.

 

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه ۱۶ مهر (هشتم اکتبر) به نقل از نیروهای کرد سوریه و همچنین شماری از تحلیلگران اعلام کرده است که به‌رغم اعلام نظر صریح ترکیه مبنی بر مانع شدن از بازگشت داعش به صحنه تحولات منطقه، درگیری در مناطق شمالی سوریه می‌تواند زمینه را برای سازماندهی مجدد نیروهای پراکنده داعش در سوریه هموار کند.

 

عبدالکریم عمر، یکی از مسئولان روابط بین‌الملل کردها در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فرانسه تاکید کرده است که "مبارزه علیه داعش به فرجام نرسیده است". او گفته است که داعش در مناطقی که جدیدا آزاد شده و به کنترل نیروهای کرد سوریه در آمده‌اند، همچنان صدها هسته مخفی دارد.

 

وضعیت در کمپ اسیران داعش در الهول که زیر کنترل کردهاست بسیار حساس گزارش شده است. عبدالکریم عمر از این کمپ به عنوان "بمب ساعتی" یاد کرده است. در این کمپ بیش از ۳۰۰۰ خانواده وابسته به داعش اسکان داده شده‌اند.

 

روز ۱۶ سپتامبر، ابوبکر بغدادی، رهبر داعش با انتشار یک پیام صوتی از پیروان خود خواسته بود در راستای آزاد کردن جنگجویان زندانی این سازمان تلاش کنند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده