شرکت های ایرانی در بازسازی سوریه در اولویت اند-راهبرد معاصر

شرکت های ایرانی در بازسازی سوریه در اولویت اند

همایش فرصت‌ های تجاری ایران و سوریه امروز و با حضور مقامات ارشد اقتصادی دو کشور برگزار شد. تاسیس بانک و شرکت های مشترک و همچنین اولویت حضور شرکت های ایرانی در بازسازی سوریه از جمله توافقات سوریه پذیرفته در این همایش بود.
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 26
کد خبر: ۲۸۹۸۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ همایش فرصت‌های تجاری ایران و سوریه در حوزه مسکن در اتاق بازرگانی ایران با حضور محمد اسلامی وزیر راه، مسکن و شهرسازی ایران و محمد عبدالطیف وزیر مسکن و امور اجتماعی سوریه امروز برگزار شد. غلامرضا شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در ابتدای این همایش با خیرمقدم به هیات تجاری سوریه گفت: پیروزی‌ها و دستاوردهای چشمگیر دولت سوریه مایه خرسندی است و امیدوارم با استقرار کامل صلح و آرامش شاهد آبادانی این کشور باشیم.

 

وی ادامه داد: در این برهه زمانی لازم است که روند بازسازی با سرعت بیشتری حرکت کند و بخش خصوصی ایران این آمادگی را دارد که برای آبادانی، تامین کالاهای اساسی و مایحتاج مردم سوریه سهم خود را اجرا کند. در همین راستا اتاق ایران با همراهی دیگر اتاق‌های کشور و انجمن‌ها و تشکل‌ها اقدام به تشکیل ستاد بازسازی سوریه کرده‌اند. همچنین تشکیل اتاق مشترک دو کشور و تشکیل کمیته‌های مختلف در حوزه مواد غذایی، کشاورزی، برق، ساختمان و انرژی در همین راستا صورت گرفته‌اند.

 

وی با اشاره به سفر ماه گذشته وزیر انرژی سوریه به ایران گفت: روند همکاری‌های دو کشور با همکاری مقامات سیاسی آغاز شده اما انتظار داریم که سیاست‌گذاران حداکثر تلاش خود را در اجرای تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای منعقده به خصوص تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته معاون اول رئیس جمهور در سوریه به امضا رساند، داشته باشند.

 

وی افزود: خوشبختانه با سفر وزیر مسکن و امور اجتماعی سوریه به ایران و به همت آقای اسلامی اولین کمیته اجرایی مسکن شکل گرفته و قرار است عصر امروز تفاهم‌نامه‌ای در این حوزه بین وزرای دو کشور به امضا برسد که مهمترین آن اجرای پروژه 30 هزار واحد مسکونی در دمشق، حلب و حمص توسط شرکت‌های ایرانی هستیم.

 

شافعی خطاب به هیات سوری گفت: شرکت‌های فنی و مهندسی ایران دارای توانایی فنی و تجارب ارزشمندی در کشورهای مختلف از جمله ونزوئلا، عراق، لبنان، الجزایر، عمان و امارات هستند و با تهیه مصالح ساختمانی ارزان از ایران شرایط به مراتب بهتری از سایر رقبای خود دارند. اتاق ایران به نمایندگی از بخش خصوصی پیشنهاداتی دارد که اگر اجرایی شود می‌تواند به مردم و اقتصاد دو کشور کمک بسزایی کند که برخی از آنها به شرح زیر است.

 

1- ارائه اطلاعات پروژه‌های قابل واگذاری

 

2- ایجاد ساز و کار مناسب، نحوه تامین مالی و نحوه تامین ضمانت‌نامه

 

3- انجام اقدامات و تمهیدات لازم برای کارآفرینان و پیمانکاران

 

4- ارائه تسهیلات لازم برای شرکت‌های ایرانی و سوری

 

5- فراهم نمودن امنیت کامل و ارائه تسهیلات اقامتی لازم برای مهندسین ایرانی بخشی از این پیشنهادات است. من اینجا لازم است دوباره تاکید کنم که نقطه قوت دو کشور تفاهم‌نامه تجارت آزاد است که باعث تحول در اقتصاد دو کشور خواهد شد.

 

وزیر مسکن سوریه: اولویت دمشق همکاری با شرکت‌های ایرانی است

«سهیل محمد عبداللطیف» روز سه‌شنبه در همایش تجاری ایران و سوریه که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، افزود: تفاهم‌نامه امضا شده در کمیته مشترک ایران و سوریه شامل اقدامات عملی از جمله تاسیس شرکت‌های ایرانی و سوری است. در صورت عملی شدن توافقات، می‌توانیم از شرکت‌های دولتی سوریه استفاده کنیم.

 

وی با بیان اینکه شرکت‌های دولتی و خصوصی ایران امکانات مختلفی دارند، ادامه داد: در صورت ایجاد شرکت مشترک ایرانی-سوری، شرکت‌ها در تمام استان‌های سوریه می‌توانند حضور داشته باشد.

 

عبداللطیف در این زمینه توضیح داد: این شرکت نیازی به ورود به مناقصه ندارد و می‌تواند مستقیم وارد کار اجرا بشود. همچنین پروژه‌های سرمایه‌گذاری داریم که سرمایه گذار ایرانی می تواند وارد آن بشود.

 

وزیر مسکن سوریه خاطرنشان کرد که باید درباره مساله ضمانت‌نامه و موضوعات مالی، تفاهم کامل وجود داشته باشد چرا که بقیه فعالیت‌ها وابسته به توافقات مالی و بانکی است.

 

عبداللطیف اعلام کرد: گام بعدی توافقنامه، تاسیس بانک مشترک بین ایران و سوریه است که در سوریه تاسیس می‌شود.

 

وی بخش خصوصی در هر دو کشور را شریک اصلی همه پروژه‌های سرمایه گذاری دانست و افزود: ضروری است بخش خصوصی ایران در بازسازی سوریه فعال شده و این بخش در بازسازی زیرساخت‌های سوریه وارد عمل شود.

 

وزارت راه شرکت‌های ایرانی در سوریه را تضمین می‌کند

در همایش تجاری ایران و سوریه، محمد اسلامی وزیر راه و مسکن با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در راستای گسترش همکاری‌های تجاری دو کشور گفت: در یک سال گذشته کمیسیون مشترک ایران از سوریه فعالیت‌های بسیار مثبتی داشته و سفرای دو کشور با همراهی آقای دانایی‌فر توانستند گام‌های بزرگی را در این راستا بردارند. اکنون با پیروزی‌های جبهه مقاومت، شرایط برای حضور شرکت‌های ایرانی در سوریه بهتر از گذشته است.

 

وی ادامه داد: در جلسه امروز وزیر سوری مهمترین پروژه‌های مسکونی و از زیرساخت‌های این کشور را معرفی کرد. اولویت‌های سوریه ساخت 30 هزار واحد مسکونی و همچنین توسعه زیربناهای حیاتی این کشور است که در این جلسه به معرفی آنها پرداخته خواهد شد.

 

وی با اشاره به تشکیل دو شرکت مشترک گفت: پروژه‌هایی که این دو شرکت مشترک به شرکت‌های ایرانی واگذار می‌کنند توسط وزارت راه و شهرسازی تضمین خواهد شد. این وزارتخانه با تضمین شرکت‌های ایرانی قصد دارد تا مسیر حضور و فعالیت‌های این شرکتها را در سوریه هموار کند.

 

وی با اشاره به موضوعات حمل و نقل و نقل و انتقالات بانکی و گمرکی گفت: در این خصوص تمهیدات مناسبی اندیشیده شده و شرکت‌های سوری یک روال متفاوتی را تجربه خواهد کرد. ما به دنبال یک فعالیت برد- برد هستیم و گسترش تجارت بین دو کشور را در این سیاست دیدیم.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده