نگاه و راهبرد قوه قضائیه کاهش پرونده‌های تخلفی انتخابات است-راهبرد معاصر

نگاه و راهبرد قوه قضائیه کاهش پرونده‌های تخلفی انتخابات است

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه، با اشاره به اینکه نگاه و راهبرد قوه قضائیه کاهش پرونده های تخلفی است، گفت: امیدواریم با این نگاه و رویکرد شاهد شکل گیری و کاهش پرونده های تخلفات و جرائم باشیم.
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 17
کد خبر: ۳۱۱۵۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ علیرضا ساوری امروز(۲۶ آذر) در جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی، با اهداف، راهبردها و برنامه‌های انتخابات کشور، اظهار کرد: در چهار دوره گذشته شاهد شکل‌گیری و فعالیت‌های ستادی تحت عنوان ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی در کشور بوده‌ایم که تحت مدیریت حوزه قضائیه، دادستان کشور و رئیس ستاد مرکزی و معاون اجتماعی به عنوان دبیر ستاد بوده است.

 

وی افزود: این دوره از انتخابات، پنجمین دوره فعالیت ستادها بوده که تحت مدیریت، کنترل و نظارت قوه قضائیه است و فعالیت خود را در استان ها آغاز کرده‌اند.

 

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه، بیان کرد: در انتخابات گذشته و هم اکنون، نظام جمهوری اسلامی ایران دارای چهار هدف راهبردی و کلان بوده که شامل ایجاد فضای سالم، رقابتی و امن، افزایش حضور مشارکتی در پای صندوق رای، ارتقاء اعتماد عمومی و ارتقاء سرمایه اجتماعی به کارکرد جامعه سیاسی امنیتی و انتظامی و قضائیه در بحث انتخابات است که امیدواریم با تمرکز بر جرائم در کشور بتوانیم به این چهار هدف راهبردی دست پیدا کنیم.

 

ساوری ذکر کرد: مهم‌ترین راهبرد قوه قضائیه در چهار دوره گذشته انتخابات و این دوره از انتخابات، تمرکز بر راهبرد توجیه، ارشاد، اقناع و هشدار به کاندیداها، احزاب، افراد حقیقی و حقوقی و شخصیت‌ها با هدف پیشگیری از جرائم و تخلفات است.

 

وی عنوان کرد: این راهبرد در چهار دوره گذشته جواب داد و منجر به نتیجه کاهش و پیشگیری از بسیاری از جرائم بوده است.

 

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه، اذعان کرد: شش جرم به عنوان جرائم اولویتی در انتخابات کشور احصار کرده‌ایم و به ستادهای استانی و شهرستانی ابلاغ شده که با تمرکز بر این جرائم اقدامات و تدابیر را به دستگاه ذیربط اعلام کنند.

 

ساوری تصریح کرد: مهم‌ترین جرم اولویتی انتخاباتی سوء استفاده از امکانات دولتی و بیت المال علیه کاندیداها و جریانات حزبی است و سوء استفاده از مقام، موقعیت اعم از لشکری و کشوری بر علیه کاندیداها است.

 

وی سومین جرم اولویتی انتخاباتی را تخریب چهره کاندیداها توسط یکدیگر دانست و ذکر کرد: جلوگیری از سوء استفاده احتمالی از اقوام و دادن وعده های غیر قابل تحقق و خارج از چارچوب نمایندگی، مهم ترین جرائم احصا شده انتخابات است.

 

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه، افزود: همچنین مهم ترین جرائم انتخاباتی تخریب چهره نظام و سیاه نمایی و زیر سوال بردن دستاوردهای چهل سال نظام جمهوری اسلامی و تعرض به اجتماعات انتخابات مجاز و قانونی است که به عنوان ششمین عنوان اولویتی است که در ایجاد فضای سالم و امن کمک می‌کند.

 

ساوری بیان کرد: برای تحقق راهبرد به این شش جرم و چهار هدف کلان، بخش نامه ای توسط رئیس قوه قضائیه صادر شده که برای اجرایی کردن آن یک شیوه نامه اجرایی در ستاد مرکزی جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

 

وی عنوان کرد: این بخش نامه در قبل از انتخابات، زمان انتخابات و پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج شمارش آرا، دستورالعملی حاوی بیش از ۷۰ بند نظارت بر اقدامات پیشگیرانه برای استان ها تصویب و ابلاغ شده است.

 

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه، با اشاره به اینکه مهم ترین راهبرد قوه قضائیه متمرکز شدن به اقدامات پیشگیرانه است، گفت: از طریق ارشاد و سپس  مقابله با افرادی که هشدارها را جدی نگیرند، برخورد می شود.

 

ساوری با اشاره به اینکه نگاه و راهبرد قوه قضائیه کاهش پرونده های تخلفی است، بیان کرد: امیدواریم با این نگاه و رویکرد شاهد شکل گیری و کاهش پرونده های تخلفات و جرائم باشیم.

 

وی خاطرنشان کرد: تاکنون در سطح ملی و استان ها پرونده تخلف و جرائم انتخاباتی در قوه قضائیه مورد بررسی قرار نگرفته است.

 

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه، افزود: اصل بر این است که ما در فضای مجازی و عینی، تمرکز پیدا کنیم و تخلفات را در هر دو فضا مورد رصد و پیگیری قرار دهیم.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار