افزایش حملات عناصر باقیمانده گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق-راهبرد معاصر
آیا کرونا مولد تروریسم منطقه ای خواهد شد؟

افزایش حملات عناصر باقیمانده گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق

 با شیوع کرونا و ثبت مواردی از ابتلا به این ویروس در سوریه، باعث شده عناصر گروه تروریستی داعش طی روزهای اخیر به مواضع نیروهای ارتش سوریه و میدان‌ها نفت و گاز در صحرای سوریه حمله کرده‌اند که با مقاومت نیروهای سوری، این حملات دفع شده است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 15
کد خبر: ۴۰۵۳۲

افزایش حملات عناصر باقیمانده گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق

 

به گزارش راهبرد معاصر؛  با شیوع کرونا و ثبت مواردی از ابتلا به این ویروس در سوریه، باعث شده عناصر گروه تروریستی داعش طی روزهای اخیر به مواضع نیروهای ارتش سوریه و میدان‌ها نفت و گاز در صحرای سوریه حمله کرده‌اند که با مقاومت نیروهای سوری، این حملات دفع شده است.

 

در همین باره رسانه العربی جدید نوشت : «افراد ناشناسی دیروز عصر به گروهی از نیروهای ارتش سوریه در منطقه «الخشابیه» واقع در شرق ناحیه إثریا ریف شمال شرقی استان حماه حمله کرده‌اند. بر اساس ادعای این منابع، در این حمله یک نظامی سوریه کشته شده و سه تن دیگر زخمی شده‌اند. حمله عناصر ناشناس با انفجار یک بمب گذاشته شده در خودروی گشتی آغاز شد و سپس تیراندازی به همراه داشت. این منابع می‌گویند به احتمال زیاد مهاجمان، از عناصر باقی‌مانده داعش بوده‌اند».

 

این حمله بعد از گذشت چند ساعت از حمله عناصر داعش به مواضع نیروهای ارتش سوریه در شهرک «کباکب» واقع در ریف استان «دیرالزور» (شرق سوریه) صورت گرفته است. در این حمله بنا به عناصر تروریستی برای مدتی کوتاه توانسته بودند بر این مناطق سیطره پیدا کنند. عناصر داعش حمله به کباکب را با خودروهای بمب‌گذاری ورق‌کاری شده (معمولاً با ورق آهنی ضخیم) آغاز کردند که از سمت صحرای سوریه می‌آمدند. عناصر تروریستی در این حمله بعد از درگیری با نیروهای سوریه، بخش‌هایی از شهرک کباکب را به اشغال خود درآوردند و ارتش سوریه برای بیرون راندن آن‌ها، نیروهایی از شهرهای دیروز الزور و المیادین (نزدیک مرز عراق) فراخواند.

 

علی الحسینی، مسئول روابط محور شمالی در سازمان الحشد الشعبی در مصاجبه با المعلومه گفت: «حملات داعش در استان کرکوک با چراغ سبز آمریکا صورت گرفت.حملات تروریستی داعش در جنوب کرکوک و اطراف داقوق در هفته جاری در دو سال گذشته بی‌سابقه بود و این حملات چند روز پس از خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه کی وان رخ داد. حقیقت روشن است و آن اینکه حملات داعش در مناطق مختلف کرکوک با چراغ سبز آمریکا صورت گرفت چرا که اختیار تحرکات داعش با آمریکاست و این حقیقی است که هر دو طرف به آن اذعان دارند. این مسئول الحشد الشعبی همچنین گفت که آمریکا از طریق این حوادث می‌خواهد ثبات و امنیت داخلی را بر هم بزند. بقایای داعش اخیراً در برخی مناطق مشاهده شده‌اند و آن‌ها سال‌هاست تحت حمایت آمریکا هستند. نیروهای الحشدالشعبی هر گونه تلاش داعش برای ضربه زدن به امنیت کشور را ناکام خواهند گذاشت و در پایان دادن به بقایای داعش نقش بزرگی ایفا خواهند کرد.

 

به‌طور یقین نباید فراموش کرد و غافل ماند که رشد گروه‌های تروریستی به تفکر است. با این‌که داعش شکست خورد و شاکله اصلی خود را از دست دادند، اما از آنجایی که هنوز این گروه افراطی تفکر و مبانی فکری آن‌ها در منطقه وجود دارد، قطعاً این احتمال و سناریو وجود داست که احتمال رشد گروه تروریستی داعش و یا با اسم دیگری در منطقه دور از دسترس نبود. زیرا در حال حاضر منطقه غرب آسیا درگیر بحران‌های متعددی هستند و همین بحران‌ها باعث شده بازیگران خارجی دخالت متعددی به جهت دستیابی به منافع خود داشته باشند. از این‌رو این دخالت‌ها و شکاف‌ها باعث شده که گروه‌های تروریستی بتوانند خود را احیا کنند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده