حداقل دستمزد کارگران بازنشسته ۹۹ چقدر است؟-راهبرد معاصر

حداقل دستمزد کارگران بازنشسته ۹۹ چقدر است؟

در طی چند روز گذشته پس از چانه زنی‌های ۷ ساعته برای میزان افزایش حقوق حداقل دستمزد کارگران از ۲۱ درصد به ۲۶ درصد افزایش یافت. در ادامه این خبر جزئیات حداقل دستمزد کارگران بازنشسته ۹۹ را با هم می‌خوانیم.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 09
کد خبر: ۴۵۱۹۰

به گزارش راهبرد معاصر، شورای عالی کار، بالاخره پس از چند ماه در جلسه 7 ساعته که برای میزان افزایش حقوق کارگران بازنشسته و تعیین دستمزد، کارگران برگزار شد موفق شدند دولت و کارفرماها را راضی کنند که ۵ درصد دیگر به روی رقم دستمزد برود؛ این‌گونه حداقل‌بگیران در سال ۹۹ افزایش ۲۶ درصدی در پایه حقوق را خواهند داشت.

 

به این ترتیب حداقل دستمزد یک کارگر مجرد (بدون احتساب سابقه) به رقم ۲۶.۱۰۴.۲۷۰ ریال می‌رسد که نسبت به سال ۹۸ رشد ۴۴.۵ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که حداقل دستمزد یک کارگرد مجرد در سال ۹۸ مبلغ ۱۸.۰۶۸.۸۱۰ ریال بود.

 

حداقل دستمزد کارگران بازنشسته ۹۹ چقدر است؟

 

حداقل دستمزد کارگران بازنشسته ۹۹

 

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران درباره جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۹۹، توضیحاتی داد.

 


 علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران درباره آخرین جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۹۹، اظهار کرد: نمایندگان کارگری در شورای عالی کار برای اجرایی شدن ماده ۴۱ قانون کار بسیار تلاش کردند و با توجه به تورمی که بانک مرکزی اعلام کرده بود (تورم ۴۱.۲ درصد)، تعیین دستمزد حداقل‌بگیران بر اساس این میزان تورم عملیاتی شد.

 

حداقل دستمزد کارگران بازنشسته ۹۹ چقدر است؟

 

حداقل دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی

وی با بیان اینکه دستمزد کارگران ۲۶ درصد افزایش یافت و بر همین میزان حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز افزایش می‌یابد، افزود: در حال مذاکره هستیم تا سایر مزایا را برای بازنشستگان نیز افزایش دهیم.

 

دهقان‌کیا بیان کرد: طبق ماده ۱۱۱ قانون سازمان تامین اجتماعی هر دستمزدی که برای حداقل حقوق کارگران تعیین می‌شود، باید برای حداقل بگیران بازنشسته تامین اجتماعی نیز اعمال شود.

 

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران خاطرنشان کرد: بازنشستگان ۳۰ سال کار کردند و حقوق آن‌ها نباید از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کمتر باشد، چراکه بازنشستگان به کمتر از این مبلغ راضی نمی‌شوند.

حداقل دستمزد کارگران بازنشسته ۹۹ چقدر است؟



حقوق کارگران بازنشسته زیر ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان نمی‌شود

علی ربیعی روز گذشته و در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی وجود دارد، اظهارداشت: پیش بینی می‌کنم حداقل حقوق بازنشستگان ۲ میلیون ۸۵۰ هزار تومان خواهد شد. امسال هم طبق سنت سال‍‌های قبل عمل می‌شود. تا اول هفته آینده درباره این موضوع تصمیم گیری خواهد شد.

 

ربیعی اضافه کرد: قطعا بنا داریم بحث همسان سازی حقوق را دنبال کنیم و شرکت‌هایی که باید تامین مالی شوند در اختیار تامین اجتماعی قرار گرفته است و همسان سازی هم به حداقل دستمزد اضافه می‌شود. بن خواروبار و حق مسکن بازنشستگان با اینکه یک بار افزایش یافته، افزایش خواهد یافت.


مزد کارگران حدود ۸ درصد افزایش یافت

وی در پاسخ به این سوال که چرا قرار است حق مسکن کارگران از ۱۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزارتومان افزایش یابد و حق سنوات آن‌ها به ۱۰۰ هزار تومان کاهش یابد، گفت: آنچه در این باره صورت گرفته به درخواست و به توافق کارگران بوده است. این افزایش حق مسکن، به کارگران جدید و کم سابقه کمک می‌کند یعنی در حقیقت پایه سنوات جابجا شده است و به نفع جامعه کارگری در زمان بازنشستگی آنهاست. حدود ۸ درصد مزد کارگران افزایش یافت. حداقل دستمزد به یک میلیون و ۹۱۱ هزارتومان رسید و این افزایش با مجموعه دریافتی کارگران با دو فرزند ۴/۴، ۴ درصد افزایش یافت.

 

حداقل دستمزد کارگران بازنشسته ۹۹ چقدر است؟

 

توضیح دفتر سخنگوی دولت درباره اعلام حداقل حقوق بازنشستگان

دفتر سخنگوی دولت درباره اعلام حداقل حقوق بازنشستگان در نشست خبری دوشنبه خود با اهالی رسانه توضیحاتی را ارائه کرد.

 

دفتر سخنگوی دولت در این زمینه اعلام کرد: رقم اعلام شده بر اساس محاسبه چند پارامتر و به صورت پیش‌بینی مطرح شده است.

 

سخنگوی دولت بر اساس سه عامل حداقل دستمزد، متناسب‌سازی حقوق که در آینده میزان آن مشخص می‌شود و نیز تغییراتی که قرار است در بخش حق مسکن و بن خواروبار ایجاد شود محاسبه‌ای انجام داده و رقمی را به‌ صورت پیش‌بینی اعلام کرده اند. لذا رقم نهایی پس از بررسی و محاسبه دقیق همه پارامترها به‌ویژه اعمال حق مسکن و متناسب‌سازی حقوق‌ها توسط سازمان تامین اجتماعی در آینده اعلام خواهد شد.

 

حداقل دستمزد کارگران بازنشسته ۹۹ چقدر است؟

 

توضیح وزیر درباره افزایش رقم دستمزد کارگران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان دویست و نود و دومین جلسه شورای عالی کار در تشریح چگونگی افزایش دوباره رقم دستمزد، گفت: پیشنهاد افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران باید برای تصویب به هیات وزیران ارسال شود.

 

محمد شریعتمداری افزود: این تصمیم در شورای عالی کار با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، نماینده وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان ملی استاندارد و نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی اتخاذ شد.

 

به گفته وی، علاوه بر افزایش حق مسکن کارگران، در این جلسه برای اصلاح حق سنوات کارگران تصمیم بر آن شد تا مبلغ ۷۸ هزار تومان نیز به حداقل مزد کارگران اضافه شود.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: امیدواریم نتایج این دو تصمیم در شورای عالی کار، در سال جهش تولید به ایجاد شرایط مطلوب کار و تولید در کشور کمک کند.

 

افزایش دوباره دستمزد از تیرماه

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار نیز درباره نحوه افزایش دستمزد کارگران گفت: براساس مصوبات اخیر پایه حقوق از یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان به یک میلیون ۹۱۱ هزار تومان افزایش می‌یابد. حق اولاد از ۱۸۳ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۹۱ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. حقوق یک کارگر مجرد بدون سابقه دو میلیون و ۶۱۱ هزار تومان خواهد بود. حقوق یک کارگر با یک فرزند بالاتر از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود. البته محاسبات دقیق آن را اعلام خواهیم کرد. تاریخ اجرای مصوبه حق مسکن حداکثر از ابتدای تیر ماه خواهد بود. عدد پایه سنواتی ۷۵ هزار تومان به پایه حقوق اضافه شده است.

 

به گفته وی، بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر پایه سنواتی پایین آمد، از سایر سطوح کم شده که به هیچ عنوان این‌گونه نیست. عدد ثابت سایر سطوح مزدی هم افزایش پیدا کرده است. کمک هزینه مسکن از ۱۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

 

در این میان، فرامرز توفیقی، رییس کمیته مزد کانون‌عالی شوراهای اسلامی کار در مورد این‌که آیا مصوبه شورای‌عالی کار عطف به دو ماه گذشته هم می‌شود یا خیر، گفت: مصوبه شورای‌عالی کار در مورد افزایش ۲۶درصدی حداقل حقوق و ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن از اول تیر ماه ۹۹ اجرا می‌شود و عطف به ما سبق نمی‌شود، در واقع سه ماه اول سال طبق روال قبلی انجام می‌شود.

 

وی با بیان این‌که نرخ پایه سنوات در اکثر کارگاه‌ها به‌خاطر سابقه شناور کارگران, قابلیت اجرایی ندارد، عنوان کرد گفت: به همین دلیل تلاش شد پایه سنوات منطقی‌تر شود. از سوی دیگر، افزایش حداقل دستمزد به ۲۶درصد رسید. هر سال در کشور ۲ نرخ تورم اعلام می‌شود؛ تورمی که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، تورم اقلام مصرفی است، اما تورم کل جامعه حدود ۳۴.۸ درصد بود که با این حساب حداقل دستمزد کمتر از این میزان است و باز هم نتوانستیم ماده ۴۱ را عملیاتی کنیم. این اعداد به هیچ عنوان تامین‌کننده سبد معیشت نیست اما همین که مجددا بازنگری شد با کمک ایستادگی کارگران و نمایندگانشان بود.

 

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار گفت: مبلغ بن حدود ۲۱۰ هزار تومان افزوده شد و با حق مسکنی که ۲۰۰ هزار تومان افزوده شد، می‌توان گفت حدود ۴۲.۵ درصد به دستمزد افزوده شد.

 

حداقل دستمزد کارگران بازنشسته ۹۹ چقدر است؟

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده