عربستان سعودی؛ بازنده بزرگ بحران یمن-راهبرد معاصر

عربستان سعودی؛ بازنده بزرگ بحران یمن

تهران تاکنون عربستان سعودی رقیب منطقه ای خود را در یک باتلاق پرهزینه گرفتار کرده است و راهی برای خروج ریاض باقی نگذاشته است. این در حالی است که هزینه های جنگ یمن برای ایران بسیار پایین است ولی سعودی ها نه تنها با مشکلات بزرگی روبرو هستند بلکه اعتبار ولیعهد محمد بن سلمان تضعیف شده است.
بروس ریدل؛ مدیر «پروژه اطلاعات» اندیشکده بروکینگز
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ - 13 July 2020

عربستان سعودی؛ بازنده بزرگ بحران یمن

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ جنگ پنج ساله در یمن در حال شدت گرفتن است. اپیدمی کروناویروس فقیرترین کشور در خاورمیانه را به مرحله نابودی کشانده است. جنگ یمن باتلاق بزرگی برای اقتصاد ریاض می باشد و پیروز بزرگ این باتلاق ایران می باشد. هفته گذشته عربستان سعودی به صنعا و مناطق دیگر شمال یمن تحت کنترل انصارالله حملات هوایی ترتیب داده است.

 

عربستان سعودی حداقل ۴۰ حمله هوایی به پایتخت انجام داده است. هدف دیگر عربستان سعودی در حمله به صعده تلاش برای کشتن مقامات ارشد حوثی می باشد. این حملات هوایی در حالی صورت می گیرد که انصارالله به ریاض و سایر شهرهای عربستان سعودی حملات موشکی و پهبادی ترتیب داده است. حوثی ها بر این ادعا هستند که آن ها به وزارت دفاع عربستان سعودی حملاتی انجام داده اند. تشدید درگیری ها بین طرفین نشانگر شکست ماه ها تلاش برای برقراری آتش بس بین طرفین می باشد.

 

عربستان سعودی به خوبی آگاه است که به دلیل کاهش تقاضای جهانی نفت و درآمد محدود هزینه های گزافی را در جنگ می پردازد. نفت عربستان سعودی اکنون زیر ۴۰ دلار در هر بشکه فروخته می شود یعنی کمتر از آنچه که عربستان سعودی برای تامین بودجه به آن نیاز دارد. جزئیات تلاش های چندگانه برای برقراری آتش بس ناشناخته است؛ اما مطمئنا انصارالله احساس اجبار زیادی برای بازگشت به میز مذاکره ندارد زیرا که در تحولات میدانی پیروز بازی است.

 

به دلیل اپیدمی کروناویروس، عربستان سعودی زیارت سالانه حج را برای بیشتر خارجی ها فعلا متوقف کرده است. اپیدمی کروناویروس مشکلات اقتصادی گسترده را در پادشاهی سعودی و سایر همسایگان بحرین، قطر و عمان ایجاد کرده است. میزان مبتلایان به کروناویروس در عربستان سعودی به بالاتر از ۲۰۰ هزار رسیده است و حتی برخی از اعضای خاندان سلطنتی به این ویروس مبتلا شده اند. ولیعهد محمد بن سلمان معمار جنگ یمن خواهان برنامه ریزی برای تنوع بخشیدن اقتصاد و ساخت شهر جدید در شمال غربی کشور می باشد. این برنامه اقتصادی به دلیل ضعف اقتصاد متوقف شده اند.

 

در جنوب یمن، جدایی طلبان کنترل شهر بندری عدن و جزیره استراتژیک سقطری را به دست گرفته اند و دولت مستقر منصور هادی تحت حمایت ریاض با شکست های متعددی همراه بوده است. سایر بخش های جنوب در دست شبه نظامیان محلی می باشد. وحدت یمن به صورت فزاینده ای غیر ممکن شده است.

 

جنگ یمن تاکنون باعث کشته شدن ۱۰۰ هزار غیرنظامی شده است. ۸۰ درصد غیرنظامیان یمن به کمک های بشردوستانه نیازمند هستند. اکنون کروناویروس زمینه سوتغذیه گسترده مردم یمن را فراهم کرده است. بر اساس گزارش یونیسف  بحران یمن با بدترین فاجعه روبرو شده است.

 

از زمان قبل از شروع جنگ، ایران به حمایت و پشتیبانی تسلیحاتی در قالب موشک و پهباد اقدام کرده است. ایرانیان با به کار گرفتن تسلیحات موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین خود در جنگ یمن تجربه ارزشمندی را به دست آوردند. این تجربه بدون شک به متحدین ایران مانند حزب الله کمک خواهد کرد تا توانایی های خود را بهبود ببخشد. تهران تاکنون عربستان سعودی رقیب منطقه ای خود را در یک باتلاق پرهزینه گرفتار کرده است و راهی برای خروج ریاض باقی نگذاشته است. این در حالی است که هزینه های جنگ یمن برای ایران بسیار پایین است ولی سعودی ها نه تنها با مشکلات بزرگی روبرو هستند بلکه اعتبار ولیعهد محمد بن سلمان تضعیف شده است. در نهایت اگر چه ایران با مشکلاتی از جمله ویروس کرونا و انفجارهای مرموز و ... سروکار دارد اما پیروز بزرگ بحران یمن بدون شک ایران می باشد.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار