جنگ نرم فرانسه علیه طرف های پیروز در غرب آسیا-راهبرد معاصر
سریال دفتر افسانه ها به دنبال چیست؟

جنگ نرم فرانسه علیه طرف های پیروز در غرب آسیا

فرانسه امروز که مستعمرات خود را از دست داده به دنبال احیا امپراطوری گذشته است از طرفی نفوذ همه جانبه مقاومت در غرب آسیا سبب شده برای ترمیم چهره شکست خورده اش که جایگاهی در معادلات منطقه ندارد با تولید فیلم و سریال قدرت پوشالی خود را به مخاطبین جهانی القا نماید.
احسان رشیدی؛ منتقد فیلم
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 09
کد خبر: ۵۳۹۳۲

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ فرانسه در رویای برگشت به دایره اصلی ابرقدرت ها و کسب جایگاه گذشته خود است، سریال دفتر افسانه ها در راستای همین هدف طراحی و ساخته شده تا قدرت اطلاعاتی فرانسه را فراتر از واقعیت و به عنوان یک ابرقدرت تعیین کننده به نمایش بگذارد، در سال های اخیر فرانسه جنگ نرم را نیز با جدیت در دستور کار قرار داده، سریال دفتر افسانه ها از سال 2015 محصول همین نگرش هنوز در حال پخش است بعد از پنج سال هنوز در حال پخش است و 50 قسمت از این سریال 5 فصلی پخش شده که به موضوعات امنیتی مناطق مختلف مانند غرب آسیا و روسیه می پردازد.

 

معرفی سریال

سریال دفتر افسانه ها با بازی متیو کاسویچ، فلورنس لوریت کیل، ژان پیر داروسین و با برخی چهره های ایرانی درفصل دوم مانند ناصر معمار ضیا، پیمان جابری، سام نخعی، مهدی حق زارع، مع ال بار در نقش شاهپور زمانی ایفای نقش می کنند.

 

مع ال بار در سریال تهران نیز قسمت هایی را بازی می کند و ایفای نقش ضد ایرانی را به افراد محدود و تعیین شده ای می سپارند، وی بعد از این سریال توانست به سریال اسرائیلی تهران نیز راه یابد. مجید زمانی با بازی ناصر معمار ضیا در نقش یکی از مذاکره کنندگان ارشد ایرانی است و پسر او نیز که جوان بی بند و باری است در چند ماه اخیر جزو تیم مذاکره کننده شده است.

 

برخی سکانس ها در ایران فیلمبرداری شده ولی مشخص است که سریال در فصل دوم در خارج از ایران ساخته شده و برخی نماهای دور از برج میلاد در ایران فیلمبرداری شده است.

 

حمله به قوه قضاییه

در سریال دفتر افسانه ها به قوه قضاییه حمله و برخورد با تبعیض نسبت به آقازاده ها را نشان می دهد و شاهپور زمانی در یک دادگاه نمایشی برای حمایت از یک آهنگ رپ در دادگاه است، کارگردان در این سکانس یک کشور خیالی را به نمایش درآورده چون آهنگ هایی بدتر از این آهنگ با مجوز در حال پخش است و کسی برای پخش و خواندن یک آهنگ محاکمه نمی شود و سطح درک عوامل سریال از ایران و قوه قضاییه خیلی پایین است.

 

شدت گرفتن برخورد قوه قضاییه با آقازاده ها در پرونده های مختلف از جمله فساد مالی که هیچ اغماضی نشان نمی دهد کاملا در جهت خلاف القائات سریال شکل گرفته و اهداف پنهان عوامل سازنده سریال را آشکار ساخته است. فصل اول پیرامون سوریه و عملیات های تروریستی فرانسه و این دفتر میگذرد که به صورت یک سکانس مشترک سوریه و ایران نشان داده می شود، این بخش از کار ضعف های زیادی دارد از جمله اصطلاحاتی که مردم در تعاملات اجتماعی بکار می برند. فرانسه هنوز سوریه را بخشی از مستعمرات خود می پندارد که از دست رفته و لژ فراماسونری هم نفوذ خود را در این مناطق برباد رفته می بیند و نفوذ مقاومت به صورت چشم گیری بالا رفته است، اکنون فرانسه در حال دست و پا زدن برای رسیدن به جایگاه سابق خود است.

 

فصل دوم سریال دفتر افسانه ها راجع به ایران و عملیات های جاسوسی در زمینه هسته ای در دوره برجام را به نمایش می گذارد و یک آقازاده به نام بابک زمانی با استفاده از ابزار فریب جنسی و به اصطلاح پرستو فریب خورده و در دام مامور اطلاعاتی فرانسه می افتدرا و با آن همکاری می کند. ماریانا لوییزائو در ایران مامور زلزله شناسی ژئوفیزیک است که در دفتر جاسوسی DGSE   فرانسه فعالیت می کند، دفتری مانند سازمان سیا که در کشورهای مختلف سعی در اجرای عملیات خرابکارانه دارد، ماریانا آموزش های اولیه را در فصل اول می بیند و در فصل دوم وارد ایران می شود و به بهانه زلزله شناسی، به پسر مجید زمانی نزدیک  و نقش یک پرستو را ایفا می کند تا با کمک شاهپور زمانی که از آقازاده های مذاکره کننده است به هدف اصلی خود که خرابکاری هسته ای است برسد.

 

فرانسه که در برجام نقش پلیس بد را در مذاکرات ایفا می کرد و مدام در حال سنگ انداز در مذاکرات هسته ای بود در بخش جنگ نرم هم وظایفی که آمریکا بر اساس تقسیم کار به آنان محول کرده را عملیاتی می کند و  ساخت یک سریال درباره جاسوسی و خرابکاری در صنعت انرژی هسته ای در واقع ادامه نقش مخرب فرانسه در مذاکرات و عریان شدن سیاست های تروریستی آنها را نشان می دهد. 

 

نقد سریال دفتر افسانه ها

سریال دفتر افسانه ها از ریتم کند و خسته کننده ای برخورداراست  و داستان های تو در تو وجود دارد، که به مرور این گره باز می شود و بیننده که  به انتظار سریال اکشن نشسته متوجه می شود سریال را اشتباه انتخاب کرده است اما برخی گره های داستانی باعث شده که جذابیت کار حفظ شود و بخاطر همین،  برخی جوایز را کسب کرده و در فرانسه در این پنج ساله نامزدی جشنواره های مختلف و جوایز زیادی را برای سریال به ارمغان آورده است.

 

دست زدن ماموران انتظامی ایران به زن نامحرم یک دروغ آشکار است که در سریال دفتر افسانه ها چند بار تکرار می شود، از آنجا که مردم از نحوه اجرای ماموریت نیروی انتظامی خصوصا دستگیری بانوان مجرم توسط خانم های مامور این نیرو اطلاع دارند ضریب نفوذ این سریال در داخل کشور ما را کاهش داده و حتی اگر سازندگان سریال یک حقیقت را هم در طول سریال مطرح کنند با شک و تردید مخاطبین مواجه خواهد شد،کارگردان با دروغ پردازی و کتمان حقیقت سعی دارد بیننده جهانی را که از ایران اطلاعاتی ندارد گمراه سازد و در نهایت ایرانی را نشان می دهدکه در اهداف تروریستی آنها را محقق سازد نه ایرانی که قربانی تروریسم است و در مقابل قدرت های بزرگ ایستاده و زیر بار زور نمی رود.

 

نقطه قوت سریال، قدرتمند نشان دادن اطلاعات و امنیت ایران است که معمولا تلاش می کنند آن را ضعیف نشان دهند، در این سریال آشکارا به قدرت اطلاعاتی ایران اعتراف می کنند، جاسوس فرانسوی ماریانا توسط اطلاعات ایران دستگیر می شود و راه  نفوذ آنها بسته می شود.

 

نفوذ در حلقه مذاکره کنندگان

در سریال دفتر افسانه ها،  بابک زمانی به تازگی به مذاکره کنندگان هسته ای افزوده شده است  ،  پسر بابک زمانی از مذاکره کنندگان ارشد است، او  از آقازاده هایی است که  در حلقه مذاکره کنندگان نفوذ می کند و برای خدمات رسانی به فرانسه و آمریکا اطلاعاتی را به آنان می رساند که در آخر نیز دستگیر می شود شاهپور زمانی که شباهت زیادی به آقازاده های امروزی دارد و اهل پارتی و مهمانی های آنچنانی است،  از طریق یک پرستو به او نفوذ می کنند برخی سکانس ها و شواهد در فیلم آورده شده با واقعیت همراهی دارد، در آغاز سریال دفتر افسانه ها گفته می شود شخصیت های فیلم ساختگی است ولی برخی سکانس ها نزدیک به واقعیت هستند، مانند جاسوسی برخی افراد مذاکره کننده که دستگیر شده اند وآقازاده بودند که با ایجاد اندکی تغییرات اما نزدیک به واقعیت ساخته و پرداخته شده است.

 

توهین و تهمت به نیروی به نظامی رسمی ایران

 سکانس های مربوط به سپاه پاسداران در این سریال با سیاه نمایی و دروغ پردازی  سعی دارد این نیرو را تروریست جلوه دهد، در واقع یکی از ارکان سریال سیاه نمایی و توهین است و کارگردان توان خود را در بد نشان دادن سپاهیان در این سریال به کار گرفته است.

 

در صحنه ای مامور سپاهی با گریم مغرضانه بدون سبیل و با ریش بلند مانند افراد طالبان به نمایش گذاشته شده است، تا به بیننده حس تروریستی را القا کند وفرانسه  که جنایات دوران استعمارش در دهه های اخیر فراموش نشده در راستای اهداف آمریکا در تروریست خواندن سپاه با این سریال در عرصه جنگ نرم وارد میدان شده است.

 

سابقه تاریخی فرانسه و ضربه زدن به ایران

فرانسه از ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی به توطئه و کارشکنی پرداخت و بعد از فرار رجوی و بنی صدر اولین کشوری بود که علنا از منافقین حمایت کرد و تا سال 1365 مرکزیت سازمان تروریستی منافقین در فرانسه بود.

 

 فرانسه عدم پای بندی به تعهدات با کشور های دیگر شهرت دارد،  از دوران قاجار تا برجام به تعهدات خود پایبند نبوده و نشان داده اند نمی توان به آنها اعتماد کرد، ناپلئون بناپارت در دوران فتحعلی شاه با ایران قرارداد نظامی امضا کرد که فرانسوی ها به قرارداد خود عمل نکردند و فتحعلی شاه در برابر جنگ با روس ها تنها ماند، در برجام نیز همین اتفاق افتاد و فرانسه به قراردادهای نفتی عمل نکرد، در مقابل ایران به تمام تعهدات هسته ای خود عمل کرد و سرمایه گذاری مورد توافق از طرف اروپا و فرانسه وارد کشور نشد، شرکت توتال با تاریخچه بدعهدی گذشته بار دیگر با ایران قرارداد امضا کرد و با کنار رفتن آمریکا، توتال هم از قرارداد نفتی خداحافظی کرد، فرانسه کشوری غیرقابل اعتماد و فریب کار است .

 

نکته ای که در سریال وجود دارد جاسوسان فرانسوی  به دنبال خرابکاری در صنعت هسته ای ایران هستند، در شرایطی که فرانسه دارای سلاح هسته ای است مانع استفاده ایران از انرژی  صلح آمیز هسته ای می شود که تحت نظارت های بی سابقه آژانس قرار دارد.

 

جمع بندی

فرانسه امروز که مستعمرات خود را از دست داده به دنبال احیا امپراطوری گذشته است از طرفی نفوذ همه جانبه مقاومت در غرب آسیا سبب شده برای ترمیم چهره شکست خورده اش که جایگاهی در معادلات منطقه ندارد با تولید فیلم و سریال قدرت پوشالی خود را به مخاطبین جهانی القا نماید.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده