تاراج «تاج» و «فاجعه مرد بلژیکی»-راهبرد معاصر
آقایان! متهم ردیف اول شما هستید، نه «ویلموتس»

تاراج «تاج» و «فاجعه مرد بلژیکی»

محکومیت فدراسیون فوتبال ایران از سوی فیفا در پی شکایت مارک ویلموتس و رای به پرداخت غرامت شش میلیون و ۱۳۷ هزار و ۵۰۰ یورو با احتساب پنج درصد جریمه به علاوه پنج هزار فرانک هزینه دادرسی، فوتبال ایران را با جریمه سنگین شش میلیون و ۴۴۹ هزار یورویی روبرو کرده است، یعنی چیزی بیش از 165 میلیارد تومان. مهلت پرداخت این پول فقط یک ماه است که البته باتوجه به اعتراض قطعی ایران به دادگاه عالی ورزش (CAS)، این زمان به تعویق خواهد افتاد؛ البته درصورتی‌که اقدامی ازسوی ایران صورت نگیرد و پولی در این زمان به ویلموتس پرداخت نشود، پرونده به کمیته انضباطی فرستاده می‌شود.
کامران خطیبی؛ کارشناس مسائل ورزشی
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 19
کد خبر: ۵۵۴۵۴

تاراج «تاج» و «فاجعه مرد بلژیکی »

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ محکومیت فدراسیون فوتبال ایران از سوی فیفا در پی شکایت مارک ویلموتس و رای به پرداخت غرامت شش میلیون و ۱۳۷ هزار و ۵۰۰ یورو با احتساب پنج درصد جریمه به علاوه پنج هزار فرانک هزینه دادرسی، فوتبال ایران را با جریمه سنگین شش میلیون و ۴۴۹ هزار یورویی روبرو کرده است، یعنی چیزی بیش از 165 میلیارد تومان.

 

مهلت پرداخت این پول فقط یک ماه است که البته باتوجه به اعتراض قطعی ایران به دادگاه عالی ورزش (CAS)، این زمان به تعویق خواهد افتاد؛ البته درصورتی‌که اقدامی ازسوی ایران صورت نگیرد و پولی در این زمان به ویلموتس پرداخت نشود، پرونده به کمیته انضباطی فرستاده می‌شود. همچنین میزان بهره بانکی این جریمه از زمان ژانویه ۲۰۲۰ (۸ ماه پیش) محاسبه خواهد شد. در بند ۳ قرارداد تأکید شده که سایر ادعا‌های ویلموتس موردپذیرش قرار نگرفته است و لوایحی که ایران در دفاع از خود به فیفا فرستاده بود نیز موردپذیرش کمیته تعیین وضعیت قرار نگرفته است. طرف محکوم پرونده (ایران)، باید به محض پرداخت پول، فیفا و همچنین برنده این شکایت را از این مسئله مطلع کند.

 

راهی که از ابتدایش، شکست مشهود بود

ویلموتس تنها در چهار بازی رسمی روی نیمکت تیم ملی نشست که اتفاقا دو بازی مهم و حیثیتی در راه جام جهانی قطر را به عراق و بحرین واگذار کرد. اگر چه مرور تصمیمات گذشته در وضعیت کنونی چیزی را تغییر نمی دهد اما می تواند در تصمیم گیری های جدید راه گشا باشد. این که چه کسانی در رسیدن به این وضعیت نقش ایفا کردند بسیار مهم و حیاتی است و اساسا باید به این سوال پاسخ داد که از چه زمانی قدم در راهی گذاشتیم که انتهای آن پوچی و شکست بود؟ حال که فدراسیون فوتبال در حکم ابتدایی پرونده ویلموتس شکست خورده و امید چندان زیادی برای موفقیت در حکم ثانویه هم نمی رود، می توان به این سوال پاسخ داد که چه کسانی در پرونده مارک ویلموتس مقصر هستند؟

 

آقای مربی شک نداشت برنده می شود

سرمربی سابق تیم ملی درباره این پرونده سکوت اختیار کرده و مصاحبه ای را با رسانه ها انجام نداده است. مارک ویلموتس البته با بعضی دوستان نزدیکش در تهران ارتباط دارد و پیش از صدور رای اولیه، از همه چیز با خبر بوده است. این طور که شنیده می شود ویلموتس گفته بود شک ندارد در این پرونده برنده است چون اسنادی که برای فیفا فرستاده، بسیار محکم و مستدل است. جالب اینجاست «لودویک دلشات» وکیل پرونده ایران و همینطور اکثر مسئولان فدراسیون هم گفته بودند شک نکنید ما برنده خواهیم شد نه ویلموتس!

 

نقطه قوت قرارداد ویلموتس از زبان وزارت ورزش!

«مازیار ناظمی» مدیر روابط عمومی سابق وزارت ورزش و جوانان چند ماه قبل در زمان بحث و جدل ها درباره قرارداد ویلموتس، در توییتی از بندی تاریخی خبر داده بود اما حالا با حکم فیفا، ایران به پرداخت 165 میلیارد تومان محکوم شده است. ناظمی چندی قبل در توییتی حمایتی از قرارداد ویلموتس نوشته بود: در قرارداد ویلموتس بزنید قرار داده ایم که در صورت فسخ از هر طرف تنها سه ماه جریمه پرداخت شود. بزرگترین نقطه قوتی که در قرارداد کی روش و حتی برانکو هم وجود نداشت و دست فدراسیون و آقای تاج الان کلی بالاست.

 

تاراج «تاج» و «فاجعه مرد بلژیکی»

 

درخت ویلموتس گران ترین درخت جهان!

ویلموتس در ابتدای حضور در ایران، در محوطه ساختمان «پک» اقدام به کاشت یک نهال کرد که حالا پس از افشای خسارت هنگفتی که باید به او پرداخته شود، دستمایه طنز و شوخی کاربران قرار گرفته است. یک کاربر در یکی از سایت های خرید و فروش، اقدام به فروش این درخت کرده است و جالب اینکه قیمتی معادل خسارت دریافتی ویلموتس برای فروش این درخت تعیین کرده است. با این تفاصیل باید گفت درخت ویلموتس، گران ترین درخت ایران و جهان است!

 

تاراج «تاج» و «فاجعه مرد بلژیکی»

 

برخی دیگر از کاربران شبکه های اجتماعی نسبت به قرارداد مرد بلژیکی اینگونه واکنش نشان دادند:

* جمع حقوق ۹۴ هزار کارگر باید بره برای غرامت به سرمربی فوتبالی که چند بازی روی نیمکت تیم ملی بوده.

* سلام به سازمان های نظارتی، سلام به رئیس فدراسیون، سلام بر نمایندگان مجلس

* مربی های خارجی هم هر وقت دستشون تنگ میشه میان یه قرارداد با فدراسیون فوتبال ایران میبندن یه پولی دستی از بیت المال مردم میگیرن میرن.

* اصلا تو خارج بیشتر با نام خیریه ی فوتبال ایران شناخته شده تا فدراسیون فوتبال ایران.

* ویلموتس به تنهایی واسه سی سال آینده ی بلژیک ارزآوری کرده.

* چجوری قرار داد بستن که جریمه قرارداد دو برابر خود قرارداده آخه.

* هزینه‌ باخت تیم ویلموتس به عراق از هزینه ی جنگ تحمیلی بیشتر شد.

* ۸ میلیون و دویست هزار یورو برای ۶ بازی، یعنی هر بازی ویلموتس بیش از ۳۵ میلیارد تومان خرج داشته، دقیقه ای 3500000 تومان!

 

13 درصد بودجه ورزش ایران در جیب مرد بلژیکی

بر اساس لایحه بودجه سال ۹۹ مجموع بودجه وزارت ورزش و جوانان در بخش جاری و عمرانی معادل یک هزار و ۴۵۱ میلیارد و ۶۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، مجموع بودجه جاری و عمرانی کمیته ملی المپیک معادل ۱۲۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و بودجه کمیته ملی پاراالمپیک در بخش جاری و عمرانی معادل ۳۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برآورد شد که جمعا رقم بودجه ای معادل یک هزار و ۶۱۵ میلیارد و ۵۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را برای مجموعه وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پاراالمپیک نشان می داد. البته مشخص هم نیست در طول سال چند درصد از این بودجه تخصیص یابد. بهایی که ورزش ایران برای انجام چهار بازی تیم ملی با ویلموتس باید بدهد از کل بودجه یکسال کمیته ملی المپیک و پارالمپیک که باید ورزش ایران را برای بازی های المپیک و پاراالمپیک توکیو آماده کنند، حدود ۵۰ میلیارد تومان هم بیشتر است که عمق فاجعه قرارداد با ویلموتس را نشان می دهد. این درحالی است که فدراسیون فوتبال ایران، پیش از این نیز با استقراض از شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) رقمی معادل ۲ میلیون یورو به عنوان دستمزد مارک ویلموتس پرداخت کرده بود که با احتساب غرامت ۶ میلیون و ۱۳۷ هزار یورویی و نیز هزینه پنج هزار یورویی مربوط به دادرسی در مجموع ۸ میلیون و ۱۴۲ هزار یورو به دلیل قرارداد با مارک ویلموتس بلژیکی از دست خواهد رفت. با توجه به اینکه فدراسیون فوتبال ایران باید استقراض ۲ میلیون یورویی خود از شستا را به صورت ارزی پرداخت کند و تاکنون این رقم کاملا پرداخت نشده است و مشخص نیست در زمان تسویه حساب با این شرکت سرمایه گذاری، قیمت یورو چه میزان خواهد بود، بنابراین اگر همه هزینه ای که روی دست فدراسیون فوتبال ایران تاکنون به جای مانده است به قیمت روز حساب کنیم، (با احتساب هر یورو ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان) حدود ۲۱۶ میلیارد تومان می شود که معادل ۱۳ درصد کل بودجه ورزش ایران در سال جاری است.

 

تاراج «تاج» و «فاجعه مرد بلژیکی»

 

احسان قاضی زاده هاشمی: اموال مقصران توقیف می شود

«احسان قاضی زاده هاشمی» نماینده مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه فوتبال برتر در خصوص محکومیت فدراسیون فوتبال در پرونده ویلموتس گفت: موضوع قرارداد ویلموتس تبدیل به پرونده ویژه در تاریخ ورزش کشور شده است. ما به عنوان نماینده مردم، وزیر ورزش و مسئولان فدراسیون را در مجلس شورای اسلامی بازخواست خواهیم کرد و قطعا باید یک اقدام پیشگیرانه قضایی در این خصوص صورت بگیرد. عاملان این قرارداد احتمالا ممنوع الخروج ‌شوند و اموال آنها توقیف می ‌شود. قاضی زاده هاشمی گفت: پرداخت غرامت پرونده ویلموتس در توان وزارت ورزش نیست و ردیف بودجه ‌ای برای آن در نظر گرفته نشده و وزارت ورزش نمی تواند خارج از ردیف بودجه اش پرداختی داشته باشد. کار شرکت پتروشیمی پرداخت مطالبات ویلموتس نیست. آقایان باید این مبلغ هنگفت را از جیب خود بدهند و تا اعلام رای نهایی دادگاه CAS تمامی اموال آنها توقیف شود. مگر اینکه توفیقی نصیب آنها شود و ما برنده دادگاه CAS شویم. وی اضافه کرد: با یک حساب بلوکه شده در فیفا چطور یک قرارداد 8 و نیم میلیون یورویی بسته شده که طرف مقابل ما از یک یوروی آن هم نمی ‌گذرد؟ وزیر ورزش چه نظارتی در انعقاد این قرارداد داشته است؟ صحبت های من برگرفته از خواسته‌ های مردم است و ما برای جلب اعتماد مردم باید به این پرونده رسیدگی کنیم.

 

تاراج «تاج» و «فاجعه مرد بلژیکی»

 

وزارت ورزش حق دخالت در انعقاد قرارداد مربیان فدراسیون ها را ندارد، اما همیشه از این وزارتخانه نظرخواهی شده است، حتی در برهه ای رئیس جمهور درباره بودن یا نبودن یک سرمربی نظر داده است. چنانچه وزارت ورزش نمی ‌خواست در این قرارداد دخالت کند چرا پیگیر وضعیت قرارداد و پرداخت بدهی ‌ها بوده است. قاضی زاده هاشمی گفت: مبلغ قرارداد ویلموتس مورد تایید وزارت ورزش بوده است. حمایت وزارت ورزش تا چه حدی بود؟ شرایط اقتصادی این روز‌های کشورمان خوب نیست و تامین ارز برای ویلموتس جزو اولویت های ما نبود. هر عدد و رقمی برای وزارت ورزش تکلیف ایجاد می‌کند؟ زمانی که رای دادگاه CAS اعلام شود حدود یک سال دیگر دولت و وزیر و مسئولان فدراسیون تغییر کرده اند، حداقل باید از الان اقدامات شان را انجام دهند. وزارت ورزش باید در بخش داخلی با فساد مبارزه کند. بیش از 10 بار به وزارت ورزش اعلام کرده ایم پرونده‌ های این چنینی را پیگیری کنید. وزارت ورزش در امور باشگاه های فوتبال هم دخالت می ‌کند. حتی چند وقت پیش مدیرعامل یکی از باشگاه‌ های بزرگ فوتبال به من مراجعه کرد و گفت به وزیر بگویید تا این حد در کارهای باشگاه ما دخالت نکند.

 

مصطفی هاشمی طبا: پول مربیان خارجی به جیب چه کسانی می رود ؟

«مصطفی هاشمی طبا»، رئیس سابق سازمان تربیت بدنی در خصوص قرارداد ویلموتس و مقصران این قرارداد ننگین گفت: قطعا رئیس وقت فدراسیون فوتبال مقصر است. مسئولیت این قرارداد با خود آقای تاج است. اگر هم کسی دستور داده باشد باز هم مسئولیت با آقای تاج است. کسانی که دستور دادند معاون جرم محسوب می شوند نه متهم اصلی. من فکر می‌کنم آقای تاج برای امضا کردن قرارداد ویلموتس یا انگیزه شخصی داشته است یا کسانی دستور دادند این قرارداد امضا شود. اما سوال من از این دوستان این است مربی که به ایران نیامده و از امکانات ورزشی ما اطلاع ندارد چطور خیلی راحت با او قرارداد می بندید؟ روسای فدراسیون خیلی سریع به بلژیک رفتند و در سفارت ایران مذاکره کردند و بعد هم خارج از سفارت قرارداد بستند. پول این مربیان خارجی به جیب چه کسی می رود و چه کسانی تبانی می کنند؟ این رویه سال هاست ادامه دارد و کسی هم پاسخی به این سوال ها نمی دهد از یک طرف بی جهت مربی مثل شفر را اخراج می کنند و ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار یورو خسارت به باشگاه وارد می کند از طرف دیگر قرارداد این چنینی امضا می کند.

 

تاراج «تاج» و «فاجعه مرد بلژیکی»

 

رئیس سابق سازمان تربیت بدنی در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به این سوال که اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال چه نقشی در انعقاد این قرارداد دارند گفت: آنها هم مسئول هستند و باید پاسخگو باشند. واقعا روش انعقاد قرارداد با ویلموتس بسیار عجیب است. اما به هر حال باید روش این انعقاد این قرارداد بررسی و همه زوایای آن مشخص شود. چه اتفاقی رخ داده و حالا پول زیادی از این مملکت باید خارج شود. هاشمی طبا در ادامه درباره این که قاضی زاده هاشمی عنوان کرده غرامت ویلموتس باید از دست اندرکاران امضای قرارداد گرفته شود، گفت: کسانی که می روند و چنین قراردادهای می بنند و با سرمایه مملکت بازی می کنند مسئول هستند نمی شود کنار بروند و مسئولیتی را نپذیرند. الان هم باید کمیته حقوقی فدراسیون پرونده را تا روز آخر در هر مجمع قضایی را می تواند پیگیری کنند تا حق و حقوق ایران را برگرداند.

 

علی کفاشیان: جوان هستند، کار می‌کنند و بدهی را می دهند!                         

«علی کفاشیان»، رئیس سابق فدراسیون فوتبال که بحث حضور دوباره اش در فدراسیون به عنوان نایب رییس اول غیرقانونی است ولی متاسفانه در این بی در و پیکری ورزش همچنان بر صندلی ریاست نشسته است با رادیو ایران گفت و گویی را انجام داد. علی کفاشیان در مورد اینکه تحلیلش از پرداخت 165 میلیارد تومان به ویلموتس توسط ایران چیست، ‌گفت: این مربی اگر خوب کار می کرد و می توانست ادامه دهد، الان مشکل نداشتیم. من کاری به مبلغ قرارداد ندارم. خیلی از مربیان در آمدن و رفتن از ایران مشکل ایجاد می کنند که ویلموتس یکی از آنها بود. بخشی از این مشکل پیش آمده هم دست فدراسیون نبود و به تحریم ها و پول های بلوکه شده ارتباط داشت. این‌ها را باید مدنظر قرار دهیم.

 

تاراج «تاج» و «فاجعه مرد بلژیکی»

 

وی در پاسخ به این سوال که معتقدید که در قرارداد ویلموتس تدبیری صورت نگرفته، عنوان کرد:‌ کسانی که این قرارداد را بستند، شاید خیلی مسلط نبودند. قراردادهایی که به فارسی می بندیم یک بحث است و قراردادهای خارجی هم بحث دیگر. در مورد خارجی ها باید وکلایی باشند که به کارشان تسلط داشته باشند که اینطور نبود. مسئولان حقوقی فدراسیون اگر این مسائل را دیده بودند، باید بیایند و پاسخ دهند. اتفاق بدی افتاده و به فوتبال ما صدمه می زند. باید دست به دست هم دهیم تا این مشکل حل شود. کفاشیان در مورد اینکه آیا به ظاهر برخی در این قرارداد به دنبال منافع شخصی بودند تا منافع ملی، گفت: من این موضوع را احساس نکردم. اگر هم بوده شاید خیلی کم است. وی در مورد اینکه آیا قبول دارید کسانی که این قرارداد را بسته اند باید دادگاهی شوند، گفت: ‌به هر حال، شما یک جنسی را می خرید، برخی اوقات هم خراب از آب در می آید. ابتدا باید این مسأله را حل کنیم و وکلای قوی تری بگیریم. فوتبال ما غنی است و پول خوبی در آن خرج می شود اما باید مدیریت هم صورت بگیرد. کفاشیان در مورد اینکه همه معتقدند این پول باید توسط کسانی که قرارداد بسته اند پرداخت شود، نه از جیب بیت المال، گفت: من موافق نیستم چون پولی ندارند که پرداخت کنند. فدراسیون درآمد دارد و 5، 6 میلیون یورو هم بلوکه شده. آنها جوان هستند و کار می کنند و این پول را در می آورند! کفاشیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فکر نمی کنید وزارت ورزش هم باید در قراردادها نظارت داشته باشد، گفت:‌ به وزارت ورزش ربطی ندارد. آنها زمان من هم می خواستند دخالت کنند، اما این اجازه را ندادم، حتی گفتند کی روش برکنار شود اما گفتیم نه. حتی قرار بود پول کی روش را هم بدهند اما ندادند و خودمان تأمین کردیم. در مجموع فوتبال خودش پول دارد و اگر حق پخش را بدهند مشکلی ندارد. وی در پایان در مورد اینکه متهمان اصلی این پرونده چه کسانی هستند گفت: ‌خود ویلموتس است که این پول را می خواهد از ما بگیرد. باید سفت جلوی او بایستیم.

 

**پی نوشت: فوتبال ایران توان عجیبی را در نادیده‌ گرفتن بحران سوءمدیریت و نادیده‌ گرفتن انباشت بدهی ها پیداکرده است و اگر خیال می کنیم این به اصطلاح مدیران فوتبال ذره ای بابت این‌ همه اتفاق ناگوار نگران هستند، احتمالاً به شناخت درستی نرسیده ایم. آدم های «اشتباهی آمده» در ورزش و فوتبال حاصل مدیریت شان را درو می کنند. آنها می دانند که این آخرین بحرانی نیست که می سازند، بلکه خود را برای ساختن مشکلات بعدی آماده می کنند و این و آن را متهم می کنند، در صورتی که خودشان متهم اصلی هستند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار