هزینه بستری بیماران کرونایی چقدر است؟-راهبرد معاصر

هزینه بستری بیماران کرونایی چقدر است؟

بسیاری از کسانی که به بیماری کرونا مبتلا می شوند به دلیل هزینه های این بیماری به پزشک مراجعه نمی کنند و این موجب اپیدمی کرونا می شود. به همین دلیل در این خبر به بررسی هزینه بستری بیماران کرونایی میپردازیم.
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۲ - ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 21
کد خبر: ۶۳۸۶۵

به گزارش راهبرد معاصر  پس از شیوع کرونا در ایران و اپیدمی  بیماری، یکی از مهم ترین دغدغه های مردم هزینه بستری بیماران کرونایی بود. هزینه درمان کرونا برای کسانی که تحت پوشش بیمه هستند بسیار ارزان است اما کسانی که بیمه سلامت ندارند باید هزینه زیادی برای درمان کرونا بپردازند.در این خبر به بررسی هزینه بستری بیماران کرونایی میپردازیم.

 

هزینه بستری بیماران کرونایی چقدر است؟

 

اعلام هزینه بستری بیماران کرونایی 

مهدی رضایی، معاون بیمه خدمات سلامت گفت: درحال حاضر به طور میانگین حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان متوسط هزینه بستری هر بیمار کرونایی درمراکز درمانی است که حدود ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان آن درتعهدات بیمه است و سازمان از بیمه شدگان خود دراین خصوص حمایت می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه هم اکنون تعرفه تست کرونا در بخش دولتی ۲۵۰ هزار تومان و در بخش غیر دولتی ۵۸۰ هزار تومان است، افزود: درسال گذشته نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات برای بیمه سلامت مصوب شد، این درحالی است که برآورد اعتبارات مورد نیاز از مبالغ مصوب مجلس بیشتر از عدد ذکر شده بود؛ لذا منابع بودجه‌ای کشور محدود بوده و به تناسب بودجه تخصیص پیدا می‌کند، یعنی ممکن است دربرخی سال‌ها انجام خدمات با زیان انباشت شده یا بدهی روبه رو شود.

 

هزینه بستری بیماران کرونایی چقدر است؟

 

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: بدهی سنواتی درسازمان بیمه سلامت حدود ۶ هزار میلیارد تومان است که عمدتا مربوط به سال‌های ۹۵ و ۹۶ و ۹۷ است، اما با تغییرات در مصرف منابع، صرفه جویی‌ها و همکاری‌ها در مجموعه ارایه دهندگان خدمت در بخش دولتی و خصوصی این بدهی در سال‌های بعد به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده و پیش بینی می‌شود، درسال جاری بیمه سلامت کسری بودجه به شرط تخصیص اعتبارات به موقع و کامل پیدا نکند.

 

رضایی با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت با همکاری وزارت رفاه و با هدف حمایت از مردم درشرایط خاص جامعه اقدامات مناسبی را دردریافت دفترچه رایگان بدون ارزیابی وسع انجام داده است اظهارداشت: با توجه به شرایط کرونا پیشنهاد داده شده که ارزیابی وسع برای افرادی انجام شود که خواهان استفاده از خدمات بخش خصوصی هستند؛ لذا بیمه شدگان رایگان همانند سابق درمراکز دولتی می‌توانند خدمات دریافت کنند.

 

وی با اشاره به اینکه بیمه سلامت به دنبال برگزاری نشست‌های تخصصی با انجمن‌های صنفی و علمی تخصصی برای رفع موانع اجرای قانون نسخه نویسی الکترونیکی است تاکید کرد: حرکت درراستای دولت الکترونیک جز وظایف قانونی است که باید موانع را در اجرا مرتفع کرد، البته منهای کلان شهرها درنقاط دیگر گروه‌های پزشکی همکاری خوبی در بحث نسخه نویسی الکترونیکی داشتند و نسخه پیچی تنها در داروخانه انجام می‌شود؛ اما در برخی نقاط نیز این مساله توسط داروخانه‌ها صورت می‌گیرد که باید این روند اصلاح شود.

 

هزینه بستری بیماران کرونایی چقدر است؟

 


هزینه یک روز بستری بیمار کرونایی

حسین کرمانپور به افزایش هزینه‌های بیمارستان‌ها بعد از شیوع کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه هزینه‌های بیمارستان‌های درگیر بیماران کرونایی، به شدت افزایش یافته است.

 

وی با اعلام اینکه هزینه روزانه بستری هر بیمار کرونایی در بیمارستان دولتی ۴۵۰ هزار تومان است، افزود: این هزینه در بخش خصوصی به ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد.

 

کرمانپور گفت: البته این هزینه شامل بستری در بخش عادی است و اگر بیمار به بخش مراقبت‌های ویژه برود و بستری شود، هزینه‌ها به مراتب بیشتر می‌شود.

 

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ایران، با عنوان این مطلب که بیمارستان‌ها برای هزینه‌های کرونا ردیف بودجه ندارند، افزود: متأسفانه بیمارستان‌های درگیر بیماران کرونایی به سختی سرپا ایستاده اند.

 

وی ادامه داد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بیمارستان که شامل تهیه دستکش و ماسک و لباس حفاظت شخصی برای کادر درمانی می‌شود، به شدت هزینه‌ها را بالا برده است. همچنین تهیه مواد ضد عفونی کننده نیز در کنار این وسایل، از نیازهای روزانه بیمارستان‌ها است که باید تأمین شود.

 

جزییات هزینه تست کرونا در ایران ! / رایگان بودن تست کرونا فقط شوآف است !

درحالی که برخی از مسئولین از رایگان بودن تست کرونا در بیمارستان های دولتی خبر داده اند ، اما حقیقت چیز دیگری می گوید.

تست کرونا قیمت های مختلفی در بیمارستان های خصوصی ، در منزل و در بیمارستان های دولتی دارد. هزینه تست کرونا در هیچ جا رایگان نیست:


هزینه تست کرونا در بیمارستان های خصوصی

با تماس های رکنا با برخی از بیمارستان های خصوصی میانگین قیمت هزینه تست کرونا پی سی آر ( از طریق حلق و بینی ) از 600 هزار تومان تا 700 هزار تومان متغیر است. در این میان هزینه دستور پزشک که حتما باید پزشک بیمارستانی که مراجعه می شود ، باشد را هم اضافه کنید. آزمایش تست کرونا از طریق خون نیز از 150 هزار تومان تا 400 هزار تومان متغیر است. قیمت اسکن ریه نیز از 400 هزار تومان تا 600 هزار تومان متفاوت است.

 

هزینه بستری بیماران کرونایی چقدر است؟


هزینه‌ ویزیت و تست کرونا در خانه

تمام هزینه های تست کرونا در بیمارستان های خصوصی را اضافه بر مبلغ 100 هزار تومان تا 200 هزار تومان کنید تا هزینه تست کرونا در منزل را بدست آورید. به طور مثال اگر هزینه تست کرونا پی سی آر در بیمارستان خصوصی 650 تومان باشد ، هزینه این تست در منزل به 750 تومان خواهد رسید.

 


تست رایگان کرونا وجود ندارد

با بررسی ها از بیمارستان ها مشخص شد که چنین تستی وجود ندارد. این بیمارستان ها اغلب اینطور بیان کردند که چه چیزی در این کشور رایگان است که تست کرونا رایگان باشد.


کسانی که پول تست کرونا یا بستری بیمارستان را ندارند به کجا مراجعه کنند ؟

پرسش مهمی که مطرح می شود این است که افراد نیازمند و فقیر جامعه که استطاعت مالی برای پرداخت هزینه های کرونا را ندارند ، و در عین حال تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هم نیستند، باید به کجا مراجعه کنند؟ کودکان کار ، کارتن خواب ها و نیازمندان اگر به این بیماری مبتلا شوند باید به کدام مراکز مراجعه کنند؟ آیا دولت تدابیری برای این قشر محروم اندیشیده است؟ یا مانند همیشه این قشر به فراموشی سپرده شده اند.

 

هزینه بستری بیماران کرونایی چقدر است؟

 


ایرج حریرچی ، معاون وزیر بهداشت : با سامانه 4030 تماس بگیرند

حریرچی در پاسخ به سوال رکنا گفت: این افراد با سامانه 4030 تماس بگیرند. 4030 این افراد را به مراکز بهداشتی درمانی 16 ساعته معرفی می کند. اگر هم نیاز به بستری دارند به بیمارستان های دولتی مراجعه کنند و یا تحت پوشش قرار بگیرند.

 

معاون وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در ادامه افزود: با مراجعه به مراکز دولتی 90 درصد هزینه ها بلافاصله تحت پوشش قرار می گیرد. اگر به مددکاری مراجعه کنند و مشخص شود که از لحاظ مالی مشکل پرداخت دارند، آن مقدار مبلغ باقی مانده نیز با تایید مددکاری قابل حل است و نیازی به پرداخت ندارد.


سامانه 4030 : تمام موارد مربوط به هزینه ها زیر نظر وزارت بهداشت است

یکی از کارشناسان سامانه 4030 ، خدمات مشاوره‌ای ستاد اجرایی فرمان امام در این خصوص گفت: سامانه 4030 سامانه معرفی افراد مستمند به جایی نیست. این سامانه مشاوره در مورد بیماری کرونا است. سامانه 4030 آیتم های مختلفی دارد از جمله روانپزشکی ، روانشناسی ، تغذیه و مشاوره های پزشکی. پزشک با فرد مشکوک به کرونا صحبت می کند و علائم گرفته می شود و راهنمایی های لازم انجام می شود.

 

هزینه بستری بیماران کرونایی چقدر است؟

 

وی در ادامه گفت: ارجاع افراد مستمند به 4030 اشتباه است. چون این موضوع ربطی به این سامانه ندارد. اوایل ورود کرونا به کشور، این افراد که پولی برای پرداخت هزینه های کرونا نداشتند به ستاد اجرایی فرمان امام معرفی می شدند و از آن طریق به آنها رسیدگی می شد. اما در حال حاضر 4030 فقط سامانه مشاوره در مورد خود بیماری کرونا است.

 

وی در ادامه افزود: افراد بالای 60 سال یا افرادی که بیماری زمینه ای دارند یا افراد خاصی که توسط متخصص عفونی معرفی شوند، به مراکز بهداشت یا مراکز جامع سلامت معرفی می شوند. از این افراد با هزینه دولتی تست پی سی آر گرفته می شود. یعنی در واقع این تست به طور کامل رایگان نیست. چون پی سی آر یک تست گران قیمت است و هیچ کشوری در جهان این تست را رایگان انجام نمی دهد.

 

این کارشناس 4030 در آخر بیان کرد: هزینه های بستری کرونا مربوط به بیمارستان ها است و در کل این موارد یعنی هزینه تست کرونا و هزینه های بستری ، مربوط به وزارت بهداشت است و مربوط به 4030 نمی باشد.


دکتر مینو محرز: افراد مستمند به بیمارستان های دولتی مخصوص کرونا مراجعه کنند

دکتر مینو محرز در این خصوص گفت : بیمارستانی در تهران وجود ندارد که هزینه تست کرونا را به صورت کاملا رایگان محاسبه کند. بیمارستان های دولتی در صورت داشتن بیمه، هزینه کرونا را دولتی محاسبه می کنند.

 

هزینه بستری بیماران کرونایی چقدر است؟

 

عضو علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در ادامه گفت: افرادی که پولی برای تست کرونا ندارند اگر به مراکز بیماران کرونایی مراجعه کنند، این مراکز پولی نخواهند گرفت. بیمارستان های معین که مخصوص بیماران کرونایی است از جمله بیمارستان امام خمینی (ره) ، بیمارستان مسیح دانشوری ، بیمارستان های ارتش ، بیمارستان یافت آباد ، بیمارستان فیروزگر و ... این بیمارستان ها نیز در صورت کمبود کیت تشخیص کرونا ، از طریق علائم بیماری به وضع بیماران رسیدگی خواهند کرد.

 

این در حالی است که با پیگیری های رکنا و تماس با برخی از بیمارستان های دولتی ، روشن شد که مواردی مبنی بر این که هزینه بیماران مبتلا به کرونا کاملا رایگان محاسبه شود در این بیمارستان ها وجود نداشته است و بستری بیمار مبتلا به کرونا و یا انجام تست های کرونا بدون پرداخت هزینه امکان پذیر نخواهد بود.


دکتر مردانی : مگر وقتی به رستوران می روید غذای مجانی دریافت می کنید؟

دکتر مسعود مردانی در مورد محاسبه رایگان هزینه کرونا برای افراد نیازمند، بیان کرد: وقتی به رستوران مراجعه می کنید آیا رایگان غذا میل می کنید؟ این افراد به مراکز درمانی دولتی مراجعه کنند. بخشی از درمان رایگان محاسبه می شود. کسانی که هیچ پولی برای پرداخت ندارند و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، فکر می کنم هزینه این افراد باید کاملا رایگان محاسبه شود.

 

عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا در آخر افزود: چون مسئول اجرایی نیستم از محاسبه هزینه ها اطلاعی ندارم. باید با وزیر بهداشت دکتر نمکی صحبت کنید که می گوید تمام هزینه ها رایگان است.

 

بالاخره باوجود پیگیری های لازم روشن نشد اگر کسی قادر به پرداخت هزینه های بیماری کرونا نباشد، باید به کجا مراجعه کند؟ طبقه پایین جامعه که حتی به نان شب محتاج هستند و جایی برای خوابیدن ندارند، و حتی پول خرید ماسک و الکل را در این شرایط ندارند اگر به این بیماری مبتلا شوند باید چه کنند؟ آیا بالا رفتن روز به روز آمار مبتلایان کرونا در ایران، فقط به دلیل همه گیری این بیماری است؟ یا به مدیریت ، جدیت و برنامه ریزی دقیق مسولان نیز بستگی دارد؟ چرا باید برخی از مردم از ترس هزینه ها از مراجعه به بیمارستان ها بپرهیزند و به خود درمانی بپردازند؟ چرا باوجود عدم مدیریت درست و صحیح و عدم اختصاص بودجه رایگان هزینه های درمان برای مبتلایان کرونایی که پولی ندارند، باید بیماری کرونای این قشر محروم به شکلی پیش برود که آنها را از بیمارستان راهی قبرستان کند.

 

هزینه بستری بیماران کرونایی چقدر است؟

 

پرداخت ۹۰ درصد هزینه های درمان کرونا توسط بیمه سلامت

شاهدخت فتحی‌بیرانوند در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: براساس برنامه ششم قانون بودجه، افرادی که فاقد تمکن مالی هستند به صورت رایگان می‌توانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند.


وی با اشاره به اینکه از سال ۹۷ به بعد براساس ارزیابی وسع و میزان درآمد افراد، دفترچه بیمه سلامت متقاضیان تمدید می‌شود، افرود: دهک‌بندی افراد بعد از ثبت‌نام در سامانه ارزیابی وسع مشخص می‌شود، یعنی دهک‌های یک تا سه هیچ‌گونه حق بیمه‌ای را پرداخت نمی‌کنند و به صورت رایگان صاحب دفترچه بیمه سلامت می‌شوند.


مدیرکل بیمه سلامت لرستان ادامه داد: تا به امروز در استان ۲۱۳ هزار نفر در سامانه ارزیابی وسع جهت تمدید و یا دریافت دفترچه سلامت ثبت‌نام کرده‌اند، ۱۵۰ هزار نفر جزو دهک‌های یک تا سه بوده‌ و دفترچه رایگان دریافت می‌کنند.


وی ادامه داد: حق بیمه کامل مصوبه هیئت دولت برای هر نفر ۶۶۸ هزار و ۴۰۰ تومان است و افرادی که در دهک‌های چهار تا هفت قرار دارند جهت دریافت بیمه سلامت باید ۵۰ درصد این مبلغ را پرداخت کنند.


فتحی‌بیرانوند با اشاره به تقاضاهای القایی زیاد از طرف بیمار به پزشک، گفت: این تقاضاها باعث افزایش هزینه‌های ما در حوزه سلامت شده است.

 

هزینه بستری بیماران کرونایی چقدر است؟


وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا حوزه سلامت را تحت شعاع قرار داده و معضلات و مشکلات جدی را به‌وجود آورده است، مطرح کرد: بیمه سلامت نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم با کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند.


مدیرکل بیمه سلامت لرستان تصریح کرد: بیمه سلامت ۹۰ درصد هزینه‌های درمان بیماران کرونایی را در صورت مراجعه به مراکز درمانی دانشگاهی پرداخت می‌کند.


وی هزینه هر تخت آی‌سی‌یو در یک شبانه‌روز را ۹۵۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش مبتلایان کرونا و بستری شدن بیماران در بخش‌های ویژه هزینه‌های بیمه سلامت افزایش یافته است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده