اصلاح طلبان در انتخابات 1400 از کاندیدای قرضی استفاده نمی کنند-راهبرد معاصر
علی باقری، عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت و گو با راهبرد معاصر بیان کرد:

اصلاح طلبان در انتخابات 1400 از کاندیدای قرضی استفاده نمی کنند

علی باقری: اصلاحات با هویت اصلاح طلبی در این انتخابات شرکت می کند و با هویت اصلاح طلبی و با شعارهای اصلاح طلبانه و با اهداف اصلاح طلبان و طبیعتا با نامزد اصلاح طلب و این چیزی است که تا اینجای کار تقریبا مورد وفاق همه جریان های اصلاح طلب است.
علی باقری، عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۲۳ دی ۱۳۹۹ - 2021 January 12
کد خبر: ۷۳۷۰۴

اصلاح طلبان در انتخابات 1400 از کاندیدای قرضی استفاده نمی کنند

 

علی باقری عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت و گو با راهبرد معاصر با اشاره به معرفی کاندیداهای ریاست جمهوری از سوی حزب اعتمادملی گفت: تا جاییکه من اطلاع دارم حزب اعتماد ملی نیز مثل باقی احزاب اصلاح طلب در شورای هماهنگی اصلاحات و جبهه جدیدی که شورای هماهنگی برای انتخابات 1400 ایجاد کرده عضو است و حضور فعال دارد و مانند بقیه گروه ها در پی داشتن مشی واحد در جریان انتخابات است به هر حال می شود معرفی نامزد های حزبی را به جبهه اصلاحات که در شرف تشکیل است در راستای رسیدن به کاندیدایی واحد تلقی کرد.

 

وی ادامه داد: به نظر من، حزب اعتماد ملی هم مثل سایر احزاب اصلاح طلب نامزدهای مورد نظر خود را به جمع معرفی می کند تا بلکه به عنوان نامزد نهایی اصلاح طلبی مشخص شوند و این به مفهوم کاری جداگانه و انفرادی نیست. چون نامزد نهایی اصلاح طلبان از بین چهره های معرفی شده احزاب اصلاح طلب است و اعتماد ملی مثل بقیه احزاب می تواند نامزدهای خود را برای رسیدن به فرایند نامزد واحد معرفی کند.

 

باقری در پاسخ به این سوال، اگر اصلاح طلبان در فرصت های باقیمانده به اجماع نرسند و هر یک از این احزاب کاندیدای خود را معرفی کند وضعیت اصلاح طلبان در انتخابات چگونه خواهد بود؟ تصریح کرد: برای رسیدن به مرحله انتخاب نامزد و وجود نامزدهای متعدد راه درازی در پیش است. پیش از آن نیز جبهه بزرگ اصلاح طلب با مضیقه های بزرگی مواجه است که در راه برگزاری یک انتخابات آزاد که در آن همه جناح ها و گروه های سیاسی بتوانند مشارکت فعالی داشته باشند روبرو است.

 

وی ادامه داد: بعد از گذشت از این مرحله، فرایند متقاعد سازی جامعه و مردم ناراضی در پیش است تا بپذیرند و متقاعد شوند که در انتخابات باید حضور فعالی داشته باشند که فراتر از وظیفه ای جناحی وظیفه ای ملی است که بر عهده همه دلسوزان کشور، انقلاب و نظام است. این ها مراحلی است که تا پیش از رسیدن به نقطه ای که شما می گویید در پیش روی ما است و خوان های پر مشکل و پیچیده ای در راه است که باید از آن عبور کرد و به مرحله ای برسیم که بر سر نامزد واحد به ائتلاف برسیم. گمان من این است که اگر این مراحل به گونه ای طی شود که اصلاح طلبان به فکر مرحله بعدی باشند نامزد اصلاح طلبان به مشکلی بر نمی خورد. به نظر من، اگر این مشکلات حل شود اصلاح طلبان به کاندیدای واحد می رسند.

 

او با اشاره به اینکه آیا احتمال دارد در این دوره نیز اصلاح طلبان مثل سال 92 از یک کاندیدای قرضی استفاده کنند؟ گفت: آنچه که تا اینجا در مواضع جبهه اصلاحات اعلام شده است و بیشتر اصلاح طلبانی که تا کنون اظهار نظر کرده اند بر آن متفق هستند این است که اصلاحات با هویت اصلاح طلبی در این انتخابات شرکت می کند و با هویت اصلاح طلبی و با شعارهای اصلاح طلبانه و با اهداف اصلاح طلبان و طبیعتا با نامزد اصلاح طلب و این چیزی است که تا اینجای کار تقریبا مورد وفاق همه جریان های اصلاح طلب است.

 

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به این پرسش، در فضای کنونی بحث های زیادی در رابطه با ماهیت کاندیدای ریاست جمهوری 1400 مطرح می شود برخی از احتمال ریاست جمهوری نظامیان حرف می زنند و عده ای اعلام کرده اند در شرایط فعلی باید یک اقتصاددان رییس جمهور شود نظر شما چیست؟ تاکید کرد: با توجه به پیچیدگی های کنونی کشور در خصوص ویژگی های رییس جمهور آینده باید گفت، این فرد باید ویژگی های متعددی داشته باشد هم بتواند جریانی اقتصادی را حل کند و کشور را پیش ببرد و هم در عرصه دیپلماسی خارجی فعال باشد و بتواند گره ها و مشکلات موجود را برطرف کند و در عرصه داخلی نیز شخصیتی باشد که توانایی احیای حقوق عامه را داشته باشد و بتواند آزادی های اساسی سیاسی و اجتماعی وعده داده شده در قانون اساسی کشور را پشتیبانی کند و حامی آن باشد. این ها ویژگی هایی است که رییس جمهور آینده باید داشته باشد.

 

او در پایان به این سوال که چقدر احتمال دارد اصلاح طلبان به ناچار از گزینه لاریجانی استفاده کنند؟ پاسخ داد: من روی اسامی خاص افراد نظری ندارم ولی اصلاح طلبان بنا دارند با گزینه اصلاح طلب وارد عرصه شوند. توجه به این تصمیم تکلیف ما را با اسامی روشن می کند. اگر آقای لاریجانی را اصلاح طلب بدانیم در این دایره می گنجد در غیر این صورت خیر. چهارچوب برای اصلاح طلب ها مشخص شده ولی روی اسامی وارد نشده ایم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار