هدایت و رحمت؛ پیام بعثت پیامبر (ص) به جهان-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی سهراب مظفری میانجی، مدرس حوزه و دانشگاه

هدایت و رحمت؛ پیام بعثت پیامبر (ص) به جهان

پیام بعثت به جهانیان، قرار گرفتن بشریت در مسیر تکامل خود است، بشری که آزاد و با اختیار آفریده شده تا در پرتو عمل به دستورات دینی و یا بی توجهی به آموزه های دینی سعادت یا شقاوت خود را رقم بزند، لذا بعثت نبی مکرم اسلام (ص) آغاز تکامل و حرکت انسان به سوی انسانیت، اخلاق مداری در سایه توحید و جلوگیری از هر گونه ظلم و ستمی به هم نوعان و به جهان هستی است.
سهراب مظفری میانجی؛ مدرس حوزه و دانشگاه
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 March 11
کد خبر: ۸۰۳۷۳

هدایت و رحمت؛ پیام بعثت پیامبر (ص)به جهان

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ خداوند متعال در سوره فاطر، پیامبر گرامی اسلام (ص) را به عنوان بشیر و نذیری که با دو ماموریت اصلی برای هدایت و نجات بشر به بعثت رسیده را تا ابد به تمامی انسان های روی زمین معرفی کرد. پیامبری که با بعثت خود بشارت دهنده، نشان دهنده صراط مستقیم و سعادت بشر است، درعین حال که کافران و گناهکاران را از عذاب و جزای اعمال خود در عقبی هشدار می دهد و آنها را بیم می دهد که از راه ناصواب و گناه به سمت عمل به فرامین الهی بازگردند، درغیر این صورت عقاب و عذاب الهی شامل حال آنها می شود.

 

پیام بعثت به جهانیان، قرار گرفتن بشریت در مسیر تکامل خود است، بشری که آزاد و با اختیار آفریده شده تا در پرتو عمل به دستورات دینی و یا بی توجهی به آموزه های دینی سعادت یا شقاوت خود را رقم بزند، لذا بعثت نبی مکرم اسلام (ص) آغاز تکامل و حرکت انسان به سوی انسانیت، اخلاق مداری در سایه توحید و جلوگیری از هر گونه ظلم و ستمی به همنوعان و به جهان هستی است.

 

خداوند متعال در سوره ابراهیم خطاب به رسول (ص)  می فرماید: این کتابی است که به تو نازل کردیم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریکی به روشنی ببری، راه خدای بزرگ نیرومند و ستوده خدایی که هر آنچه در آسمان و زمین است؛ اسلامی که محمد مصطفی سلام الله علیه و آله پرچمدار و نبی و پیام آور آن از سوی حق شد تا دنیا و عقبی و سلامت جسم و روح انسان ها را توامان با هم تامین کند.

 

آنچه در مبعث پیامبر اکرم (ص) حائز اهمیت است آغاز یک انقلاب بزرگ درعرصه های مختلف در تمدن انسانی و در علم و پیشرفت است. به عبارت دیگر بعثت پیامبراسلام اخلاقیات انسانی، تعالیم خدا شناسی و جامعیت علم و ادب را یک جا برای مسلمانان و حتی غیر مسلمانان به ارمغان آورد. بعثتی که نه تنها در همان زمان در سرزمین وحی موجب تکانه های اخلاقی و پایه گذار تغییر زندگی  و رویکرد مردمان آن زمان شد، بلکه در قرن های بعد نیز توانست از هم گسیختگی های اخلاقی و عدم یکپارچگی فرهنگی و آرمانی در جوامع مختلف را از بین ببرد به نحوی که این موضوع برای غربی ها همواره آرزویی بزرگ بوده که در فضا و جو تعالیم اخلاقی که  اسلام برای مسلمانان به ارمغان آورده تنفس کنند، هر چند آنها در بسیاری از موارد از دستورات اخلاقی اسلام برای پایه گذاری قوانین مترقی، انضباط اجتماعی و تعهد به کار در بسیاری از امور اجتماعی به نحو احسن استفاده کرده اند.

 

  ایران بعد از بعثت پیامبر، ایرانی متفاوت از قرن ها و سال های قبل از بعثت پیامبری از جنس نور و پیام آور عدالت بود. ایران و سرزمین هایی که در زمره مرزهای ایران آن زمان بودند بعد از بعثت و فراگیر شدن تعالیم اسلام ناب محمدی بعد از اسلام آوردن با عمل به آموزه های اسلامی به سمت دروازه های پیشرفت حرکت کردند.

 

آنچه برای همه ی ملت هایی که به اسلام گرایش یافتند جالب بود، موضوعی که متاسفانه کمتر مورد توجه و تاکید علمای دین قرار می گیرد در کنار هم بودن دنیا و آخرت از آموزه های نبی اکرم اسلام (ص) است. علت گرایش مردم به آموزه های پیامبر اکرم آن بود که ایشان تنها عمل به واجبات را مورد توجه قرار ندادند، بلکه نیازهای انسان و اخلاقیات و خدمت به خلق را نیز به عنوان ارکان عمل به دین برجسته و مطرح کردند. هنگامی که از دید پیامبر اکرم هیچ خدمتی به خلق الله تا این اندازه حسنه و ثواب ندارد، مشخص است که ملتهای مختلف به دین اسلام و آموزه های نبی مبعوث شده گرایش می یابند.

 

آموزه های نبی مبعوث شده از جانب خداوند متعال برای انسان خسته از ظلم آنقدر جالب بود که باور کردنی نبود پیامبر اکرم (ص) انسان ها را تشویق می کرد حتی به همنوع ظالم خود با این روش خدمت کنند که با برنامه ریزی هایی زمینه های نجات وی را از منجلاب ظالمی که گرفتار آن شده فراهم کنند تا ظالم نیز به مسیر کمک به مردم و عدالت طلبی بازگردد.

 

مبعث پیامبر اکرم و آموزه های آخرین پیام آور الهی نه تنها در شبه جزیره عربستان بلکه به دنیای غرب و اقصی نقاط جهان رسید. با اینکه امروزه سیاستمداران و ظالمان تلاش می کنند تا رویدادهای تاثیر گذار اسلامی را در جوامع غربی که در طی قرن های گذشته در زندگی مردم غرب تاثیر گذاشته وارونه جلوه دهند و یا اینکه عالما و عامدا نکات مهم و حقایق تاریخی را تحریف ولاپوشانی کنند، اما بسیاری از دستاوردهای غرب مدیون تمدن و مفاخر و دانشمندانی است که از دل جهان اسلام برخواسته اند. بی شک رویدادهای مهم تاریخ تمدن اسلام را نمی توان در تکامل دنیای غرب نادیده گرفت.

 

با آنکه اسپانیا و بخش مدیترانه‌ای فرانسه دیرگاهی توسط مسلمانان اداره می گردید و بسیاری از تمدن غرب برگرفته و ره آورد تمدن اسلامی است که از دل آموزه های بعثت پیامبر بروز و ظهور کرده اما  غرور، پر مدعایی  و خودبینی غربی ها موجب شده تا واقعیت های تاریخی بیان نشود، در حالی که دانشمندان و جامعه شناسان غربی بر این نکته تاکید دارند که  شرقیان دارای  ادب و ملاطفت بسیاری هستند و در برابر اشخاص و اشیاء انعطاف و انعطاف و ملایمت به خرج می دهند و در همه شرایط و احوال آرام و خونسرد بوده و احترام را رعایت می کنند و در نیازهای خود اعتدال را روا می‌دارند، در حالی که تمایلات شدید و نیازمندی های بی پایان ما را پیوسته به سوی اضطراب و نگرانی و پریشانی دائمی می کشاند و این احوال ما را به کلی از شرقیان دور گردانده است.

 

آنچه بعثت پیامبر برای همه مردم جهان به ارمغان آورد دسترسی انسان و آگاه نمودن انسان به واقعیت وجودی خود و زندگی کردن اعم از مادی و معنوی بود هر چند پرتو زندگی معنوی بر زندگی مادی و فانی ارجحیت دارد، اما آموزه های اسلام، انسان و نیازهای او را مهم انگاشته و آن را راهی برای رسیدن به خدا بیان کرده است اما به دلیل اشتباهات و قصور عالمان دینی و بدخواهی های دشمن تفسیر و تصویر درستی از اسلام به مردم جهان ارائه نشده است.

 

بعثت پیامبر اسلام پیام آور توجه به علم و دانش بود. پروردگاری که پیامش را با قلم وتوجه به علم و دانش آغاز کرد به چنین نتیجه ای رسید که دانشمندان بزرگی از عالم اسلام به جهان معرفی شدند که همچنان جهان از علم و دانش آنها منفعت می برد. دانشمندان مسلمانی که در ریاضیات، نجوم، فلسفه و پزشکی سرآمد عصر خود و الگوی امروز به شمار می روند همگی شاگرد مکتب پیامبری بودند که سخن خود را با توجه به علم و دانش آغاز کرد.

 

با آنکه غربی ها کوشیدند افتخارات مسلمین را در قرن های گذشته  به نام خود بزنند ولی هرگز نتوانستند پرتو حق جویی و حق خواهی که در دل و نهاد امت های اسلامی زنده است را خاموش کنند. بی شک عمل به آموزه های اسلام و پیام آخرین پیام آور حق تنها درمان درد امروز بشریت و تنها مسیری است که بشر با پیمودن آن به حق و حقیقت و زندگی شرافتمندانه می رسد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده