ترویج مکارم اخلاق، هدف نهایی بعثت پیامبر اکرم (ص)-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی ابراهیم بهاری، استاد حوزه و معارف دینی؛

ترویج مکارم اخلاق، هدف نهایی بعثت پیامبر اکرم (ص)

بعثت پیامبر اکرم (ص) از چند جهت بايد گرامی داشته شود، زیرا فقط منحصر به سعادت آخرت انسان نیست بلکه خداوند سبحان پیامبرش را برای مکارم اخلاق و جاری کردن انسانیت به معنای کامل بر مبنای آموزه‌های الهی مبعوث کرد؛ آموزه‌هایی که نه‌تنها مختص زمان بعثت، بلکه نیاز همیشه بشری است که طبعی سرکش و روحی طغیانگر و مادی‌گرا دارد.
ابراهیم بهاری؛ استاد حوزه و معارف دینی
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 18
کد خبر: ۱۷۳۴۸۲

ترویج مکارم اخلاق، هدف نهایی بعثت پیامبر اکرم (ص)

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ به جرئت می توان گفت، بعثت پیامبر اکرم (ص) سرآغاز تاریخی است که انسان را در مسیر تکاملی حقیقی قرار می دهد، تکاملی که شک و شبهه ای در آن وجود ندارد، زیرا به طور تمام و کامل با مبعوث کردن بهترین و کامل ترین انسان روی زمین، بشر و بشریت را تا ابد به مسیر درستی و راستی رهنمون ساخته است. 

 

این موضوع به قدری حائز اهمیت است که امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) درباره بعثت رسول اکرم (ص) فرمودند: خداوند متعال محمد مصطفی (ص) را به حق مبعوث ساخت تا بندگانش را از پرستش بت ها خارج و به عبادت خود دعوت کند؛ آن‌ها را از زیر بار طاعت شیطان آزاد ساخته به اطاعت خود سوق دهد». 

 

مبعث پیامبر اکرم (ص) به قدری مهم است که در این زمینه آیات و روایت متعددى وجود دارد و اهداف مهم بعثت پیامبران الهى ازجمله خاتم پیامبران را بررسی کرده است. روایتی که از امام علی (ع) به عنوان اهداف بعثت پیامبر اکرم (ص) بیان شده، دو هدف از اهداف مهم بعثت را بیان کرده که در آیات قرآن نیز به آن تصریح شده است؛ رها ساختن مردم از پرستش بت ها و هدایت آن‌ها به پرستش خداوند یگانه و همچنین رها ساختن مردم از پیروى شیطان و فراخواندن آنان به پیروى از خداوند رحمان. 

 

 

درباره هدف نخست باید توجه کرد، هرچند با ظهور پیامبر اسلام (ص) و زحمات فراوان آن حضرت، بت پرستى به ظاهر برچیده شد، ولى با توجه به اینکه در فرهنگ اسلامى هر چیزى انسان را از خدا دور و به خود جذب کند، بت است، در عصر و زمان ما انواع دیگرى از بت پرستى وجود دارد که باید مردم را از آن رها و به سوى پرستش خداى یکتا دعوت کرد. 

 

در روایتى از پیامبر گرامى اسلام (ص) مى خوانیم: «یَأْتى عَلَى النّاسِ زَمانٌ بُطُونُهُمْ آلِهَتُهُمْ، وَ نِساؤُهُمْ قِبْلَتُهُمْ، وَ دَنا نیرُهُمْ دینُهُمْ، وَ شَرَفُهُمْ مَتاعُهُمْ، وَ لایَبْقى مِنَ الاْیمانِ اِلاّ اِسْمُهُ» زمانى بر مردم خواهد آمد که شکم هایشان معبود، زنانشان قبله گاه و سرمایه شان دینشان است و شرفشان را در معرض فروش قرار مى دهند و از ایمان جز نام آن باقى نمى ماند. 

 

مردم که از این سخن پس از برچیده شدن بساط بت پرستى در عصر رسول الله (ص) بسیار متعجب شده بودند، پرسیدند «یا رَسُولَ الله! اَیَعْبُدُونَ الاَْصْنامَ» آیا امکان دارد مسلمانان دوباره به بت پرستى روى آورند؟  حضرت فرمودند «بله (البته نه به شکل بت پرستان قبل از اسلام، بلکه) هر درهمى بتى براى آنها به‌شمار مى رود (و آن‌ها را از یاد خدا غافل مى سازد.

 

در روایت دیگرى نیز مى خوانیم: هنگامى که نخستین درهم و دینار را ساختند، شیطان بسیار خوشحال شد و آن‌ها را بر چشمش نهاد، سپس آن‌ها را بوسید و گفت «شما نور چشمان من هستید. اگر از این پس انسان ها بت پرستى نکنند، اما شما را بپرستند، من غمى نخواهم داشت». 

 

آنچه گفته شد، نوعی بت پرستى است که در عصر ما رواج دارد، بت پرستى اشکال دیگرى هم دارد که تعریف کامل آن در جمله زیر آمده است: «اگر بعضى از دل ها را بشکافیم، بتخانه بزرگى خواهد بود. دلى کعبه پروردگار است که جز خدا در آن دل نباشد و اگر غیر خدا را هم بخواهد، در راستاى رضایت خداوند باشد. 

 

درباره هدف دوم باید توجه کرد، شیطان مفهوم وسیعى دارد؛ شیطان به معناى موجودی طغیانگر در برابر خداوند است، بنابراین پیروى از هر موجودى که در برابر خداوند طغیانگرى مى کند، پیرو شیطان است. حتى گوش فرادادن به هر سخنى اطاعت از صاحب آن سخن شمرده مى شود‌؛ اگر آن سخن براى رضاى خدا باشد، عبادت الهى به‌شمار مى رود و اگر در راه خلاف باشد، عبادت شیطان است. 

 

مبعث پیامبر گرامی اسلام (ص) را از جهات مختلف متعالی می دانیم، زیرا ناظر بر همه احوالات زندگی ماست؛ یعنی نمی توان گفت پیامبر اکرم (ص) برای هدایت مردم فرستاده شد تا فقط خداوند متعال را عبادت کنند، بلکه پیامبر آمد تا در کنار بندگی همه شئون زندگی آنها متبرک و متحول شود‌؛ چنان‌که جوامع انسانی غیر مسلمان به وجود چنین مدینه فاضله ای غبطه بخورند و برای اجرای دستورات و رهنمودهای اسلام در زندگی خود الگوسازی از مسلمانان را در دستور کار خود قرار دهند.

 

بعثت پیامبر اکرم (ص) از چند جهت بايد گرامی داشته شود، زیرا فقط منحصر به سعادت آخرت انسان نیست بلکه خداوند سبحان پیامبرش را برای مکارم اخلاق و جاری کردن انسانیت به معنای کامل بر مبنای آموزه های الهی مبعوث کرد؛ آموزه هایی که نه تنها مختص زمان بعثت، بلکه نیاز همیشه بشری است که طبعی سرکش و روحی طغیانگر و مادی گرا دارد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار