نامه روحانی به رهبر انقلاب درباره تایید صلاحیت کاندیداها صحت دارد؟-راهبرد معاصر
اخبار انتخابات 1400

نامه روحانی به رهبر انقلاب درباره تایید صلاحیت کاندیداها صحت دارد؟

پس از اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری 1400 اخباری درباره نامه روحانی به رهبر انقلاب درباره تائید صلاحیت کاندیداها منتشر شد. در این میان برخی دلیل انتشار دیر هنگام لیست نامزدهای نهایی انتخابات 1400 را دستور روحانی به وزیر کشور در این باره می دانند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۴ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 May 25
کد خبر: ۸۹۳۴۸

به گزارش راهبرد معاصر امروز خبری درباره نامه روحانی به رهبر انقلاب درباره ردصلاحیت ها منتشر شد. محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا  امروز در خبری اعلام کرد حسن روحانی در نامه ای به رهبری از ایشان درخواست کرده است که تغییراتی در لیست اعلام شده از سوی شورای نگهبان انجام گیرد. همچنین در این خبر آمده است که روحانی به رحمانی فضلی وزیر کشور دستور داده است که فعلا اسامی ارسالی شورای نگهبان را منتشر نکند. صبح امروز کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که دیشب لیست کاندیداهای شورای نگهبان را به وزارت کشور ارسال کرده است. این در حالی بود که این لیست تا ساعت 2 بعد از ظهر امروز منتشر نشد و این نشان می دهد که دستور روحانی برای عدم انتشار لیست نامزدهای تائید صلاحیت شده می تواند صحت داشته باشد. در این میان با این که امروز علی ربیعی سخنگوی دولت در واکنش به این خبر اظهار بی اطلاعی کرده اما گفته است: معمولا آقای رئیس جمهور در موارد مهم با رهبری نامه نگاری می کنند.  اگرچه ربیعی در پاسخ خود صریحا این موضوع را تائید نکرده  اما همین یک جمله او را می توان نشان دهنده تائید تلویحی نامه روحانی به رهبر انقلاب دانست.

نامه روحانی به رهبر

نامه روحانی به رهبر انقلاب

محمد مهاجری از نامه رئیس جمهور به رهبر انقلاب درباره صلاحیت کاندیداها خبر داد. در این مطلب آمده است: با اطلاع می گویم حسن روحانی رئیس جمهور در نامه ای به رهبرمعظم انقلاب از ایشان  درخواست کرده که تغییراتی در لیست اعلام شده از سوی شورای نگهبان انجام گیرد. رئیس جمهور همچنین به وزیر کشور دستور داده فعلا از اعلام لیست شورای نگهبان خودداری کند. از سوی دیگر فشار سیاسی برای اعلام اسامی به وزیر کشور  به شدت افزایش یافته است.

 

نامه روحانی به رهبری

واکنش ربیعی به خبر نامه روحانی به رهبری

علی ربیعی سخنگوی دولت در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه خبری در برخی رسانه ها منتشر می شود با این عنوان که رییس جمهور برای صلاحیت کاندیداها به رهبری نامه نوشته است آیا این را تایید می کنید گفت: معمولا اقای رئیس جمهور در موارد مهم نامه نگاری را با رهبری انجام می دهند چون ازصبح در بحث سخنگویی مشغول بودم، خبری ندارم اما معمولا رییس جمهور این نامه نگاری ها را انجام میدهد ولی اجازه دهید این را دقیق می پرسم و اطلاع رسانی می کنم.

تایید صلاحیت

 

اسامی ۷ نامزد نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری + اسامی کاندیداهای رد صلاحیت شده

وزارت کشور اسامی نهایی نامزدهای تأییدصلاحیت‌شده انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد.وزارت کشور طی اطلاعیه‌ای اسامی 7 نامزد نهایی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را به‌شرح زیر اعلام کرد:

 1 ـ سعید جلیلی ـ فرزند محمدحسن ـ کد نامزد 22

2 ـ محسن رضایی میرقائد ـ فرزند نجف ـ کد نامزد 33

3 ـ سیدابراهیم رئیس‌الساداتی مشهور به رئیسی ـ فرزند سیدحاجی ـ کد نامزد 44

4 ـ علیرضا زاکانی ـ فرزند حسین ـ کد نامزد 55

5 ـ سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ـ فرزند سیدحسن ـ کد نامزد 66

6 ـ محسن مهرعلی‌زاده ـ فرزند رحیم ـ کد نامزد 77

7 ـ عبدالناصر همتی ـ فرزند احمدعلی ـ کد نامزد 88.

از جمله چهره‌هایی که برای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند ولی صلاحیت‌شان تأیید نشد می‌توان به علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد، اسحاق جهانگیری، سیدعزت‌الله ضرغامی، محسن هاشمی‌رفسنجانی، محمد شریعتمداری، مسعود پزشکیان، سعید محمد، علی مطهری، محمود صادقی، مصطفی کواکبیان و شمس‌الدین حسینی اشاره کرد.

 

انتخابات ریاست جمهوری 1400

 

برخی داوطلبان مانند محمد عباسی، حسین دهقان و رستم قاسمی هم روز گذشته طی بیانیه‌های جداگانه‌ای انصراف خود را از حضور در رقابت‌های انتخاباتی اعلام کردند.در این دوره از انتخابات با مصوبه جدید شورای نگهبان درخصوص شرایط داوطلبان، 592 نفر برای راهیابی به پاستور اسم نوشتند که در نهایت صلاحیت 7 نفر تأیید شد.

تبلیغات کاندیداهای سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری از 7 الی 26 خرداد صورت خواهد گرفت و پس از یک روز منع تبلیغات، انتخابات در روز جمعه 28 خرداد با شرایط جدید و رعایت دستورالعمل بهداشتیِ مصوبِ ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار خواهد شد.

در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری (سال 1396) شاهد ثبت‌نام 1636 بودیم که نهایتاً صلاحیت 6 نفر توسط شورای نگهبان تأیید شد: حسن روحانی، سید ابراهیم رئیسی، اسحاق جهانگیری، محمدباقر قالیباف، سید مصطفی میرسلیم و سید مصطفی هاشمی‌طبا.

حسن روحانی با کسب حدود 24 میلیون رأی برای دومین دوره به ریاست‌جمهوری اسلامی ایران انتخابات شد و سید ابراهیم رئیسی نیز حدود 16 میلیون رأی را به خود اختصاص داد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده