نقش رسانه ها در مقطع حساس انتخابات چیست؟-راهبرد معاصر
امید علی مسعودی، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره در گفت و گو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

نقش رسانه ها در مقطع حساس انتخابات چیست؟

امید علی مسعودی استاد ارتباطات و رسانه و عضو هیئت علمی دانشگاه سوره با اشاره به نقش رسانه ها پیش از انتخابات گفت: بخش مهمی از وظایف رسانه در مواقع خطیری چون انتخابات، آگاه سازی مردم در زمینه دشمنی ها و توطئه های خارجی است. رسانه ها، باید مردم را با ترفندهای ظریف و دقیق دشمن برای دور کردن مردم از انتخابات آشنا کنند و آنها را رسوا و افشا کنند.
امید علی مسعودی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه سوره
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 June 06
کد خبر: ۹۰۵۷۷

نقش رسانه ها در مقطع حساس انتخابات چیست؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ نقش بی بدیل رسانه ها در حرکت ها و جنبش های سیاسی را هیچ دولت و ملتی نمی تواند نادیده انگاشت، لذا رسانه ها در مشارکت سیاسی مردم و انتخاب مدیران و مسئولان و حاکمان نظامات مختلف در راس فعالیت های تاثیر گذار و پیش برنده بودند، در مقطع کنونی نیز رسانه ها همچنان یکه تاز میدان هستند و می توانند نقش تبلیغاتی و آگاهی رسانی و شفاف سازی در راستای حفظ منافع عمومی جامعه و حتی ضربه زدن به منافع مردم را ایفا کنند. امید علی مسعودی کارشناس رسانه و ارتباطات و عضو هیئت علمی دانشگاه سوره نقش رسانه ها در عرصه‌های مهمی مثل انتخابات را مورد بررسی قرار داده است.

 

امید علی مسعودی استاد ارتباطات و رسانه و عضو هیئت علمی دانشگاه سوره در گفت و گو با راهبرد معاصر به نقش مهم و تاثیرگذار رسانه ها در انتخابات پرداخت و در این باره گفت: یکی از مهمترین وظایف رسانه ها در قبال مردم در موضوع و مساله حساسی چون انتخابات‌ ریاست جمهوری، تبیین چرایی مشکلاتی است که کشور گرفتار آن است، یعنی رسانه ها باید به صورت صادقانه با مردم سخن بگویند، در زمینه مسائل و مشکلات کشور شفاف سازی لازم را در پیش بگیرند و به مردم بگویند مشکلات کنونی کشور ناشی از وجود و تدابیر و سیاست های نادرستی است که مسوولین مدیران ناکارآمد عامل اصلی آن هستند تا مردم در انتخاب های بعدی دقت و وسواس لازم را به خرج دهند.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از سوی دیگر بخش مهمی از وظایف رسانه در مواقع خطیری چون انتخابات، آگاه سازی مردم در زمینه دشمنی ها و توطئه های خارجی است. رسانه ها، باید مردم را با ترفندهای ظریف و دقیق دشمن برای دور کردن مردم از انتخابات آشنا کنند، ضمن اینکه آنها را رسوا و افشا کنند، چرا که دشمنان ملت ایران، با تبلیغات گسترده علیه انقلاب و نظام و انتخابات با دلسرد کردن مردم مترصد این موضوع هستند تا افراد کمتری در عرصه انتخابات حضور پیدا کنند.


کارشناس و استاد رسانه و ارتباطات در این باره توضیح داد: دشمن به این دلیل به دنبال کاهش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری است چرا که حضور کمتر مردم در انتخابات باعث شکل گیری تهدیدات جدی تری علیه مردم می شود. لذا اگر رسانه ها بتوانند این مسائل مهم را در قالب های مختلف رسانه ای اعم از خبر، گزارش، خبر رسانی گسترده در شبکه های اجتماعی را با مردم مطرح کنند، قطعا کار بسیار مفیدی را در راستای تامین منافع مردم انجام داده اند.


امید علی مسعودی در ادامه در خصوص روش های مختلف تاثیر گذاری و آگاهی رسانی اجتماعی به مردم گفت: رسانه هایی که دارای مخاطبان زیادی هستند، قطعا مخاطبان این رسانه ها به آن ها اعتماد بالایی دارند، بنابراین می توانند از این اعتماد برای تبیین بهتر موضوعات مهم و تاثیرگذار در انتخابات اعم از داخلی یا خارجی بیشتر از رسانه های کم مخاطب استفاده کنند. ضمن اینکه رسانه های سنتی باید کار خود را در قالب های مورد نظرشان دنبال کنند، اما نمی توان از نقش رسانه های جدید مثل شبکه های اجتماعی در تأثیر گذاری بر انتخابات غافل شد، به این دلیل که در حال حاضر تیراژ مطبوعات آنچنان بالا نیست، نهایتاً ۳۰ تا ۴۰ هزار تا تیراژ دارد اما شبکه های اجتماعی وقتی فالورهایی در حد چند میلیون دارند اعم از اینستاگرام، واتس آپ، تلگرام و کلاوس هاب که اخیراً بسیار تأثیرگذار شده است، به نحوی که شاهد حضور مسئولین، کارشناسان، سیاسیون و مدیران در آن اتاق های بحث کلاوس هاب برای بحث و تبادل نظر بودیم، بنابراین همین کلاوس هاب که در حال حاضر عمده خبرسازی ها در آن صورت می گیرد، در کنار وجود و حضور رسانه‌های سنتی که در جای خود تاثیرگذار هستند و صد البته حضور تاثیر گذار اقشاری چون روحانیون در مساجد، منابر و تلویزیون، لازم است که از ظرفیت‌ شبکه‌های اجتماعی و کلاوس هاب به عنوان یک رسانه شفایی برای افزایش آگاهی رسانی به جامعه و انتخاب مدیران و رئیس جمهور اصلح به بهترین وجه ممکن استفاده به عمل آید.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده