برنامه اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات-راهبرد معاصر
محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران در گفت و گو با راهبرد معاصر بررسی کرد؛

برنامه اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات

محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران در تحلیل موضع اصلاح طلبان در آستانه انتخابات اظهار داشت: تبلیغات اصلی جبهه اصلاحات در سه، چهار روز منتهی به انتخابات کلید خواهد خورد. در این مقطع، اصلاح‌طلبان با اتکا به فضای مجازی و شبکه های ماهواره‌ ای فارسی زبان و همچنین کاربرد تکنیک های جنگ روانی بدنه خود را به حضور در انتخابات و رای به همتی تشویق خواهند کرد.
محمد صادق کوشکی؛ تحلیلگر مسائل سیاسی
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 June 15
کد خبر: ۹۱۶۳۷

جنگ روانی اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران در گفت و گو با راهبرد معاصر، درباره مناظره آخر ریاست جمهوری گفت: در منظره سوم مخصوصاً در بخش هایی که آقای همتی تلاش کرد فضا را به سمت مسائل عاطفی و احساسی ببرد، کاملاً جهت گیری کلیه مناظره را مشخص کرد و نشان داد این انتخابات هم شبیه انتخابات سال 92 است. یعنی نشان داد همه اصلاحات پشت آقای همتی ایستاده همانطور که سال 92 همه اصلاحات پشت سر آقای روحانی ایستاده بودند. امروز هم همه اصلاحات پشت سر آقای همتی ایستاده و مثل سال 92 با چند نامزد جبهه انقلاب روبرو هستیم و در واقع رقابت یک به چهار در حالت حداقلی داریم. همان صحنه ای که سال 92 شاهد بودیم. ویژگی این مناظره این بود که کاملاً صف بندی ها و جبهه بندی را شفاف و علنی کرد.


او در پاسخ به این پرسش که، با توجه به این شیوه از مناظره سطح مشارکت را چطور پیش بینی می کنید؟ تصریح کرد: طبیعتاً مناظره ها در مشارکت اثرگذار است و در واقع مخاطبین بر اساس سلیقه و نگاه خود به سمت این می روند که رای خود را مشخص کنند اما مناظره ها تمام کننده نیست. اکنون بحث اصلی مخصوصاً در جبهه اصلاحات، جنگ روانی است که در فضای مجازی شکل می گیرد و از طریق شبکه های ماهواره ای فارسی زبان هم پشتیبانی می شود. یعنی تبلیغات اصلی جبهه اصلاحات هنوز مانده است. سه، چهار روز آخر بین شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و فضای مجازی داخل، جبهه اصلاحات تمام قدرت و تکنیک های جنگ روانی خود را بکار می گیرد تا بدنه خود را تشویق کند به پای صندوق های رای بیایند و به همتی رای بدهند.


کوشکی با اشاره به ادبیات نامزدها در مناظره سوم اینگونه بیان کرد: به نظر من، قدری مودبانه تر شده بود ولی اینگونه شیوه مناظره اصلا خوب نیست و عملاً تشویق و تحریم می کند که وارد فاز پرخاشگری شوند. مناظره باید یک اتفاق کاملاً علمی و منطقی باشد. یعنی یک نامزد در حضور تعدادی از کارشناسان خبره عرصه های متفاوت حضور یابد و آن کارشناسان که مجری نیستند بلکه کارشناس هستند، بحث های تخصصی را با آن نامزد مطرح کنند و نامزد را داوری می کنند و به آن نامزد حتی امتیاز می دهند که از طریق مردم بتوانند با واسطه آن کارشناسان هر نامزد را جداگانه ارزیابی کنند. اینکه نامزدها کنار هم بنشینند، برخی از آنها را به پرخاشگری و رفتارهای خارج از شان و ادب سوق می دهد که در مناظره های اخیر هم شاهد بودیم. این شکل فعلی مناظره وزن و عیار نامزدها را خیلی مشخص نمی کند. نامزدها باید وزن و معلومات و تجربه ها و عیار خود را در گفتگو با تعدادی از کارشناسان عرصه های مختلف نشان دهند.


استاد دانشگاه تهران با اشاره به نوع نحوه اظهارات همتی و مهرعلیزاده در مناظره سوم گفت: در این شیوه ای که در مناظره دیده شد می توان گفت که نامزدهای اصلاحات بیشتر شیوه تخریب را بکار بردند. اینها تکنیک های رایج جنگ روانی جبهه اصلاحات است که در انتخابات‌های گذشته، بویژه در سال‌های 92 و 96 هم استفاده شده بود.


او در پاسخ به این پرسش که، ایا انتخابات به دور دوم کشیده می شود؟ افزود: در حال حاضر هر گونه گمانه زنی صرفاً حدس بدون دلیل است ولی چیزی که مهم است؛ جبهه اصلاحات تمام تلاش خود را بکار می گیرد و روزهای آینده از طریق فضای مجازی و تبلیغات غیرمستقیم شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و بیگانه تلاش می کند جامعه را با ترساندن از تندروی به سمت همتی جلب کند یعنی یک دوراهی را پیش پای مردم قرار دهد که یا تندروی یا همتی! یا جنگ یا همتی! یا وضعیت بد اقتصادی یا همتی! یعنی با این تکنیک سعی می کند نامزد مورد نظر خود را به قدرت برساند و طبیعتاً این تکنیک را سال 92 و سال 96 دیدیم که کاملاً جواب داده است. باید منتظر ماند و دید که آیا امسال هم جواب می دهد یا خیر؟ آینده انتخابات را تبلیغات سنگینی که جبهه اصلاحات برای روزهای آینده پیش بینی کرده تعیین می کند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار