قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز ۳۰ خرداد ۱۴۰۰+ جدول-راهبرد معاصر

قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز ۳۰ خرداد ۱۴۰۰+ جدول

قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 June 20
کد خبر: ۹۲۴۱۶

به گزارش راهبرد معاصر، قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ با انتشار خبری مبنی بر افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه توسط خودرو سازان افزایش پیدا کرد. پژو ۲۰۷ دنده‌ای (رینگ فولادی) ۱۴۰۰، سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۳۱ به ترتیب به مبلغ ۲۹۴ میلیون، ۱۳۵ میلیون تومان و ۱۲۳ میلیون تومان با اختلاف ۳ میلیون تومانی نسبت به روز گذشته معامله شدند.

 

قیمت روز محصولات ایران خودرو و ساپیا 1400/03/30

قیمت روز خودروهای داخلی
مدل خودرو قیمت (تومان)
سمند LX (ساده) 188.000.000
سمند LX (ساده) 1400 199.000.000
پژو 405 GLX  200.000.000
پژو پارس (ساده) 226.000.000
پژو پارس (ساده) 1400 238.000.000
پژو ۲۰۶تیپ ۲ (ساده) 200.000.000
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) 1400 210.000.000
پژو ۲۰۶تیپ ۵ (ساده) 258.000.000
پژو ۲۰۶ صندوقدار v8 252.000.000
پژو ۲۰۶ صندوقدار( v8(1400 263.000.000
پژو ۲۰۷ اتوماتیک 375.000.000
پژو ۲۰۷ اتوماتیک(1400) 390.000.000
پژو ۲۰۷ دنده ای (رینگ فولادی) 282.000.000
پژو ۲۰۷ دنده ای (رینگ فولادی) 1400 294.000.000
رنو تندر90 E2 335.000.000
رنو تندر پلاس اتوماتیک 450.000.000
رانا LX 202.000.000
رانا پلاس  222.000.000
دنا  معمولی (رینگ فولادی) 266.000.000
دنا  معمولی (رینگ فولادی)1400 279.000.000
دنا پلاس دنده ای توربو 360.000.000
هایما s7 توربو  660.000.000
سایپا ۱۱۱ 135.000.000
سایپا ۱۳۱ 123.000.000
 سایپا ۱۳۲(1398) 120.000.000
ساینا 136.000.000
ساینا 1400 143.000.000
تیبا(رینگ فولادی ) 126.000.000
تیبا(رینگ فولادی )1400 129.000.000
تیبا ۲(رینگ فولادی ) 133.000.000
تیبا ۲(رینگ فولادی ) 1400 138.000.000
کوییک دنده ای  147.000.000
کوییک دنده ای  1400 153.000.000
کیا سراتو ۲۰۰۰ (آپشنال)   790.000.000
ام وی ام 315 هاچ بک  265.000.0000
ام وی ام X22 ‏ ، دنده ای اسپرت اکسلنت
353.000.000
 
همچنین بر اساس مشاهدات میدانی قیمت خودرو‌های خارجی در کشور، با نوسانات جزئی در نرخ همراه است.
 
 قیمت روز خودرو های خارجی 
مدل خودرو قیمت (تومان)
  رنو کولئوس ۲۰۱۸ 2.050.000.000
رنو تلیسمان ۲۰۱۸ 1.550.000.000
میتسوبیشی ASX فول ۲۰۱۸

1.400.000.000

تویوتا CH-R تمام چرخ متحرک لانچ  2018 1.800.000.000
  تویوتا راو ۴ مدل ۲۰۱۸ (الفطیم) 2.250.000.000
کیا اپتیما ۲۰۱۷ 1.670.000.000
  کیا سورنتو ۲۰۱۸ 3.400.000.000
کیا اسپورتیج ۲۰۱۸ 1.950.000.000
  هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ هیبرید +GLS 1.600.000.000
  هیوندای النترا ۲۰۱۸ 1.100.000.000
  هیوندای سانتافه . فول . ۶ رادار 2.120.000.000
لکسوس NX300 H هفت کلید ۲۰۱۷ 3.300.000.000
نیسان جوک (اسپورت) 1.300.000.000
 

 

اعمال سلیقه خودروسازان در تعیین قیمت محصولات
هم اکنون خبری جدید مبنی بر افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه آن هم به سلیقه خود خودروسازان در فضای مجازی منتشر شده است. حالا شورای رقابت هم در کنار سازمان حمایت نشسته و از مسئولیت اصلی خود یعنی قیمت گذاری برای خودرو در کارخانه عقب نشسته است.

با این تصمیم عجیب قیمت گذاری برای خودرو درب کارخانه به طور کامل در اختیار خودروسازان خواهد بود و با توجه به بازار کنترل نشده‌ای که در این حوزه وجود دارد، احتمالا باید در انتظار شوک قیمتی جدیدی برای بازار باشیم.


خودرو به مقصد سعادت آباد؛ بازار سرمایه پذیرای خودرو یا سهام آن؟
آشفته بازار قیمت خودرو را چه کسی سروسامان می‌دهد؟
رضا شیوا رئیس شورای رقابت با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار و کارخانه، گفت: در اردیبهشت ماه دستورالعمل قیمت گذاری خودرو ارائه شد. شورای رقابت در آن دستورالعمل مصوب کرد که خودرو‌های ساخت داخل با توجه به تورمِ بخشی، می‌توانند افزایش قیمت داشته باشند.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از متغیر‌ها در قیمت گذاری خودرو، متغیر تورم بخشی است یعنی قیمت تورم هر خودرو در بانک مرکزی محاسبه می‌شود. شورای رقابت موافقت کرد که به دلیل وضعیت تورمی که هم اکنون در کشور است، خودروسازان می‌توانند هر ۳ ماه یکبار به بانک مرکزی مراجعه کنند و تورم بخشی را به ستاد تنظیم بازار بفرستند تا قیمت محصولاتشان تغییر کند.

شیوا ادامه داد: در این صورت با تایید بانک مرکزی اگر تورم قابل ملاحظه‌ای بود می‌توانند به همان میزان افزایش قیمت داشته باشند. در حال حاضر هیچ تغییری در فرمول و قیمت خودرو نداریم، اما مجوز داده ایم که هر ۳ ماه یکبار با توجه به تورم بخشی اگر خودروساز‌ها مایل بودند، می‌توانند از طریق ستاد تنظیم بازار اقدام کنند.

رئیس شورای رقابت تشریح کرد: در آن زمان آنچه در فرمول محاسبه کردیم تا پایان خرداد ماه بود و اکنون خودروسازان می‌توانند برای ۳ ماه آینده تورم بخشی را بگیرند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه اگر خودروسازان افزایش قیمت داشته باشند، مجدد شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود؟ گفت: زمانی که تورم داریم و نهاده‌های تولید افزایش پیدا می‌کنند، هزینه تمام شده هر کالایی افزایش پیدا می‌کند و وقتی افزایش پیدا کند، آنکه تولید کننده است مجبور به افزایش قیمت است.

قیمت گذاری خودرو

شیوا بیان کرد: زمانی که فولاد، آلومینیوم، پلی استر و ... در طی ۳ ماه افزایش پیدا می‌کند، باید شاهد افزایش قیمت نهایی کالا باشیم، در کالا‌های دیگر هم این اتفاق رخ می‌دهد و شاهد افزایش قیمت نهایی آن کالا خواهیم بود. آنچه که مسلم است زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد، همیشه شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

رئیس شورای رقابت ادامه داد: خودروسازان در حال تلاش برای افزایش تولید خودرو هستند و قرار بر این است که هر ماه ۱۰۰ خودرو و در سال هزار و ۲۰۰ خودرو به بازار عرضه کنند و این قول را داده اند و باید به این وعده عمل کنند. این سیستم قرعه کشی که برای فروش خودرو در نظر گرفته اند باعث می‌شود تا در چند ماه آینده شاهد تعادل در بازار خودرو باشیم.

این مقام مسئول ادامه داد: بانک مرکزی آمار تمام نهاده‌های تولید را هر سه ماه یکبار اعلام می‌کند و اگر نهاده‌های تولید افزایش قیمت داشته باشد خودروساز می‌تواند اقدام به این افزایش کند.

شیوا در پاسخ به این سوال که خودروسازان خود سر می‌توانند اقدام به افزایش قیمت کنند یا خیر و اینکه اگر ۲۰ درصد گران کنند کاری قانونی است یا خیر، گفت: افزایش قیمت باید بر اساس تورم بخشی باشد. ۲۰ درصد گران کردن قیمت خودرو پس از پایان ۳ ماه ممکن نیست و این رقم بسیار بالا خواهد بود.

رایزنی خودروسازان برای آزادسازی قیمت‌ها

حباب قیمت خودرو در بازار در حالی همچنان ادامه دارد که چند ماه است که خودروسازان در حال رایزنی برای آزادسازی قیمت تولیداتشان هستند و این امر را عاملی برای خروج از زیان‌دهی خود عنوان می‌کنند. در این راستا صنعتگران جلسات متعددی را با مسئولان دولتی و مجلس برگزار کرده و حتی در نامه‌ای به رئیس کمیسیون صنایع مجلس، موافقت خود را با آزادسازی واردات خودرو در ازای آزادسازی قیمت خودرو‌های داخلی اعلام کرده‌اند.

در جلسه‌ای که اواخر اردیبهشت امسال در کمیسیون صنایع مجلس با حضور رئیس سازمان گسترش، رئیس شورای رقابت، مدیران عامل شرکت‌های خودروساز و رئیس انجمن قطعه سازان برگزار شد، نامه‌ای با امضای مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و همچنین دبیر انجمن قطعه سازان به رئیس کمیسیون صنایع مجلس ارائه شد که در آن پیشنهاد قیمت‌گذاری خودرو‌ها در قالب خودرو‌های عمومی و اختصاصی مطرح شده بود.

در این پیشنهاد خواسته شده بود تا خودرو‌های عمومی یعنی خودرو‌هایی که عموم مردم با درآمد کم یا متوسط خریداری می‌کنند، با فرمول بهای تمام شده و با در نظر گرفتن سود ۵ درصدی با تایید و نظارت وزارت صنعت قیمت‌گذاری شوند. اما در مورد خودرو‌های اختصاصی که لوکس و نسبتاً گران محسوب شده و مشابه خارجی دارند، قیمت گذاری با پیشنهاد هیات مدیره شرکت‌ها و تایید و نظارت وزارت صنعت بر اساس شرایط عرضه و تقاضای بازار صورت گیرد.
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده