ظرفیت و زمان ثبت نام و برگزاری آزمون وکالت و کارشناسان رسمی قوه قضائیه 1400-راهبرد معاصر

ظرفیت و زمان ثبت نام و برگزاری آزمون وکالت و کارشناسان رسمی قوه قضائیه 1400

آزمون آزمون وکالت 1400و کارشناسان رسمی قوه قضائیه قرار است در 19 شهریور و 18 شهریور برگزار شود.
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۸ - ۲۱ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 12
کد خبر: ۹۵۱۲۸

به گزارش راهبرد معاصر جزئیات برگزاری آزمون وکالت 1400 را در این مطلب بخوایند. بر اساس صحبت های رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه آزمون وکالت قوه قضائیه 1400  در 19 شهریور و آزمون کارشناسان رسمی قوه قضائیه در 18 شهریور ماه برگزار خواهد شد. هر دو این آزمون ها از سوی سازمان سنجش آموزش کشور برگزار خواهد شد. سقف ظرفیت برای آزمون وکالت حدود 6 هزار نفر و برای آزمون کارشناسان رسمی حدود 7 هزار نفر است. محل برگزاری آزمون در همه مراکز استان های کشور خواهد بود که البته ممکن است این آزمون ها علاوه بر مراکز استان ها در شهرهای بزرگ هم اجرا شود. در سال 1400 آزمون کارشناسی رسمی دادگستری برای حدود 25 رشته برگزار می شود. زمان ثبت نام در آزمون وکالت 1400 و آزمون آزمون کارشناسان رسمی قوه قضائیه نیمه اول مرداد خواهد بود که از طریق سایت سازمان سنجش انجام می شود.

 

 

آزمون وکالت 1400

 

جزئیات آزمون وکالت 1400

رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در نشست خبری امروز خود گفت: پیش بینی سقف ظرفیت برای آزمون وکالت حدود ۶ هزار نفر و برای آزمون کارشناسی رسمی حدود هفت هزار نفر است البته هنوز شورای عالی کارشناسی میزان ظرفیت را اعلام نکرده است.علی بهادری جهرمی با بیان اینکه آزمون وکالت قوه قضاییه در ١٩ شهریور و آزمون کارشناسی رسمی قوه قضاییه هم پنجشنبه ١٨ شهریور برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: متولی برگزاری هر دو آزمون سازمان سنجش آموزش کشور است.رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه ادامه داد: محل برگزاری آزمون در همه مراکز استان‌ها است و تلاش این است که علاوه بر مراکز استانی، در شهرهای بزرگ هم آزمون برگزار شود، چنانکه در آزمون وکالت سال گذشته ۴٢ شهر محل برگزاری آزمون بود.بهادری‌جهرمی با بیان اینکه داشتن سابقه و تجربه اجرایی برای آزمون کارشناسی رسمی ضروری است، اضافه کرد: امسال آزمون کارشناسی رسمی دادگستری برای حدود ٢۵ رشته برگزار می‌شود.رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه درباره زمان ثبت نام آزمون کارشناسی رسمی و وکالت گفت: ثبت نام آزمون نیمه اول مرداد توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود.وی درباره سهمیه ایثارگران برای شرکت در آزمون وکالت و کارشناسی رسمی اعلام کرد: مهلت پذیرش کد ایثارگری برای استفاده از سهمیه در این آزمون، زمان ثبت نام است.

 

نحوه ثبت نام آزمون وکالت 1400

همانطور که پیش از این اشاره شد آزمون وکالت دادگستری و قوه قضاییه مجزای از هم برگزار می شود و سازمان ناظر این دو آزمون متفاوت است. برگزاری و انتشار دفترچه ثبت نام آزمون وکالت قوه قضاییه و دادگستری هر دو زیر نظر سازمان سنجش برگزار می شود لازم به ذکر است که ثبت نام سال 1400 هر یک از این آزمون ها به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org انجام می شود.

 

 

آزمون وکالت قوه قضائیه 1400

 

نحوه ثبت نام آزمون وکالت قوه قضاییه ۱۴۰۰

1 - ورود به سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org

2 - انتخاب گزینه سایر آزمون های استخدامی از لیست سمت راست صفحه

3 - انتخاب گزینه " ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلا - قوه قضاییه 1400 "

4 - پرداخت هزینه ثبت نام آزمون و تهیه سریال ثبت نام

5 - ورود به صفحه ثبت نام و تکمیل فرم نام نویسی و بارگذاری مدارک ثبت نام آزمون وکالت قوه قضاییه

 

شرایط ثبت نام آزمون وکالت 1400

 شرایط شرکت در آزمون وکالت دادگستری و  قوه قضاییه مشابه هم بوده و در برخی موارد متفاوت هستند . کلیه شرکت کنندگان در آزمون وکالت قوه قضاییه و دادگستری ۱۴۰۰ باید واجد تمامی شرایط عمومی و اختصاصی تعیین شده باشند تا در نهایت بتوانند پروانه وکالت خود را دریافت کنند.

در ادامه مهم ترین شرایط ثبت نام آزمون وکالت 1400 قوه قضاییه و دادگستری را ارائه داده ایم.

داشتن تابعیت ایرانی

حداقل مدرک لیسانس در رشته حقوق یا مبانی فقه و حقوق اسلامی و یا معادل آن از کلیه دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و یا حوزه علمیه

 رعایت شرط سنی : آزمون وکالت دادگستری : طبق اطلاعیه سازمان سنجش و بنا به خواسته کانون وکلای دادگستری ، برای داوطلبان استان تهران حداکثر سن هنگام ثبت نام 40 سال تمام و در سایر استان ها شرط سنی داشتن حداکثر 50 سال تمام می باشد .

رعایت شرط سنی : آزمون وکالت قوه قضاییه : داوطلبان باید در موقع ثبت نام آزمون دارای حداقل 22 سال و حداکثر 63 سال سن باشند.

نداشتن سوء سابقه کیفری و یا سوء شهرت

 

 

آزمون کارشناسان رسمی قوه قضائیه

 

منابع آزمون وکالت قوه قضاییه 1400

نام درس                           ضریب                   تعداد سوالات

حقوق مدنی و امور حسبی       2                            20

آیین دادرسی مدنی                  2                           20

حقوق تجارت                    2             20     

حقوق جزا عمومی و اختصاصی             2             20

آیین دادرسی کیفری                2                         20

متون فقه                      2                      10

حقوق ثبت   1                         10

حقوق اساسی           اعلام نشده               اعلام نشده

زمان آزمون : 140 دقیقه

خاطر نشان می شود با وجود اینکه منابع آزمون وکالت ۱۴۰۰ در اطلاعیه ذکر نشده است اما به جرئت می توان گفت منابع دانشگاهی رشته حقوق و فقه و مبانی حقوق اسلامی بهترین منبع برای موفقیت در آزمون وکالت 1400 هستند.

 

 

منابع آزمون وکالت 1400

 

ثبت نام آزمون وکالت 1400

داوطلبانی که متقاضی شرکت در آزمون وکالت هستند و هنوز برای انتخاب مرکز ( قوه قضاییه و دادگستری ) مورد نظر خود مردد هستند باید توجه داشته باشند که حیطه کاری وکلای هر دو مرکز یکسان بوده و تفاوت آزمون این دو مرکز در برخی از شرایط ( سن و وضعیت نظام وظیفه آقایان و ... ) ، منابع آزمون ، دوره کارآموزی و تعرفه های حقوقی می باشد.

به داوطلبان توصیه می شود برای انتخاب کانون و مرکز مورد نظر خود شرایط ، منابع و آزمون هر مرکز و در مرحله بعد تسهیلات شغلی هر دو مرکز را بررسی کرده و نهایتا آزمون مورد نظر خود را انتخاب کنند. زمان ، نحوه ، شرایط و منابع آزمون وکالت دو مرکز دادگستری و قوه قضاییه در این مقاله برررسی سد در ادامه تفاوت شغلی دو کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضاییه ارائه شده است.

 

تفاوت وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه و کانون وکلای دادگستری

  •  سابقه تاسیس و فعالیت کانون وکلای دادگستری بسیار بیشتر از سابقه فعالیت کانون وکلای قوه قضاییه می باشد و معمولا شناخت داوطلبان از مرکز وکلای دادگستری بیشتر از مرکز قوه قضاییه است. هم چنین مرکز وکلای دادگستری با تعداد 12 کانون مستقل به نسبت مرکز وکلای قوه قضاییه که 4 کانون تازه تاسیس دارد ، ظرفیت کمتر اما متقاضیان بیشتری را دارد. 12 کانون وکلای دادگستری زیر نظر اتحادیه وکلای دادگستری که تحت عنوان " اسکودا " مطرح می شود ، فعالیت می کنند.
  • تسهیلات و امتیازات ارائه شده به وکلای دادگستری کمی بیشتر از تسهیلات کانون وکلای قوه قضاییه می باشد. وکلای مرکز دادگستری از صندوق بیمه تعاون بازنشستگی ، کمیسیون های رفاهی و یا علمی و ورزشی بهره مند هستند ، این در حالی است که وکلای قوه قضاییه فقط از بیمه تکمیلی ( کمیسیون آموزش ) بهره مند هستند.
  • در خصوص حق الوکاله نیز معمولا مبلغ دریافتی وکلای مرکز قوه قضاییه کمتر از وکلای دادگستری می باشد. طبق آیین نامه معمولا حق الوکاله مرکز وکلای قوه قضاییه حداکثر تا 60% از تعرفه تعیین شده برای وکلای پایه یک دادگستری می باشد.
  • داوطلبان متقاضی آزمون وکالت مرکز وکلای دادگستری پس از قبولی در آزمون کتبی و طی کردن مراحا تایید مدارک وارد دوره کارآموزی می شوند و زیر نظر وکیل سرپرست تعیین شده به مدت 18 ماه دوره کارآموزی خود را سپری می کنند. این دسته از داوطلبان پس از اتمام دوره کارآموزی در صورت پذیرش در آزمون شفاهی اختبار موفق به اخذ پروانه وکالت می شوند.
  • داوطلبان متقاضی آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه پس از قبولی در آزمون کتبی ، وارد مرحله مصابه و بررسی صلاحیت می شوند و در صورت قبولی در این مرحله وارد مرحله کارآموزی می شوند و پس از 18 ماه دوره کارآموزی زیر نظر وکیل سرپرست ، می توانند پروانه وکالت خود را دریافت کنند.
  • کار آموزان مرکز وکلای دادگستری باید در دوره کارآموزی خود وظایف تعیین شده را به درستی انجام دهند. مهم ترین وظایف کارآموزان کانون وکلای دادگستری عبارتند از : شرکت در جلسات دادرسی مدنی و یا کیفری به تعداد حداقل چهار مرتبه در ماه ، تهیه گزارش از چند پرونده ، فعالیت در کانون اعم از دادگاه یا دادسرا و انجام امور معاضدت قضایی محول شده از سوی کانون.
  • کارآموزان مرکز وکلای قوه قضاییه نیز برخی وظایف معین را باید در دوره کارآموزی خود انجام دهند. مهم ترین وظایف کارآموزان کانون وکلای قوه قضائیه عبارتند از : تهیه 20 گزارش از پرونده های حقوقی و یا کیفری ، حضور در دوره های آموزشی به مدت دو ماه ، شرکت در جلسات دادگاه های کیفری و حقوقی تعیین شده به تعداد چهار جلسه در هر ماه
مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده