چرا هیئت نظارت مجمع تشخیص با استانی‌شدن انتخابات مخالف است؟-راهبرد معاصر
عملیات مشترک مرزبانان ایران و عراق در مقابله با سلاح‌های غیرمجاز پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت حاج سید علاءالدین میر محمد صادقی رئیس‌جمهور عازم قاهره شد رئیس‌جمهور فردا به مصر می‌رود تاجگردون: ۱۱ میلیارد دلار برای کالا‌های اساسی تخصیص یافت  بودجه ۱۴۰۴ به شورای نگهبان ارسال شد استاندار تهران: تعطیلی‌ها روزانه اعلام می‌شوند ربیعی: رئیس‌جمهور قانون حجاب و عفاف را در دستورکار شورای امنیت ملی قرار داد وکیل پرونده «کنسرت فرضی»: بازداشت پرستو احمدی در مازندران سخنگوی دولت: افزایش دو یا سه برابری بودجه نیرو‌های مسلح صحّت ندارد امام جمعه موقت تهران: هدف رژیم صهیونیستی از نیل تا فرات است / جامعه جهانی برای توقف این رژیم به پا خیزد  واکنش صمصامی به گران سازی نرخ ارز؛ وزیر اقتصاد استیضاح شود + عکس اطلاعیه سپاه: شبکه ضد امنیت ملی در قزوین متلاشی شد بیانیه سپاه / آغاز دورانی نوین از پروسه شکست دشمنان امت اسلامی و غلبه جبهه مقاومت بر توطئه ترکیبی جبهه باطل سخنگوی دولت: اغلب بنزین تولیدی کشور مطابق با استانداردهای یورو ۴ است

چرا هیئت نظارت مجمع تشخیص با استانی‌شدن انتخابات مخالف است؟

عضو هیئت عالی نظارت مجمع از رد اکثر بندهای طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در این هیئت خبر داد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 May 07
کد خبر: ۱۰۴۷۷
به گزارش راهبرد معاصر ،حسین مظفر عضو هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام  با اشاره به بررسی بندهای مختلف طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیئت نظارت مجمع گفت:‌ بند استانی شدن انتخابات موجب کاهش مشارکت‌ مردمی و همچنین کم‌رنگ شدن رقابت‌های انتخاباتی می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر در مصوبه مجلس، استان به‌عنوان محدوده جغرافیایی حوزه انتخابیه تعیین شده است اما در سیاست‌های ابلاغی انتخابات به‌نحوی ذکر شده که حوزه‌بندی باید به‌گونه‌ای باشد که عدالت مدنظر قرار گرفته شود.

 
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی دیگر از معایب این بند این است که از سویی وقتی انتخابات استانی شود شناخت مردم نسبت به کاندیداهایی که به آنها رأی می‌دهند، کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر استانی شدن انتخابات موجب افزایش هزینه‌های انتخاباتی نامزدها می‌شود چرا که تمامی نامزدها به‌خلاف انتخابات‌های گذشته باید در سطح استان تبلیغ کنند.

مظفر با تأکید بر اینکه این طرح موجب ایجاد تعارض بین فرد انتخاب‌شده از سوی مردمِ یک حوزه انتخابیه و فردی که در نهایت به‌عنوان کاندیدای آن حوزه به مجلس می‌رود، خواهد شد، یادآور شد: ممکن است فردی علی‌رغم اینکه در یک حوزه انتخابیه 70 درصد آرا را کسب کند ولی به‌دلیل عدم رأی‌آوری در سطح استان موفق به ورود به مجلس نشود و این مسئله برای مردم یک حوزه انتخابیه قابل قبول نیست و ممکن است فرد منتخب را به‌عنوان نماینده خود تلقی نکنند.

عضو هیئت عالی نظارت مجمع با اشاره به ایراداتی که این هیئت به تناسبی شدن انتخابات مجلس وارد کرده، تصریح کرد: ماده دیگری که در جلسه هیئت نظارت بررسی و رد شد، بحث تناسبی شدن انتخابات مجلس بود که دارای ابهامات زیادی در اجرا است. از آنجا که یک فرد می‌تواند در لیست‌هایی با گرایش سیاسی مختلف حضور داشته باشد، این مسئله تعیین تناسب و سهم احزاب را با ابهاماتی مواجه و روند اجرایی انتخابات را با مشکلات جدی روبه‌رو می‌کند.

وی با اعلام اینکه اصلی‌ترین ایراد هیئت نظارت مربوط به بند استانی شدن انتخابات است، تصریح کرد:‌ در ارتباط با بررسی دو بند دیگر طرح اصلاح قانون انتخابات که درباره محدودیت برای افرادی که سه دوره متوالی یا بیشتر سابقه نمایندگی مجلس را داشته‌اند و همچنین محدودیت تحصیلی برای ورود به عرصه انتخابات است نیز اعضای هیئت نظارت به ‌دلیل عدم رعایت عدالت انتخاباتی و شایسته‌سالاری، این دو بند را نیز خلاف سیاست‌های کلی برشمرده رد کردند.

تسنیم
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده