راهبرد معاصر بررسی میکند؛
پشت پرده تلاش رسانههای معاند برای اعتبار زدایی از عملکرد 100 روزه دولت
رسانههای ضدانقلاب با «مقایسه 100 روز اول دولت یازدهم و سیزدهم» و «برجستهسازی افزایش قیمت محصولات غذایی»، سعی کردهاند تا با القاء یأس و ناامیدی به جامعه، تصویری بیبرنامه و ناکارآمد از دولت سیزدهم در افکار عمومی ترسیم کنند.
به گزارش راهبرد معاصر؛ در روزهای اخیر اغلب رسانهها به ارزیابی عملکرد 100 روزه دولت سیزدهم پرداخته و فعالان سیاسی نیز از منظر خود توصیهها و هشدارهایی را خطاب به رئیس جمهور بیان میکنند. در همین راستا، رسانههای ناهمسوی داخلی به همراه رسانههای ضدانقلاب با «مقایسه 100 روز اول دولت یازدهم و سیزدهم» و «برجستهسازی افزایش قیمت محصولات غذایی»، سعی کردهاند تا با القاء یأس و ناامیدی به جامعه، تصویری بیبرنامه و ناکارآمد از دولت در افکار عمومی ترسیم کنند. لذا بازخوانی عملکرد 100 روزهی دولت رئیسی خالی از لطف نیست چرا که موجب مشخص شدن برخی ابعاد ناپیدای عملکرد دولت سیزدهم خواهد بود و تصمیماتی از دولت که نتایج مثبتی بر بهبود معیشت مردم در ماههای آینده خواهد داشت را روشن خواهد کرد.
برخی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در 100 روز اول:
- اعلام نرخ تضمینی محصولات اساسی کشاورزی قبل از شروع سال زراعی جدید
- افزایش ذخایر راهبردی کالاهای اساسی نظیر گندم و نهادههای دامی از 2 ماه به 4 ماه
- برنامهریزی برای سهم 30 درصدی مرغ آرین در تولید گوشت مرغ کشور
- مدیریت چالش اختلال در سامانه هوشمند سوخت بدون هزینه اجتماعی و سیاسی
- احیاء سنت بازدیدهای سرزده و سفرهای استانی از سوی رئیسجمهور برای مشاهده مشکلات استانی
- گفت وگوی مستقیم با مردم در محروم ترین نقاط کشور
- عضویت دائم جمهوری اسلامی در پیمان شانگهای
- پیگیری جدی دولت برای آزاد شدن پولهای بلوکه شده ایران در برخی از کشورهای خارجی
- عدم استقراض از بانك مركزي
- خروج مسکن از رکود سیاستی
- برگزاری مستمر و منظم نشست سران قوا
- جلسات رئیس جمهور با نخبگان و مشورت خواهی از آنان
- قیمت گذاری ۲۰ قلم کالای اساسی با هدف ثباتبخشي به بازار
- ساماندهی و کاهش قیمت سیمان در بازار مصالح از طریق پذیرش آن در بورس کالا
- مهار نسبی شیوع بیماری کرونا با تسریع در واردات واکسن از کشورهای مختلف جهت مقابله با بیماری
- تامین ۸۱ میلیون دوز واکسن در ۳ ماه
- دستور رئیسجمهور برای لغو مصوبه افزایش قیمت 20 درصدی محصولات ایران خودرو و سایپا
با توجه مدیریت قابل ملاحظه کشور توسط دولت سیزدهم علیرغم کمی و کاستیها، جریان ناهمسوی داخلی در راستای تحریف افکار عمومی نسبت به عملکرد مثبت دولت، به تولید محتوای رسانهای پرداختهاند. رسانههای ناهمسوی داخلی با گره زدن معیشت مردم به مذاکرات هستهای، در پی تعمیم این مسئله به دیگر حوزهها از جمله توان دفاعی و قدرت منطقهای جمهوری اسلامی هستند و مدعیاند نمیتوان (یا نباید) از آمریکا بابت لغو تحریمها و عدم خروج از برجام تضمین گرفت! این رسانهها با برجستهسازی هشدار اقتصاددانان کشور، نسبت به تبعات حذف ارز دولتی، این اقدام دولت را ناهماهنگی بین وزارتخانهها قلمداد کرده و با القاء ناامیدی به جامعه، سعي دارند تا مردم را از بهبود وضعیت معیشتی ناامید نمايند.
رسانههای ضدانقلاب نيز از ابتدای انتخاب آقای رئیسی بهعنوان رئیسجمهور منتخب مردم در انتخابات ریاست جمهوری 1400، خط تخریب وجهه و عملكرد وی را مستمرا در قالب فضاسازی علیه دولت سیزدهم پيگيري مينمايند.
اهم تحرکات رسانهای جریان معاند در تخریب دولت سیزدهم:
- تخطئه رئیسجمهور به دلیل اشتباهات سهوي در بیان برخی از واژهها در جلسات و سخنرانیها
- بزرگنمايي برخي انتصابات فامیلی در مناصب دولتی
- ادعای رشد نرخ تورم از 45 درصد به 61 درصد در 100 روز اول دولت سیزدهم
- القاء رشد خط فقر از 10 میلیون به 12 میلیون
- ارائه تصویری تاریک و سیاه از 4 سال آینده کشور
- سانسور و بایکوت خبری سفرهای استانی رئیس جمهور
- ادعای افزایش کیفی اعتراضات صنفی در 100 روز اول دولت سیزدهم
- القاء عدم توان تأمین کسری بودجه 400 هزار میلیارد تومانی توسط دولت
- شایعه چاپ پول بدون پشتوانه و فروش اوراق توسط دولت برای تأمین کسری بودجه
- برجستهسازی انتصاب برخی از فرماندهان ارشد نظامي به مسئولیتهای دولتی بهویژه استانداریها
- پوشش خبری هشدارهای اقتصاددانان داخلی مبنی بر لزوم توجه به نتایج طرحهای اقتصادی کارشناسی نشده
- شبیهسازی وضعیت جمهوری اسلامی با شوروی سابق
باتوجه به عناد اپوزيسيون رسانهاي با منافع مردم ايران و فضاسازی رسانهای جریان معاند علیه دولت سیزدهم، انتظار میرود در ماههای آتی نيز همچنان این رسانهها در راستای تخریب اقدامات دولت، انتشار محتوای رسانهای تحریکآمیز جهت بر هم زدن فضاي آرامش و اعتماد در كشور را ادامه دهند. شايان ذكر است طرحهایی نظیر «طرح جوانسازی جمعیت»، «طرح تک نرخی کردن ارز»، «طرح صیانت از کاربران فضای مجازی» و «طرح آزادسازی قیمت کالاهای اساسی» میتواند مستعد جریانسازی رسانههای ضدانقلاب باشند و در صورت عدم اقناع افكار عمومي و عدم اجرای مناسب طرحهاي مذكور در کشور، احتمال برنامهریزی بازوهاي عملیاتی جریان معاند برای برگزاری اعتراضات و رادیکالیزه کردن آن، متصور است.
در راستای خنثیسازی عملیات روانی رسانههای ضد انقلاب در تخطئه عملکرد دولت سیزدهم، اقدامات ذیل پیشنهاد میگردد:
- لزوم هدفگذاری و برنامهریزی کابینه برای حفظ و بهبود شرایط اقتصادی کشور
- تمرکز دولت و قوهقضاییه برای نظارت بیشتر بر اصناف
- ارائه گزارشهای منظم دورهای از اقدامات دولت برای مردم در رسانه ملی توسط رئیسجمهور
- پوشش خبری اقدامات مثبت دولت در رسانه ملی و فضای مجازی
- توجه ویژه دولت به وضعیت معیشتی کارگران، کارمندان، فرهنگیان و بازنشستگان
- افزایش كيفيت سفرهای استانی دولت جهت ترمیم شکاف اجتماعی
- تلاش مجدانه دولت براي تحقق شعارهای انتخاباتی رئیسجمهور در انتخابات 1400
- برگزاری جلسات مستمر با گروههای مخالف دولت جهت استماع انتقادات و پیشنهادات
- ارتباط وزراء با مردم جهت استماع مشکلات آنها
- گسترش روابط دیپلماتیک با کشورهای همسایه در حوزههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی