به گزارش راهبرد معاصر رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ضمن تشریح آخرین روند تصویب لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس، اقدامات نظارتی و تقنینی این کمیسیون در طول یک سال گذشته را تشریح کرد. علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با حضور در مجموعه برنامهای که شبکه خبر به مناسبت 10 آذرماه (روز مجلس) برای مصاحبه با رؤسای کمیسیونهای تخصصی مجلس پخش میکند در تشریح مصوبات و اقدامات نظارتی کمیسیون آموزش گفت: یکی از مهمترین مصوباتی که طی یک سال گذشته در کمیسیون آموزش مورد بحث و بررسی قرار گرفت، لایحه رتبه بندی فرهنگیان بود.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون معلمان در 5 جایگاه تا مقام استاد معلمی رتبهبندی میشوند و هرکس بر اساس شایستگیهای خود جایگاهی را کسب میکند و 80 درصد حقوق هیأت علمی متناظر خود در دانشگاههای وزارت علوم حقوق دریافتی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه تلاشهای بسیاری از جانب کمیسیون صورت گرفت که این لایحه از جانب دولت دوازدهم تقدیم مجلس شود، افزود: پس از ارائه این لایحه به مجلس، شور اول آن حدود 96 درصد در مجلس رأی مثبت آورد و پس از آن لایحه به کمیسیون ارجاع شد و تغییرات عمدهای در آن ایجاد شد و نهایتا کلیات آن در کمیسیون و صحن به تصویب رسید و در حال حاضر تا ماده 3 این لایحه بررسی شده است.
منادی سفیدان درباره تأمین مالی لایحه رتبهبندی معلمان، گفت: این مهم به دلیل اینکه به صورت لایحه ارائه شده است، منابعش را دولت دیده است و کمیسیون آموزش و صحن مجلس تا کنون هیچ بار مالی اضافهای به دولت تحمیل نکرده است.
وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه تأمین مالی 25 هزار میلیارد تومان برای هر سال به منظور اجرای رتبهبندی را وعده داده است و پس از تصویب این لایحه معلمان فوقالعاده ویژهای تحت عنوان فوقالعاده ویژه رتبهبندی دریافت خواهند کرد البته اختلافاتی در نحوه اجرای آییننامه درباره این لایحه وجود دارد که به دنبال برطرف کردن آن هستیم.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در مورد حل مشکلات آموزشیاران نهضت سوادآموزی نیز گفت: مجلس قبل مصوبهای مبنی بر جذب 4 گروه از معلمان داشت که جذب آموزشیاران نهضت سوادآموزی منوط به قبولی در آزمون شده بود. سال گذشته آزمونی برای آموزشیاران نهضت سوادآموزی برگزار شد و از 24 هزار متقاضی 17 هزار نفر قبول شدند.
منادی سفیدان اضافه کرد: ما در مجلس یازدهم بار دیگر به افرادی که در آزمون پذیرفته نشدند فرصت دادیم تا بار دیگر در آزمون شرکت کنند و امسال آزمونی برای این عزیزان و معلمان طرح امین برگزار شد که مجموعا 12 هزار متقاضی در این آزمون شرکت کردند.
وی یادآور شد: در حال حاضر نیز طرحی در کمیسیون آموزش در حال چکشکاری است که به ازای هر سال سابقه معلمی برای متقاضیان جذب در آموزش و پرورش ضریبی در نظر گرفته میشود تا این ضریب در آزمونهای استخدامی آموزش و پرورش اعمال شود و جذب افرادی که سابقه آموزش و پرورش دارند با سهولت بیشتری صورت گیرد.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس درباره رایگان شدن اینترنت برای دانش آموزان و دانشجویان، گفت: در این خصوص به دلیل هزینههای بالای خانوار در دوران کرونا نامهای به رئیس جمهور وقت آقای روحانی نوشتم تا اینترنت مصرفی دانشآموزان و دانشجویان رایگان شود؛ در حال حاضر اینترنت شبکه شاد به صورت رایگان بوده و برای دانشجویان نیز بستههای ویژه در نظر گرفته شده است که ما این موضوع را به واسطه وظیفه نظارتی خود پیگیری میکنیم تا به درستی پیاده و اجرا شود.
منادی سفیدان درباره اقدامات نظارتی کمیسیون آموزش طی یک سال گذشته گفت: چندین مورد تحقیق و تفحص از بخشهای مختلفی آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی در کمیسیون آموزش مطرح شد که پس از حضور نمایندگان دستگاههای مربوطه در کمیسیون مثل حضور چندین باره مسئولان دانشگاه آزاد، متقاضیان تحقیق و تفحص با مسئولان دستگاههای اجرایی مصالحه کردند.
وی اضافه کرد: اما تحقیق و تفحص از سازمان سنجش در کمیسیون رأی آورد و این تحقیق و تفحص به صحن مجلس نیز ارجاع شد که در حال حاضر نیز این مهم با تشکیل هیأت تحقیق و تفحص در دست پیگیری بوده و تحقیق و تفحص از این نهاد حساس که البته بخش اصلی آن هیچ مشکلی ندارد، در جریان است. تحقیق و تفحص از سازمان سنجش بیشتر مربوط به تعاونیهای فعال وابسته به این سازمان است.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یادآور شد: یک مورد اعمال ماده 234 از سازمان سمت (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها) در دستور کار کمیسیون داشتیم که تخلفات این سازمان نیز پس از ارجاع به صحن علنی به قوه قضائیه ارسال شد.
منادی سفیدان اضافه کرد: در طول این مدت 30 سئوال از وزیر علوم و 73 سئوال از وزیر آموزش و پرورش مطرح شد که تعداد 13 فقره از این سئوالات به صحن مجلس ارجاع شد.
وی درباره مهمترین انتظار کمیسیون آموزش از وزیر جدید آموزش و پرورش، گفت: خوشبختانه کمیسیون آموزش در طول جریان رأی اعتماد به وزرا نشان داد که مورد اعتماد و اطمینان نمایندگان مجلس است و هر آنچه که کمیسیون به جمعبندی رسیده در صحن مجلس نیز آن را پذیرفته و به عنوان یک کمیسیون تخصصی به کمیسیون آموزش اطمینان کرده است.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش، توجه ویژه به معیشت معلمان، تقویت دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و اجرای کامل لایحه رتبهبندی را از جمله انتظارات کمیسیون آموزش از وزیر جدید آموزش و پرورش برشمرد.
منادی سفیدان تأکید کرد: تمامی این موارد در کمیسیون آموزش با وزیر جدید مورد بحث قرار گرفته و همان طور که در گزارش کمیسیون در صحن قرائت شد، تمامی وعدههای داده شده با استفاده از ابزارهای نظارتی پیگیری میشود و علاوه بر نظارت برای رسیدن به این اهداف، وزیر جدید آموزش و پرورش را کمک خواهیم کرد.
وی آخرین مصوبه مهم در کمیسیون آموزش را تصویب کلیات تدریس ادبیات زبانهای قومی و محلی در مدارس و دانشگاهها خواند و گفت: کلیات این طرح مهم در کمیسیون آموزش به تصویب رسیده و امیدواریم بتوانیم با تصویب نهایی این طرح در حفظ هویت ایران اسلامی و این سرمایههای کشور توفیق داشته باشیم./پانا