فشار صهیونیست‌ها بر آمریکا برای حفظ تهدیدات نظامی در جریان مذاکرات-راهبرد معاصر
جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

فشار صهیونیست‌ها بر آمریکا برای حفظ تهدیدات نظامی در جریان مذاکرات

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل بین‌الملل  درباره تهدیدات مقامات آمریکا مبنی بر حفظ گزینه نظامی گفت: تجربه نشان داده است که این تهدیدات ناشی از دست خالی آمریکا در مذاکرات است و تحت فشار لابی صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد و سعی دارد تا برخلاف واقعیت، فضای بین‌المللی را علیه ایران ترسیم کند.
جعفر قنادباشی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 02
کد خبر: ۱۱۱۹۸۶

فشار صهیونیست‌ها بر آمریکا برای حفظ تهدیدات توخالی نظامی در جریان مذاکرات

 

به گزارش راهبرد معاصر؛  قنادباشی در خصوص ارزیابی تهدیدات مکرر آمریکایی‌ها مبنی بر توسل احتمالی به گزینه های نظامی گفت:  آمریکایی‌ها تصور غلطی از توانمندی های ما دارند و از سوی دیگر تحت فشار از جانب لابی صهیونیست‌ها هسستند و این دو زمینه‌ساز چنین اظهاراتی است. آنها تصور می کنند با تهدید مبنی بر اینکه گزینه‌های مختلف روی میز است، میتوانند ما را وادار به نرمش و تعدیل مواضعمان بکنند؛ اما این اشتباه است. زیرا با هر بار تهدید آمریکا، مواضع ملت و دولت مستحکم‌تر می شود. به خصوص در شرایط فعلی که یک انسجام بین قوا شکل گرفته‌است و این انسجام باعث افزایش پتانسیل ایران شده است.

 

قنادباشی با اشاره به  تصور اشتباه آمریکا  در مورد توانمندی ما و توانمند دانستن خودشان ابراز کرد: آمریکا  از نظر نظامی و تاثیرگذاری در معادلات بین‌المللی به مرور در حال تبدیل شدن به یک بازیگر ضعیف است؛ اما فشار صهیونیست‌ها آمریکایی‌ها را وادار میکند که از منافع ملی‌شان چشم بپوشند و به منافع صهیونیستی اهمیت بدهند.

 

وی افزود: این فشار متاسفانه از ابتدای انقلاب پیوسته وجود داشته و صهیونیست‌ها آمریکا را به جنگ‌افروزی و توطئه علیه ما تحریک می‌کنند. در حال حاضر هم این فشارها علیه ایران ادامه دارد تا آمریکایی ها را وادار کند در مذاکرات برجام به اقداماتی دست بزنند که سیاست راهبردی ما  را با چالش مواجه کنند.

 

این کارشناس با بیان اینکه  بزرگترین مشکل آمریکا این است که منافع ملی‌شان قربانی سیاست‌های دیکته‌شده اسرائیلی هاست، گفت:  ما در 42 سال گذشته بارها این را  تجربه کردیم که حرکات آمریکایی‌ها علیه ما به خصوص در برجام و ادامه مذاکرات در وین تحت تاثیر القائات، تشویق‌ها، ترغیب‌ها و مداخلات رژیم صهیونیستی است.

 

قنادباشی گفت:  آمریکایی‌ها ما را تهدید میکنند به امید آن که ما از مواضعمان -که تاکید بر لغو و یا شکست تمام تحریم‌ها است- دست برداریم و امیدشان این است که ما امتیازاتی را  بدهیم و آنها به تعهداتشان عمل نکنند. فضاسازی برای دست کشیدن ایران از مواضعش در مذاکرات و وادارکردن  آمریکایی ها به سیاستی که خلاف منافع ماست، به یک تجربه عادی  تبدیل شده است.

 

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها قبلا هم در زمان ترامپ سعی کردند تا پرونده ایران را به شورای امنیت بکشانند و برعلیه ایران  قطعنامه صادر کنند که  هربار با مخالفت دیگر اعضا روبه‌رو شد.  در موضوعات مختلف مانند توانمندی موشکی، یمن و... هم همین رویه را دنبال می‌کنند. لذا هیچ دورنمای امیدبخشی برای آمریکایی‌ها مبنی بر بردن پرونده به شورای امنیت وجود ندارد. اگر هم بر فرض محال قطعنامه‌ای در شورای امنیت علیه ما تصویب شود، قابلیت اجرا ندارد و نقش شورای امنیت در تحولات بین‌المللی کاسته شده است. از قضیه قطعنامه یک مترسک درست میکنند که مردم و دولت ما را وادار کنند که به آنها امتیاز بدهد.

 

این کارشناس در مورد سخنان تهدیدآمیز رابرت مالی گفت: آمریکایی‌ها قبلا هرچه توانستند به ایران فشار حداکثری آورده‌اند. در زمان ترامپ این فشارها به حداکثر رسیده و بالاتر از آن دیگر وجود ندارد  الان دستشان خالی است و هر تهدیدی که انجام دهند قبلا عدم تاثیر آن را تجربه کرده‌اند. آمریکایی‌ها در زمان رئیس جمهورهای گذشته مانند بوش، ریگان و کلینتون تهدیدات زیادی را علیه ما مطرح کردند؛ اما هیچ‌کدام تحقق پیدا نکرد و باید تاکید کرد که این تهدیدات ما را از مواضعمان باز نمی‌گرداند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده