اثر لغو تحریم ها بر قیمت خودرو چگونه خواهد بود؟-راهبرد معاصر
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم منصوب شد + سوابق توصیه دبیر شورای نگهبان به وزیر آموزش و پرورش تاثیر فلفل قرمز بر کاهش حمله قلبی انتشار بوی گاز در بندرعباس درگیری شدید در تیم مشهدی سفر قریب الوقوع رئیس جمهور ونزوئلا به سوریه بازیگر پایتخت خواستار لغو حکم اعدام یک محیط بان شد+ عکس رد پیشنهاد جذاب از سوی این پرسپولیسی دانش آموزان شاد را هک می‌کنند بازتاب گسترده سفر آیت الله رئیسی به روسیه در رسانه‌های عربی وقتی که بارش برف و باران میوه را گران کرد+ جدول قیمت فرد توهین کننده به مازندرانی ها بازداشت شد آخرین مهلت ثبت کارتخوان‌ها توسط کارفرمایان امروز ۲۹ دی ۱۴۰۰ پیرترین مرد جهان درگذشت+ عکس توضیحات مخبر درباره سفر آیت‌الله رئیسی به روسیه لزوم برخورد قاطع دادستانی با تخلفات دفاتر اسناد رسمی در عدم ثبت "وکالتنامه خودرو" ادعای شکایت از استقلال کار دست مدیر عامل نساجی داد آمار کرونا امروز در ایران ۲۹ دی ۱۴۰۰ اژه ای: سخت گیری در رسیدگی به پرونده‌ها از مصادیق ترک فعل است پیشنهاد اردوغان برای میانجی گری میان روسیه و اوکراین خروج رشید از استقلال به کجا رسید؟ واکنش به اظهارات اخیر محسن هاشمی واکنش زاکانی به تجمع آتش نشانان تهران امروز مقابل شورای شهر + فیلم انتقال ۲۱ زندانی ایرانی از جمهوری آذربایجان به کشور جزئیات افزایش حقوق کارمندان در 1401 واکنش سخنگوی انصارالله به حملات ائتلاف سعودی ورود سازمان لیگ به ماجرای استقلال سه پرسپولیسی در تور نکونام! دستگیری عاملان تیراندازی طایفه‌ای و درگیری امروز دهدشت+ عکس و فیلم واکنش ستاره تنیس به پیشنهاد بزرگ عربستانی‌ها نظر دولت درباره اجرای پروژه راه آهن بصره - شلمچه رئیس‌جمهور وارد فرودگاه مسکو شد ماجرای درگیری دانش آموز فومنی با معلمان و مدیر مدرسه+ واکنش آموزش و پرورش مخالفت مجیدی با جدایی ستاره‌های ناراضی از استقلال دعوا و درگیری در جلسه مجمع بانک دی+ فیلم اختلال در پورتال معاونت درمان تامین اجتماعی جزئیات مالیات بر خودروهای سواری و خانه های لاکچری+ فیلم ویزیت پزشکان در سال ۱۴۰۱ چقدر زیاد می‌شود؟ ماجرای تیرباران و قتل زوج میانسال در زاهدان+ عکس ثبت نام خودروهای سایپا ویژه دی و بهمن ۱۴۰۰+ لینک و نحوه ثبت نام سایپا نشانه عجیب ابتلا به امیکرون؛ چشم‌ها صورتی می‌شود! ارتفاع باورنکردنی برف در خلخال! + عکس احتمال شورش در حزب حاکم انگلیس و خلع جانسون رایزنی دیپلمات‌های سئول و واشنگتن درباره ایران پیشنهاد خروج برای ۳ بازیکن پرسپولیس ماجرای یارانه ۲۰۰ هزار تومانی به تهرانی‌ها چیست؟ زمان افزایش قیمت برق پرمصرف‌ها+ جزئیات جزئیات سفر مهم رئیس جمهور به مسکو تاکید بر اجرای مصوبه 10 بندی حمایت از بورس اعلام مشمولین مالیات خانه‌های خالی انریکه مورا از ایران درخواست کمک کرد بازشدن دریچه‌های سد کمال خان و جاری شدن آب هیرمند به سمت ایران+ فیلم نظر کمیسیون تلفیق بودجه درباره واردات ۵۰ هزار خودرو در سال آینده ادعای العربی الجدید درباره دیدار مقامات اطلاعاتی ایران و مصر حمله جنگنده‌های اماراتی به صنعاء زمان در مذاکرات برجامی همواره به سود غربی‌ها پیش نخواهد رفت وزیر نفت: ایران و روسیه تصمیم‌های خوبی در زمینه تجارت گاز گرفتند وضعیت بورس امروز 29 دی 1400 رئیس جمهور عازم روسیه شد نامه‌نگاری عشقی به معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت در خصوص بورس سخنان آیت الله رئیسی پیش از سفر به روسیه لحظه انفجار وحشتناک خط لوله نفتی ترکیه+ فیلم امکان ثبت‌نام مجردها در نهضت ملی مسکن وجود ندارد؟ آمریکا ضمانت می‌دهد اما نه آنقدر قاطع که ایران می‌خواهد هشدار هواشناسی/کولاک برف و ریزش بهمن در ۲۰ استان امارات خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت شد آلمان: برای حفظ برجام به پیشرفت در مذاکرات وین نیاز است قیمت طلا و سکه امروز ۲۹ دی۱۴۰۰ + جدول قیمت روز خودرو (سایپا و ایران خودرو) امروز چهارشنبه ۲۹ دی۱۴۰۰ + جدول انتشار تصاویر ماهوار‌های از حمله انصارالله به ابوظبی+ عکس استایل جدید و جنجالی امیر نوری + عکس جشنواره فیلم فجر به برج میلاد بازگشت آخرین وضعیت جسمانی محمد کاسبی پس از بستری در بیمارستان ماجرای عجیب قطع عضو بازیگر سریال پایتخت+ عکس رئیس جمهور فردا به روسیه می‌رود درخواست وزیر کشور درباره بارگشایی مدارس و دانشگاه ها+ جزئیات اخبار جدید از روند بررسی بودجه ۱۴۰۱ در مجلس اینفوگرافیک| فرار مغز‌ها هدف پوتین از دعوت آیت الله رئیسی به مسکو چیست؟ آیت الله رئیسی: بانک‌ها به مردم تسهیلات دهند، نه تضییقات شرط پرداخت و اصلاح یارانه نقدی و معیشتی از سوی دولت وزیر فرهنگ کرونا گرفت اسامی ۲۲ اثر بخش سودای سیمرغ جشواره چهلم + جدول اکران سینما‌های مردمی ثبت نام سفر سوریه سراسری شد حرکت جنجالی هانیه توسلی در کویر+ عکس و واکنش‌ها گریم ۶ ساعته جواد عزتی برای یک فیلم فرزند دوم ساعد سهیلی و گلوریا هاردی ؟!+ عکس ماجرای دعوای سحر زکریا و پرستو صالحی در اینستاگرام +عکس و فیلم بهاره رهنما روی فرش قرمز «زنی که شاعر بود» + عکس اینفوگرافیک| عربستان مشتری اصلی تسلیحات آمریکاست چرا به فاطمه کلابیه (س) ام البنین می‌گویند؟ خوراکی‌هایی که از دوره قاجار، ایرانی شدند لوح| گمنام در خاک، معروف در افلاک اینفوگرافیک | دنیای دیجیتالی اینفوگرافیک| مراقب اومیکرون باشیم! اینفوگرافیک| دموکراسی در خطر فیلم| مرد ۸۰۰۰ میلیارد دلاری نماهنگ | پیروز میدان لوح | قهرمان اطلاع‌نگاشت | فتنه تحریم‌ساز اینفوگرافیک | ۲۰ ویژگی برجسته لایحه بودجه ۱۴۰۱ اینفوگرافیک | ارقام کلیدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ نماهنگ| بابای قهرمان من صوت | صدای شهیدان ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

اثر لغو تحریم ها بر قیمت خودرو چگونه خواهد بود؟

با آغاز مجدد مذاکرات برای لغو تحریم‌ها، این سوال در اذهان ایجاد شده که در صورت امضای برجام چه تغییراتی در صنعت خودرو داخلی و قیمت ها در کارخانه و بازار به وجود خواهد آمد. کارشناسان در این زمینه نظرات مختلفی داشتند که در ادامه می‌خوانید.
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 03
کد خبر: ۱۱۲۱۱۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ در پی آغاز مجدد مذاکرات برای لغو تحریم‌ها، این سوال در اذهان ایجاد شده که در صورت امضای برجام چه تغییراتی در صنعت خودرو داخلی و قیمت ها در کارخانه و بازار به وجود خواهد آمد. در این گزارش با گفت وگو با چند تن از کارشناسان، این موضوع بررسی شده است.

 

از بعدازظهر روز دوشنبه ( ۸ آذرماه)، دور جدید گفت‌وگوها میان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ با هدف رفع تحریم‌ها و در قالب برگزاری کمیسیون مشترک برجام در شهر وین آغاز شد. کارگروه لغو تحریم‌ها با حضور تیم کارشناسی ایران و دیگر کشورهای عضو برجام نیز از صبح روز سه‌شنبه آغاز شده و همچنان ادامه دارد. اگرچه هنوز برای قضاوت در مورد دستاوردهای عملی مذاکرات از سر گرفته شده، زود است اما اظهارنظرهای مقامات حاضر یا نزدیک به مذاکرات، نشان دهنده سازنده و رو به جلو بودن این مذاکرات است.

 

براین اساس با توجه به اینکه صنعت خودرو از جمله اولین صنایعی بود که در تیرس تحریم‌های آمریکا قرار گرفت، و تمامی درها به رویش بسته شد، در این گزارش به بررسی آینده این صنعت در سه محور وضعیت صنعت خودرو به لحاظ تولید، آینده قیمت‌گذاری‌ها رسمی خودروهای داخلی و همچنین آینده بازار خودرو در صورت مثبت شدن نتیجه مذاکرات و احیای مجدد برجام از دید چهار فعال صنعت خودرو پرداخته شده است.

 

حال صنعت خودرو با احیای برجام خوب خواهد شد؟
در این رابطه، امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم‌ و صنعت تهران ضمن اشاره به اینکه در تجربه قبلی ما از برجام دیدیم که اولین صنعت و بخش اقتصادی بهره‌مند از برجام، صنعت خودروسازی بود و در پی آن خودروسازان داخلی با همکاری خودروسازان خارجی به سرعت به تولید رسیدند گفت: حتی پس از برجام نیز خودروسازان ما از روابطی که در همان مدت کوتاه شکل گرفته بود، تا به امروز حداکثر استفاده را برده‌اند.

 

وی افزود: بنابراین اگر برجام متوقف نمی‌شد، خودروسازان در سال ۱۳۹۸ به تولید حداقل پنج خودرو جدید با تولید بالغ بر ۶۰ درصد می‌رسیدند. ضمن اینکه در سال ۱۳۹۷ نیز قرار بود ۵۰ مدل خودرو جدید (البته به صورت ckd) به بازار عرضه شود و پلتفرم‌های جدید نیز در دستور کار قرار داشت؛ کمااینکه در حال حاضر دو-سه مورد از پلتفرم‌هایی که در آن زمان مدنظر بود، مورد استفاده قرار گرفته است.

 

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: بنابراین چنانچه برجام احیا شود و البته صرف مذاکره نباشد – چراکه مذاکرات به تنهایی فایده‌ای نخواهد داشت و مهم این است که اتفاقاتی رخ دهد – قطعا صنعت به یکباره جهش بزرگی خواهد کرد. در این بین تنها خودروسازان نیستند که از این موضوع منتفع می‌شوند؛ بلکه در تجربه قبلی برجام، قطعه‌سازان نیز بسیار بهره‌مند شدند. قطعه‌سازان توانستند ارتباطات خوبی برقرار کنند، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی انجام دهند، واردات تکنولوژی داشته باشند و… که اکنون در حال بهره‌برداری از آن‌ها هستیم.

 

کاکایی خاطر نشان کرد: همانطور که اشاره شد، در صورت احیای برجام، در صنعت به شدت جهش پیدا خواهیم کرد. این شدت از این منظر مورد تاکید است که طی سه سال اخیر که تحریم‌ها مانع بزرگی برای صنعت بود، ما به شدت از لحاظ دانش، فناوری، قدرت جذب سرمایه و… قوی‌تر شدیم و می‌توانیم مولد عمل کنیم؛ بنابراین به سرعت مضاف براینکه تنوع بیشتر خواهد شد، کیفیت هم قطعا بالا خواهد رفت. همچنین این پتانسیل نیز وجود دارد که بحث‌های صادراتی را به جدیت دنبال کنیم.

 

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: علاوه براین نکات مثبت اما جنبه منفی را هم باید در نظر داشت. چنانچه برجامی رخ دهد اما موضوع مدیریت نشود، آسیب به صنعت از ناحیه داخلی حتمی است. در سال‌های اخیر اقدامات بزرگی در جهت توسعه دانش و فعالیت‌های دانش‌پایه انجام شده است که اکثرا در میانه راه هستند و با احیای برجام چنانچه مسئولان همه این‌ها را کنار گذاشته و بخواهند بی‌توجه به تلاش‌های صورت گرفته، از واردات استقبال کنند، این خطر وجود دارد که بسیاری از این دستاوردها با شکست روبرو شود.


وی افزود: شاید این موضوع برای بازار خودرو مهم نباشد، اما قطعا برای کشور بسیار حائز اهمیت است و موجب فرار نخبگان و صنعت‌گران و دلسردی سرمایه‌گذاران خواهد شد. بنابراین امید است که با مدیریت و تدبیر به‌موقع، از هدرفت و نابودی تلاش بسیاری از صنعت‌گران و فعالانی که در روزهای سخت برای چرخش چرخ اقتصادی کشور از جان مایه گذاشتند، جلوگیری شود. این موضوعی است که می‌تواند با برجام مورد تهدید قرار گیرد که با مدیریت درست می‌توان از آن به عنوان فرصت استفاده کرد.

 

فربد زاوه، دیگر کارشناس صنعت خودرو اما در این رابطه معتقد است: برجام به تنهایی کافی نیست. اگر صرفا برجام امضا شود و انتظار داشته باشیم که همه مشکلات حل شود، تغییری در وضعیت نه‌تنها صنعت خودرو بلکه سایر صنایع و اقتصاد کشور رخ نخواهد داد. در صنعت خودرو و سایر صنایع تولیدی، مجموعه‌ای از مسائل و مشکلات وجود دارد که تنها یکی از آن‌ها مشکلات تحریم‌ و برجام است.

 

وی تصریح کرد: در حقیقت امضای مجدد برجام، به تنهایی فقط تاثیر روانی خواهد داشت و بازار به شرایط عادی باز خواهد گشت اما اگر مجموعه برجام، FATF، بحث استانداردسازی شبکه بانکی و اعتبارسنجی، رفع موانع داخلی و بروکراسی‌های دشوار اداری و… انجام شود، طی پروسه دو ساله پس از امضای برجام و FATF، با اصلاح زیرساخت‌های بسیاری در داخل می‌توان امیدوار بود که دوباره به خطوط اعتباری در بازارهای بین‌الملل دسترسی پیدا خواهیم کرد.

 

وی تاکید کرد: دسترسی به خطوط اعتباری می‌تواند به شدت در کاهش میزان نقدینگی مورد نیاز کمک‌کننده باشد. افزایش تیراژ تولید و کاهش هزینه‌های تولید، تبعا اولین اثری است که در نتیجه کاهش میزان نقدینگی مورد نیاز مجموعه خودروسازی شکل خواهد گرفت؛ البته همانطور که اشاره شد یک پروسه حداقل دو ساله نیاز است تا به این شرایط برسیم.

 

همچنین مرتضی مصطفوی، کارشناس و فعال صنعت خودرو در تشریح نظرات خود در رابطه با وضعیت صنعت خودرو در صورت احیای برجام، اظهار کرد: متاسفانه اقتصاد و صنعت ما به شدت وابسته به نرخ ارز است. به سبب اینکه صنعت خودرو با قطعات عمدتا وارداتی کار می‌کند و در حقیقت بخش عظیمی از آن برپایه مونتاژی‌کاری است – زیرا علیرغم افزایش سطح داخلی‌سازی‌ها اما در عمق داخلی‌سازی‌ها بازهم نیازمند واردات قطعات حساس و نیمه حساس از خارج هستیم – با امضای برجام و رفع تحریم‌ها، ورود این قطعات بیشتر و راحت‌تر خواهد شد؛ ضمن اینکه تبادل‌های مالی بیشتر و هزینه‌های انتقال پول‌ کمتر می‌شود.

 

وی افزود: بنابراین این‌ها سبب خواهد شد که تولید خودرو به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. در حقیقت علاوه براینکه در کلاس‌های مختلف، خودرو خواهیم داشت و سبد محصولات متنوع‌تر می‌شود، تیراژ تولید هم بالا می‌رود؛ لذا عرضه خودرو بیشتر و بهتر خواهد شد.

 

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه تاکیدکرد: امضای برجام علاوه‌بر مزایا، از سوی دیگر می‌تواند آسیب‌هایی را متوجه صنعت خودرو ایران کند. همانطور که بر کسی پوشیده نیست، چهار دهه است که صنعت خودرو ایران هم در صنعت خودروسازی و هم صنعت قطعه‌سازی بر پایه مونتاژکاری جلو آمده‌ و به این سیستم عادت کرده‌ایم. ضمن اینکه از جمله دلالیل اصلی که تاکنون مانع رشد صنعت خودرو ما شده است، همین عادت بر سوار کردن قطعات وارداتی برای تولید خودرو در داخل است. بنابراین با رفع تحریم‌ها و به نتیجه رسیدن مذاکرات، چنانچه روند واردات سیل آسای قطعات ادامه داشته باشد، ممکن است بازهم به فضای سنتی تنها مونتاژکاری بازگردیم.

 

مصطفوی خاطرنشان کرد: این آسیب و تهدید برای صنعت خودرو وجود دارد؛ مگر آنکه سیاست‌هایی اتخاذ شود که خودروسازان و قطعه‌سازان را به حرکت واردار کند. به طور مثال سیاستی تحت عنوان آزادسازی واردت خودرو در کنار تولید داخل خودرو وجود داشته باشد که خودروسازان را هوشیار نگه دارد تا بدانند خودرو خارجی با قیمت مناسب وارد می‌شود؛ بنابراین اگر محصول جدید و با کیفیت مناسب ارائه ندهند یا سراغ تولید قطعات حساس نروند و در حقیقت صاحب صنعت نباشند، ورشکست خواهند شد.

 


در نهایت اما حسن کریمی سنجری- دیگر کارشناس صنعت خودرو – معتقد است: در صورت بازگشت برجام، شرایط از دو منظر برای صنعت و بازار خودرو در کشور تغییر مثبتی پیدا می‌کند. نخست از نقطه نظر بهبود در اوضاع اقتصادی و امید به کاهش تورم عمومی و دوم افزایش ظرفیت تولید خودرو در کشور به واسطه بازگشت شرکای خارجی صنعت خودرو. علاوه براین رفع تحریم‌ها از تعمیق بیشتر ورشکستگی صنعت خودرو جلوگیری خواهد کرد؛ این موضوع جان تازه‌ای به صنعت رو به زوال خودرو می‌دهد که قطعا امید مجددی جهت توسعه خودروسازی است.

 

وی ضمن تاکید براینکه اگرچه برجام تنها یک بستر برای توسعه این صنعت است و موضوع اصلی به نحوه سیاست‌گذاری و مدیریت دولت در ساماندهی وضعیت صنعت و بازار خودرو مربوط می‌شود گفت: اما در واقع برای رسیدن به مقصد توسعه در خودروسازی، برجام یک مسیر است. وسیله حرکت، نقشه راه و نحوه راندن از جمله سایر عواملی هستند که برای تهیه مطلوب آن‌ها بایستی به داشته‌های داخلی تکیه کرد. آیا روند حرکت برای دستیابی به اهداف توسعه طی سال‌های اخیر چنین درکی از این عوامل را در سیاست‌گذاری‌های خودرویی کشور نشان می‌دهد؟

 

کریمی سنجری متذکر شد: بدبینانه‌ترین حالت نیز این است که نه برجام رخ دهد و نه تغییری در روش‌ها و سیاست‌گذاری‌های صنعت ایجاد شود. در این صورت پایان صنعت خودروسازی چندان دور از ذهن نخواهد بود. آنچه که اکنون به وزارت صمت بستگی دارد ایجاد اصلاحات در روش‌ها و سیاست‌های اداره صنعت خودرو است. زمان به سرعت برای وزارت صمت چه با برجام و چه بدون برجام در حال طی شدن است.

 

امیرحسن کاکایی در رابطه با قیمت خودرو در کارخانه در صورت احیای برجام، تاکید دارد: در مورد قیمت‌ها بایستی با احتیاط صحبت کرد. با توجه به تفاوت قیمت‌ها از کارخانه تا بازار، در صورت کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو در بازار هم پایین خواهد آمد اما باید توجه داشت که قیمت تمام شده خودروها ۳۰ تا ۵۰ درصد پایین‌تر از قیمت دستوری آن‌ها است؛ بنابراین حتی در صورت احیای برجام هم قیمت‌ کارخانه‌ای محصولات بایستی اصلاح شود.

 

وی افزود: اگر قیمت مواد اولیه و هزینه‌ها تا حدی پایین بیاید که اختلاف قیمت دستوری خودرو تا هزینه تمام شده آن را جبران کند، می‌توان گفت که قیمت خودرو در کارخانه هم پایین خواهد آمد، اما بعید به نظر می‌رسد زیرا قیمت مواد اولیه همچون فولاد و ورق آلومینیوم یا حقوق ودستمزدها که پایین نخواهد آمد. حتی اگر بطور مثال قیمت فولاد ۱۰ درصد کاهش یابد، بازهم اختلاف ۴۰ درصدی وجود دارد؛ لذا کاهش قیمت‌های رسمی خودرو بعید است.

 

آنطور که به نظر می‌رسد، باتوجه به شرایط اقتصادی کشور و تورم‌های عمومی، کاهش قیمت رسمی خودروهای داخلی کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد؛ چراکه بعید است با امضای برجام بتوان هزینه‌های تولید را کاهش داد؛ ضمن اینکه به گفته کارشناسان در حال حاضر قیمت خودروها در کارخانه حداقل ۳۰ درصد زیر قیمت دستوری است.

 

فربد زاوه نیز در این رابطه معتقد است: با توجه به شرایط فعلی شرکت‌های خودروساز، امضای برجام قطعا تاثیری حداقل در کوتاه مدت و میان‌مدت در قیمت‌هایشان نخواهد داشت؛ چراکه با امضای برجام، تنها اتفاقی که خواهد افتاد این است که خودروسازان می‌توانند خرید مستقیم را آغاز کنند. درست است که با خرید مستقیم تا حدودی هزینه‌ها کاهش خواهد یافت اما مشخص نیست که دولت و مجموعه وزارت صمت برای واردات خودرو چه تصمیمی خواهند گرفت؟ تا زمانیکه خرید نقدی وجود داشته باشد، هزینه‌ای کم نخواهد شد که منجر به کاهش هزینه تمام شده در شرکت‌های خودروسازی و به دنبال آن کاهش قیمت خودرو در کارخانه شود. ضمن اینکه در حال حاضر نیز هزینه تمام شده بیش از قیمت‌ دستوری خودروها برآورد می‌شود.

 

اما کریمی سنجری در رابطه با تاثیر امضای برجام بر قیمت خودروها در کارخانه خاطرنشان کرد: با امضای مجدد برجام و تحقق آن، تولید خودرو از منظر تامین قطعه با قیمت پایین‌تر و در زمان کوتاه‌تری میسر خواهد شد؛ بنابراین قیمت کارخانه‌ای خودرو نیز متناسب با آن پایین می‌آید. در حقیقت همزمان قیمت در کارخانه و بازار رو به کاهشی شدن می‌رود و تجربه سال ۱۳۹۶ تکرار می‌شود؛ البته باز هم لازم به تاکید است که این اتفاقات با برجام شروع می‌شود اما پایداری آن به نحوه عمل سیاست‌گذاران خودرویی بستگی دارد.

 

پیش بینی اوضاع بازار خودرو در صورت احیای مجدد برجام
با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر بازار خودرو به صورت هیجانی هم‌ مسیر با نرخ ارز حرکت کرده و رفتارهای همسو با نرخ ارز از خود نشان داده است، به نظر می‌رسد با احیای برجام می‌توان به آرام شدن این بازار و ایجاد تعادل در آن امیدوار بود. در این رابطه امیرحسن کاکایی، اظهار کرد: قطعا با جهشی که در نیتجه احیای برجام شکل خواهد گرفت و با توجه به توانمندی‌هایی که طی سال‌های اخیر کسب کرده‌ایم و همچنین با رونق صادرات، قیمت‌ها در بازار خودرو منطقی خواهد شد اما این به معنی پایین آمدن قیمتها نخواهد بود زیرا قیمت خودرو در بازار به خودروساز بستگی ندارد و تنها وابسته به ارزش ریال است.

 

وی ادامه داد: چنانچه برجام احیا شود، اقتصاد هم رشد خواهد کرد؛ بنابراین ارزش ریال بالا خواهد رفت و به دنبال آن، قیمت خودرو هم در بازار افت پیدا خواهد کرد. این افت قیمت در خودروهای خارجی که در حال حاضر در بازار به سبب ممنوعیت واردات، کمیاب و به همین دلیل دارای حباب بالا هستند، بیشتر مشهود خواهد بود. بازار و صنعت خودرو به شدت تشنه است؛ بنابراین به شدت هم سرمایه‌گذاری خارجی را جذب خواهد کرد اما بایستی دقت کرد که این جذب، معادل صرفا واردات و ckd کاری نشود.

 

فربد زاوه نیز در این رابطه معتقد است: پس از امضای برجام، اثرات روانی آن در کوتاه مدت خود را در بازار خودرو نشان خواهد داد. در کوتاه مدت قیمت خودرو در بازار متاثر از خوش‌بینی‌هایی که به دنبال آزادسازی واردات ایجاد خواهد شد، اندکی تعدیل خواهد شد. با کاهش نیاز به نقدینگی، تیراژ تولید قطعا بالا خواهد رفت و عرضه را بیشتر خواهد کرد اما نه در کوتاه مدت.

 

وی افزود: بنابراین بعید است که قیمتها کاهش شدیدی داشته باشد اما تا حدودی تعدیل خواهد شد و پس از مدتی در جریان روند تورمی خود قرار خواهد گرفت و ادامه مسیر خواهد داد؛ بنابراین تا زمانیکه مشکلات کلان اقتصادی در حوزه‌های پولی، بانکی و دولتی حل نشود، چندان نمی‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها در بازار متعادل باقی بماند و احتمالا پس از مدتی با شیوه تورمی، دوباره شروع به افزایش خواهد کرد.

 

مرتضی مصطفوی نیز در رابطه با تاثیر احیای برجام بر بازار خودرو گفت: با احیای برجام تولید و عرضه بیشتر خواهد شد. افزایش عرضه، بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد و قیمت خودروها در بازار کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه براین، با توجه به اینکه بخش قابل توجهی (بیش از ۶۰ درصد) از بازار خودرو براساس سیستم دلالی‌ می‌چرخد که تقاضا را بالا می‌برد و این دلالی‌ها هم ناشی از حاشیه سود ناشی از نوسانات ارزی است، لذا با به نتیجه رسیدن مذاکرات، نرخ دلار به شدت پایین خواهد آمد. با کاهش نرخ دلار و کاهش نوسانات ارزی، دیگر برای دلال مقرون به صرفه نخواهد بود که خودرو را نگه دارد و به صورت اتوماتیک خودروهای در اختیار، به بازار عرضه می‌شود.

 

در پایان نیز حسن کریمی سنجری در این مورد خاطر نشان کرد: وقوع همزمان دو اتفاق بهبود اوضاع اقتصادی و امید به کاهش تورم عمومی و همچنین افزایش ظرفیت تولید خودرو می‌تواند در کوتاه‌مدت سبب تخلیه حباب قیمتی خودرو در بازار شود و در میان‌مدت با اصلاح وضعیت تولید، افزایش روند عرضه خودرو به بازار به پایداری قیمت‌ها کمک خواهد کرد. از سوی دیگر استفاده از تمام ظرفیت تولید خودرو در کشور و کاهش فاصله عرضه خودرو در مقایسه با تقاضا برای آن سبب می‌شود که رقابت برای دستیابی به خودروی صفر کیلومتر به مرور از بین رفته و قیمت آن در بازار به تعادل برسد. همچنین بهبود شرایط اقتصادی در پسابرجام منجر به مهار تورم و کنترل قیمت خودرو در بازار شده و بساط روش‌های مخربی همچون قرعه‌کشی را برخواهد چید و عرصه برای جولان نظام دلالی تنگ می‌شود؛ چرا که نرخ کارخانه و بازار به یکدیگر نزدیک می شود./ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده