لاریجانی: در ایران دو مجلس نداریم-راهبرد معاصر
گاردین: نوشیدن و سرو مشروبات الکلی در جام جهانی ۲۰۳۴ عربستان ممنوع خواهد بود آخرین رده‌بندی فیفا در سال ۲۰۲۴/ ایران هجدهم دنیا و دوم آسیا ثبت نام بیش از ۴۴۰ هزار نفر در کنکور | اول دی؛ آخرین مهلت نام‌نویسی تداوم سیر صعودی نرخ بهره بین بانکی + جدول تصویب توافق‌نامه تجارت آزاد با ایران در سنای قزاقستان هشدار سازمان هواشناسی در مورد تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور دستور شناسایی مشترکانی که از ماینر استفاه می‌کنند صادر شد نماینده مجلس: حتی فقیرترین کشور‌های آفریقایی هم این حد از کاهش ارزش پول را ندارند مصر رئیس گروه دی۸ شد سخنگوی وزارت خارجه: حملات اسرائیل منجر به تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی یمن شد وزرای کار و دادگستری وارد شیراز شدند طلای جهانی به زمین خورد!  متهمان ناآرامی در بیمارستان شهید جلیل یاسوج دستگیر شدند واکنش انصارالله به حمله هوایی اسراییل: به هر تجاوزی پاسخ می‌دهیم/ حمایت از غزه ادامه دارد حمله هوایی گسترده رژیم اسرائیل به صنعاء و الحدیده یمن + جزییات

لاریجانی: در ایران دو مجلس نداریم

رئیس مجلس به دنبال مباحثی که اخیرا مطرح شد اعلام کرد: در ایران دو مجلس ندارم و مرجع قانون گذاری مجلس شورای اسلامی است.
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۵ - ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - 2018 December 02
کد خبر: ۱۱۳۷
به گزارش راهبرد معاصر؛ علی لاریجانی طی سخنانی در برنامه زنده تلویزیونی به مناسبت روز مجلس اظهارداشت: شخصیت مرحوم مدرس شخصیت نادری در تاریخ ایران بود نه تنها برای مجلس بلکه برای کل سیاستمداران ایران فرد منحصربفردی شناخته می‌شد.

وی افزود: زمانی که تاریخ را ورق می‌زنیم فکر می‌کنیم با شخصیتی مواجه هستیم سعه وجودی آن همه جانبه‌گری است یعنی اولاً یک فقیه بارز و صاحب نظر بود که نزد بزرگان درس خوانده بود و ضمن آن اسلام‌شناس بود چرا که برای سیاستمداران شناخت اسلام خیلی مهم است آن هم برای کشوری مانند ایران.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر این شهید مدرس فکر راهبردی برای آینده ایران داشت، ما از اینگونه عناصر زیاد نداریم که هم فقیه و اسلام شناس باشد و هم فرد صالح و اهل معنا باشد.

لاریجانی همچنین عنوان کرد: بسیاری از افرادی که در شخصیت‌های بزرگ اسلامی مانند میرزای بزرگ شیرازی هستند راجع به او حرف‌های بلندی دارد. بسیاری از بزرگان همانند مرحوم نخودکی زمانی که از ایشان یاد می‌کند به شب زنده‌داری و مراقبت یاد می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: شهید مدرس درگیر امور ریز و خرد نمی‌شد بلکه برای آینده ایران فکر می‌کرد. به عنوان مثال حدود ۱۰۰ سال پیش وی در مجلس مطرح می‌کند که ما باید کارخانه هواپیماسازی در ایران داشته باشیم و یا راجع به ذوب‌آهن در مجلس سخنرانی می‌کند بنابراین افق دید بسیار بلندی داشته است.

وی افزود: در سیاست داخلی نیز شهید مدرس معتقد بود که ما باید برای آینده ایران نوعی وفاق ملی را دنبال کنیم و از این حزب بازی و باندبازی‌ها تنفر داشت البته با حزب مخالف نبود اما معتقد بود ما باید جمع‌مان را زیاد کنیم ولی این باند بازی‌ها ما را از وحدت جدا می‌کند البته این حرف مهمی در سیاست داخلی است.

لاریجانی ادامه داد: البته شرایط امروز ایران نسبت به آن زمان که اوایل مشروطه و جنگ جهانی بود متفاوت است اما شهید مدرس برای صیانت از ایران فکری در سیاست خارجی داشت که هم منافع ملی کشور حفظ شود و هم راجع به وفاق و وحدت عالم اسلام داشت. در خصوص توسعه راهبردی ایران هم نگاه بلند و فکر راهبردی داشت.

رئیس قوه مقننه همچنین در پاسخ به این سوال که مجلس دهم شورای اسلامی در طول این ۲ سال و چند ماه چه کار مهمی برای کشور و مردم انجام داده است، گفت: اموری که مجلس انجام داد چند سنخ دارد که برخی از آن به قانونگذاری باز می‌گردد و برخی از آن به حل مشکلاتی باز می‌گردد که در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: برخی مشکلات در کشور مزمن است و مربوط به یکی دو سال هم نیست. به عنوان مثال همین بحران آب موضوع بسیار مهمی است و یا مشکل ریزگردها که مقداری از آن در داخل است و مقداری از آن هم مربوط به خارج از کشور مربوط می‌شود و یا مشکلی که برای دریاچه‌ها و تالاب‌ها به وجود آمده است.

وی مسئله بانک‌ها را از جمله مشکلات اصلی کشور خواند و گفت: حدود ۵ سال پیش مرکز پژوهش‌های مجلس هشدار می‌داد که این بخش دچار مشکل است که یک مورد آن مسئله کاسپین بود که چقدر وقت مجلس و دولت را گرفت تا حل شود. از این سنخ مسائل کم نداریم.

وی بر همین اساس اضافه کرد: تعداد زیادی از جلسات مجلس بر پرداختن به این مسائل بود. به عنوان مثال مشکلات مربوط به ارز که معضلی برای کشور شده بود جلسات غیر علنی در این خصوص برگزار کردیم، دولتی‌ها هم حضور یافتند تا به این برسیم که چگونه این معضلات باید حل شود، علت آن هم این است که برخی از این مسائل باید با توافق قوا حل شوند چرا که هرکدام از اینها بار مالی دارند.

لاریجانی ادامه داد: بخشی از مشکلات هم به نظارت باز می‌گردد که بخشی از آن را دیوان محاسبات انجام می‌دهد و بسیاری از پرونده‌های زیادی را بررسی کرده است و تاکنون ۲۷۰۰ پرونده در مجلس دهم بررسی شده است و برای هزار و چند پرونده رأی صادر کردیم و تعدادی از منابع نیز به خزانه بازگشت پیدا کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تشریح امور انجام شده در طول مجلس دهم گفت: برخی از امور مربوط به بخش نظارتی است که در قالب تحقیق و تفحص، سوال و یا به صورت ماده ۲۳۴ که مربوط به استنکاف از قانون باشد مربوط می‌شود.

وی گفت: قانون مهاجرت روستائیان هم با امکاناتی که از صندوق توسعه ملی و بانک‌ها گرفتیم در مجلس تصویب شد که با این قانون مقابل مهاجرت‌ها ایستادگی کردیم البته در اجرا کمی تأمل داشته است.

لاریجانی به قوانین دیگری که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است اشاره کرد و گفت: نظام جامع آموزشی که ویژه تربیت تکنسین‌ها و نیروهای فنی و حرفه‌ای است به طوریکه هرم نیروی انسانی در ایران بررسی و مشخص شده که بسیار نامتوازن است ضمن اینکه اخیراً هم تکنسین‌ها و مهندسین در کشورمان کم شده‌اند همچنین براساس قانون مذکور ما به دنبال گسترش و توسعه فن و حرفه در کشور هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قانون مدیریت منابع سوخت، قانون احکام برنامه‌های توسعه و قانون بازنشستگان هم بسیار مهم است که توسط نمایندگان مجلس تصویب شده است.

وی خاطرنشان کرد: قانون برنامه ۵ ساله ششم و قانون صدور چک و همچنین قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان برای صیانت از آنان به منظور پرهیز از ظلم علیه آنها در منزل و خارج از خانه، قانون کاهش محکومیت‌های اعدام، قانون حمایت از حقوق معلولان، قوانین بودجه‌ای هرساله، قانون ثبت اختراعات و حمایت از طرح‌های صنعتی، قانون حفاظت و صیانت از تالاب‌ها، قانون حفاظت و صیانت از خاک و هوای پاک، قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، قانون استاندارد سازی صندوق مکانیزه فروشگاه‌ها، قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون بانک‌ها که اخیراً در دستور کار است بخش دیگری از قوانینی است که مجلس یا تصویب کرده و یا به دنبال تصویب آن است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: قانون تجارت در ۳ دوره مجلس وجود داشته که البته در کمیسیون ویژه آن تصویب شده و قرار است در صحن علنی مجلس مطرح شود. قانون تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی هم به زودی به صحن مجلس شورای اسلامی خواهد آمد ضمن اینکه قانون حمایت از محیط‌بانان هم در دستور کار مجلس قرار دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قوانین وقتی در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود باید همه آن را اجرا کنند به همین دلیل است که معاونت نظارت در مجلس تشکیل شده و تعلل دستگاه‌ها در اجرای این قوانین و یا اجرای به موقع آن را بررسی می‌کنند و مشکلات را به کمیسیون تخصصی آن گزارش داده و آن کمیسیون‌ها هم وزرا را خواسته و توضیحات آنها را دریافت می‌کنند.

وی گفت: قانون برنامه برای اجرا نیازمند تعداد زیادی مفاد است که در اجرای برخی از این موارد تعلل شده است. 

لاریجانی با اشاره به وجود تعلل‌های صورت گرفته در اجرای قانون خصوصی‌سازی گفت: کمیسیون ویژه در خصوص تعلل‌های ایجاد شده درباره اجرای قانون خصوصی‌سازی ورود کرده و پس از بررسی نقص‌ها را گزارش کرده است ضمن اینکه به نظرم قانون اصل ۴۴ به طور کلی در دولت‌های مختلف به خوبی اجرا نشده و نتوانسته به اهداف خود برسد البته امیدواریم به نتایج مطلوب برسیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در مورد قانون ناوگان حمل و نقل ریلی نواقصی وجود دارد که کمیسیون عمران در این خصوص گزارشی را تهیه کرده و در صحن علنی مجلس قرائت شده است.

وی گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد مشکل مؤسسه کاسپین وقت زیادی را برای بررسی و تهیه گزارش آن گذاشته است که حل این موضوع بخشی از نتایج اقدامات این کمیسیون بوده است.

لاریجانی تصریح کرد: کمیسیون انرژی در مورد عدم وجود سند راهبرد انرژی اشکالاتی دیده و طبق ماده ۲۳۴ در این خصوص گزارشی را تهیه و در صحن قرائت کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد منطقه آزاد ماکو و اشکالات موجود در آنجا گفت: کمیسیون تخصصی این موضوع هم در این خصوص توانست بررسی‌های لازم را انجام دهد.

وی  افزود: در مورد مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان پس از بررسی‌های لازم و تصویب تحقیق و تفحص از آنجا گزارشی تهیه شد و در مجلس قرائت شد که پس از قرائت این گزارش موضوعات مرتبط با آن به نهادهای نظارتی ارسال شد.

لاریجانی در مورد اعتراضاتی که به رفتارهای برخی نمایندگان انجام می‌شود و بررسی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در این خصوص گفت: نمایندگان دو چهره دارند که چهره بیرونی آنها برای مردم مشخص است و البته رسانه‌ها هم در این خصوص موضوعات را منتشر می‌کنند البته باید چگونگی کار آنها در مجلس شورای اسلامی هم بررسی شود ضمن اینکه نمایندگان ملت بیشترین ارتباط را با مردم دارند و حدود ۳ هفته در مجلس موضوعات مختلف و قانونگذاری را داشته و پس از آن به مدت یک هفته برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه‌شان می‌روند و در آن موقع است که وقت زیادی برای نظارت بر آبادانی در حوزه انتخابیه، دیدار با مردم و سرکشی از اقدامات صورت گرفته می‌گذارند. البته این را هم بگویم که چون در کشورمان یک مجلس داریم بار مجلس محلی و ملی بر دوش نمایندگان است چرا که مجلس محلی نداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وجود اختلاف نظر سیاسی در مجلس حسن به حساب می‌آید چرا که این اختلاف نظر در بین مردم هم وجود دارد و نمایندگان برآیند مردم هستند که اصلاً مشکلی در این خصوص نیست ولی اینکه در مجلس برای مسائل مهم وفاق ایجاد کنیم موضوع اساسی است. البته در برخی امورات این وفاق خیلی سریع ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: باید استدلال‌های مختلف و قدرت عقلانی در مجلس منجر به اغناء نمایندگان ملت شود البته رویکرد آنها براساس لوایح هم متفاوت است.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود برخی مواقع مجلس چوب لای چرخ دولت می‌گذارد و در برخی موارد کاملاً همراه است، گفت: من استدلال چوب لای چرخ گذاشتن نمایندگان در کار دولت را نمی‌پسندم البته ممکن است از عمل برخی وزرا و وزارتخانه‌ها تعدادی از نمایندگان راضی نباشند اما این موضوع معنایش چوب لای چرخ گذاشتن نیست البته در برخی امورات هم همراهی دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در برخی موضوعات مربوطه به امنیت ملی وفاق وجود دارد.

وی تاکید کرد: در شرایط امروز که با رفتار ناهنجار آمریکایی‌ها نسبت به منافع ملی مواجه هستیم عقل حکم می‌کند که هم نظر با هم کار کنیم زیرا این دشمن مستمراً به منافع ملت تهاجم کرده و هزینه‌های ملت را بالا می‌برند لذا نباید بر امورات خرد مردم تمرکز کرده و بدانیم که تمرکز بر امورات اصلی می‌تواند مشکلات را حل کند.

لاریجانی تصریح کرد: مدت‌های زیادی مجلس و مرکز پژوهش‌ها در خصوص حل شدن موضوع سوخت و نرخ آن وقت گذاشته‌اند ضمن اینکه موضوعات مربوط به قطعه‌سازان و خودروسازان و مشکلات آنها هم از سوی مجلس در حال پیگیری است که روز چهارشنبه خود من هم در جلسه‌ای با حضور نمایندگان مجلس و نمایندگان خودروسازی و وزارت صنعت این موضوع را بررسی کردیم ضمن اینکه حجم زیادی از نیروی انسانی در این کارخانه‌ها کار می‌کنند که باید به این موضوع هم توجه کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بخشی از مشکلات موجود در کشور مربوط به قانون نیست و باید با پیدا کردن گیر آن کمک کنیم تا موضوع حل شود.

وی در خصوص اختلاف نظر مجلس با برخی اقدامات مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارداشت: در قانون اساسی مرجع قانونگذاری مجلس شورای اسلامی عنوان شده است ضمن اینکه در ایران هم ۲ مجلس نداریم البته اگر برخی شوراها مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی که کارش سیاست‌گذاری فرهنگی و آموزشی است کار خود را می‌کنند ما با آن مشکلی نداریم البته در دولت قبل این شورا در مورد موضوع خانواده قانون گذاری کرده بود که رهبر انقلاب آن مصوبه را رد کردند.

لاریجانی تصریح کرد: شورای عالی اقتصادی هم که در شرایط اضطرار فعلی ایجاد شده است مصوباتی دارد که باید برای اجرا خیلی سریع اقدام کنیم البته به این شورا هم تاکید کرده‌اند که هرگاه نیاز به قانون در این خصوص داشتیم خیلی سریع با طرح ۳ فوریتی به مجلس داده شود ضمن اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای زمان‌هایی است که اختلاف نظر بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان ایجاد شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست‌های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین می‌شود البته ابلاغ این سیاست‌ها وظیفه رهبری است ولی مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر مشورتی می‌دهند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: هیأت نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند در اجرای سیاست‌های کلی نظر داشته باشد که این اظهار نظر آنها باید به کمیسیون تخصصی ارائه شود که این امر به هیچ وجه مشکلی ندارد.
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار